Ανάπτυξη 9,3% εμφάνισε ο κλάδος των σούπερ μάρκετ στο πρώτο πεντάμηνο του 2023, με όλες τις κατηγορίες ταχυκίνητων προιόντων (FMCG) σταθερού barcode και επί ζυγίω να καταγράφουν άνοδο, ανέφερε ο Managing Director της Circana, Παναγιώτης Μπορέτος, στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης του ΣΕΒΤ.
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τα τρόφιμα σημείωσε ότι ο τομέας κατέγραψε ανάπτυξη 8,2% σε αξία, αλλά μικρή πτώση 0,9% σε τεμάχια. Ωστόσο, η πτώση αυτή είναι μεγαλύτερη από τις άλλες δύο κατηγορίες, δηλαδή τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και τα είδη νοικοκυριού. Η ανάπτυξη αποδίδεται αποκλειστικά στις ανατιμήσεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν σε 9,2% ανά τεμάχιο.
Σε επίπεδο mega-κατηγοριών, το μεγαλύτερο ποσοστό ανάπτυξης στο τετράμηνο του 2023 καταγράφηκε στα snacks, τα γαλακτοκομικά, τα κατεψυγμένα τρόφιμα, τα μη αλκοολούχα (8,4%), τα αλκοολούχα (4,1%), τα μαγειρικά βοηθήματα (4,8%) και τα συσκευασμένα τρόφιμα (6,2%).
►Διαβάστε επίσης: Τρόφιμα: Η ακρίβεια ξεκινά από το χωράφι – «Καίνε» οι τιμές για γάλα, λάδι και αυγά – Στοιχεία Eurostat
Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη αύξηση
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, στο σύνολο του packaged food το μερίδιό τους αυξήθηκε σε 21,7% από 20,2%, ενώ παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη σε πολλές κατηγορίες τροφίμων.
Στο snacking παραμένουν οριακά αυξητικά, σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζουν στα γαλακτοκομικά που από 13,4% αύξησαν το ποσοστό τους στο 15,8%, ενώ στα κατεψυγμένα τρόφιμα από 21% το μερίδιο αυξήθηκε στο 22,3%. Επίσης, τα βοηθήματα μαγειρικής και τα αλκοολούχα ποτά τα PL παραμένουν σταθερά, ενώ στα μη αλκοολούχα από 5,8% πήγαν στο 6,7%.
Εάν εξετάσει κανείς την τιμή ανά τεμάχιο, τα γαλακτοκομικά είναι ο… πρωταθλητής στις ανατιμήσεις με 15,7%, με τη μέση τιμή μονάδος να αυξάνεται στα €2,26 από €1,98. Στα κατεψυγμένα τρόφιμα, οι ανατιμήσεις ανήλθαν σε 10%, με τη μέση τιμή μονάδος να αυξάνεται στα €3,5 από €3,2.
Στο 19,3% η ανάπτυξη του PL
Συνολικά, η αγορά αναπτύσσεται χάρη στις ανατιμήσεις, πιέζεται από τεμάχια, ενώ αυξάνονται τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία στο τετράμηνο αύξησαν το μερίδιό τους στο 19,3%. Παρά τη σημαντική ανάπτυξη σημειώνεται ότι στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες η συμμετοχή των PL στον συνολικό τζίρο ξεκινάει από το 25%, γεγονός που σημαίνει ότι υπάρχει χώρος για περαιτέρω ανάπτυξη του PL.
“Τα PL μπορεί να είναι μια πιο βραχυπρόθεσμη λύση αλλά πρέπει να δούμε το μέλλον των μαρκών μας για το πως μπορούμε να πάμε παρακάτω”, επισήμανε ο κ. Μπορέτος.
►Διαβάστε επίσης: Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα 2,3 δισ. ευρώ στο πεντάμηνο – Ποιοι φόροι υπεραπέδωσαν
Αναφορικά με τα μερίδια αγοράς των PL ανά giga κατηγορία, όπως είπε, στα τρόφιμα αυξήθηκαν από 15,3% σε 16,4%, στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής από 14,8% σε 17,4% και στα προϊόντα νοικοκυριού από 21,4% σε 23,6%. “Στα τρόφιμα είναι ακόμα χαμηλά αλλά όπως βλέπουμε αρχίζουν και ανεβαίνουν επικίνδυνα”, ανέφερε.
