Αύξηση του τζίρου κατά 11,1% σε σύγκριση με πέρυσι κατέγραψαν τα σουπερμάρκετ της επικράτειας την αγοραστική περίοδο «back-to-school», όπως αποκαλεί το μάρκετινγκ τις δυο εβδομάδες πριν και μετά το άνοιγμα των σχολείων (5-18 Σεπτεμβρίου). Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας Νielsen IQ, τη μεγαλύτερη άνοδο τζίρου (+11,8%) κατέγραψαν οι κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων (συσκευασμένα τρόφιμα, είδη καθαρισμού και προσωπικής φροντίδας).
Θετικά κινήθηκαν και τα φρέσκα επί ζυγίω προϊόντα (+10,8%) και οι κατηγορίες Βazaar (+3,8%), που περιλαμβάνουν σχολικά, ρούχα και άλλα διαρκή αγαθά. Οι όγκοι πωλήσεων στα ταχυκίνητα αγαθά σημειώνουν οριακή άνοδο 0,7%, επιβεβαιώνοντας ότι ο φουσκωμένος τζίρος προέρχεται από τις πληθωριστικές ανατιμήσεις. Κατηγορίες που συνδέονται με το άνοιγμα των σχολείων, όπως γάλα, μπισκότα, χυμοί, γραφική ύλη κ.ά. σημειώνουν διψήφια ποσοστά ανάπτυξης. Πρωταθλητής το συσκευασμένο ψωμί, με άνοδο τζίρου 29,2%, αντανακλώντας τις τσουχτερές ανατιμήσεις των 3-4 μεγάλων αρτοβιομηχανιών.
Εξαγορές
Παράλληλα, συνεχίζεται στον χώρο των σουπερμάρκετ η τάση επέκτασης των μεγάλων αλυσίδων, είτε με εξαγορές τοπικών δικτύων, είτε με άνοιγμα νέων σημείων πώλησης. Μετά το ντιλ των 50 εκατομμυρίων με το ΣΥΝΚΑ (συνολικά 74 καταστήματα σε Κρήτη, Αιγαίο, Κέρκυρα) ο Μασούτης συνεχίζει την επέκταση σε τουριστικές περιοχές, εξαγοράζοντας τα καταστήματα της αλυσίδας σουπερμάρκετ Αφοί Δεναξά, σε Μύκονο, Σαντορίνη και Αττική. Η απόκτηση της συγκριτικά μικρής αλλά κερδοφόρας τοπικής επιχείρησης (20 εκατ. τζίρος και 1,179 εκατ. ευρώ καθαρά κέρδη το 2020) υπολογίζεται ότι προσθέτει περίπου 2% στον κύκλο εργασιών και 10% στα καθαρά κέρδη του ομίλου Μασούτη. Πέρυσι ο τζίρος του Μασούτη άγγιξε τα 883,5 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 11,4 εκατ. ευρώ, με αύξηση 20%.
Αύξηση τζίρου
Την ανοδική τροχιά του τουρισμού, που υπερέβη ακόμα και τα επίπεδα προ πανδημίας, καταγράφουν τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις επιχειρήσεις καταλυμάτων και εστίασης τον Αύγουστο. Αθροιστικά ο τζίρος των δυο κλάδων σημειώνει άνοδο 24,3%, προσεγγίζοντας το 1,9 δισ. ευρώ, από 1,53 δισ. τον Αύγουστο του 2021. Θεαματικότερη ανάπτυξη σημειώνουν τα καταλύματα, με τζίρο σχεδόν 1,65 δισ. ευρώ, από 1,3 δισ. το 2021, αυξημένο κατά 25,6%. Στα 248 εκατ. από 214 εκατ. ανήλθε ο τζίρος της εστίασης, άνοδος 16%. Τη μεγαλύτερη άνοδο τζίρου καταγράφει η περιφερειακή ενότητα Κω (46,4%) και τη μικρότερη η περιφερειακή ενότητα Λασιθίου (2,2%).
Επιτροπή Ανταγωνισμού
Κάθε μέρα που περνάει το περιβόητο «καλάθι του νοικοκυριού» αλλάζει σύσταση και φόρμουλα υπολογισμού, στα λόγια πάντα, δικαιώνοντας τον χαρακτηρισμό της ΓΣΕΒΕΕ που μιλούσε για «ψευδαίσθηση». Ετσι χθες ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι μπορεί να διευρυνθεί η λίστα των προϊόντων, π.χ. να περιλαμβάνονται και μακαρόνια Νο 10 εκτός από τα μακαρόνια Νο 6 που είχαν ανακοινωθεί στην αρχή, εφόσον θέλουν οι εταιρείες να γίνουν πιο ανταγωνιστικές.
Την ίδια στιγμή η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει αποστείλει ερωτηματολόγια στις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στη συνάντηση με το υπουργείο, για να μελετήσει τη διαδικασία που ακολουθείται. Πηγές της Ανεξάρτητης Αρχής ανέφεραν ότι παρά το αίτημά τους δεν έχουν λάβει ακόμα την τελική επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο Ανάπτυξης για την πρόταση που θα εφαρμοστεί, πέρα από τη διαβεβαίωση ότι υπάρχει βούληση να τηρηθεί η νομιμότητα.