Μεγαλύτερη η ανάπτυξη στα τρόφιμα εντός του καλαθιού
Συγκρίνοντας την κατηγορία τροφίμων συνολικά με βάση τα στοιχεία από το καλάθι του νοικοκυριού, βλέπουμε ότι στο τετράμηνο τα τρόφιμα αναπτύχθηκαν με 19,6% από 17,8% στο ξεκίνημα της πρωτοβουλίας. Όπως είπε ο κ. Μπορέτος, η ανάπτυξη που παρατηρείται εντός καλαθιού είναι σημαντικότερη από το σύνολο της κατηγορίας τροφίμων. Αυτό εξηγείται, καθώς προϊόντα τα οποία ήταν στο καλάθι του νοικοκυριού ήταν κυρίως ιδιωτικής ετικέτας.
“Με βάση τις αναλύσεις που τρέξαμε για τα επώνυμα προϊόντα διαπιστώθηκε ότι όσα μπήκαν στο καλάθι, χωρίς να έχουν μειώσει την τιμή, δεν είχαν σχεδόν καθόλου ανάπτυξη. Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι, προκειμένου να προσεγγίσουν τον καταναλωτή έπρεπε να έχουν έκπτωση”.
Η σύγκριση PL και επωνύμων προϊόντων
Εξετάζοντας τις top 60 κατηγορίες, αυτές αυξήθηκαν στο 5μηνο σε 10,5% σε αξία. Τα επώνυμα έτρεξαν με 8,6% και τα PL με 20%, δηλαδή με υπερδιπλάσιο ρυθμό. Σε ό,τι αφορά τα τεμάχια, διαπιστώνεται ότι τα επώνυμα είναι αρνητικά στο -0,7% ενώ τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ανεβαίνουν κατά 5%.
Υπογραμμίστηκε δε πως, μολονότι η τιμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξάνεται με μεγαλύτερο ρυθμό από τα επώνυμα, εντούτοις παρατηρείται και μεγαλύτερη τεμαχιακή αύξηση. Συγκεκριμένα, τα επώνυμα αύξησαν κατά 9,3% την τιμή τους όταν οι τιμές στα PL ενισχύθηκαν κατά 14,4%. “Βλέπουμε ότι ο καταναλωτής αξιολογεί τι μπορεί να πληρώσει και τι όχι και ποια είναι τα προϊόντα που είναι σημαντικά φθηνότερα. Επίσης, είδαμε ότι παίζει ρόλο στην απόφαση αγορών και η τοποθέτηση των προϊόντων, ενώ η σήμανση που έχει το καλάθι είναι ενισχυτικός παράγοντας για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας”.
Ο κ. Μπορέτος πρόσθεσε ότι «ο καταναλωτής έχει αλλάξει και από consumer γίνεται procumer, ψάχνει να βρει την τιμή που τον εξυπηρετεί, το προϊόν που θα τον ωφελήσει και τα ιδιωτικής ετικέτας είναι κίνητρο για επιπλέον αγορές”.
Πού πρέπει να εστιάσουν οι προμηθευτές
Ολοκληρώνοντας την παρουσίασή του, ο κ. Μπορέτος επισήμανε ότι οι προμηθευτές πρέπει να δώσουν έμφαση στα εξής:
- Αξιολόγηση κωδικολογίου, δίνοντας έμφαση στους δυνατούς κωδικούς
- Βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων, παρά νέα λανσαρίσματα, καθώς ο μέσος καταναλωτής δεν είναι σε αγοραστική θέση να δοκιμάσει νέα λανσαρίσματα
- Όχι προσφορές παντού και εκπτώσεις 50%
- Σωστές και συγκεκριμένες προωθητικές ενέργειες σε συνεργασία με τους retailers.