Επισκέψεις: 75
Στη Γαλλία μια οδηγός βίωσε ακούσιο φρενάρισμα από το σύστημα AEB που προκάλεσε ατύχημα
Τον Απρίλιο, μια οδηγός Peugeot 208 βρέθηκε σε μια τρομακτική κατάσταση στην εθνική οδό Α40 στη Γαλλία από λάθος του AEB.
Χωρίς καμία προειδοποίηση, το αυτοκίνητό της φρέναρε απότομα και ακινητοποιήθηκε, προκαλώντας σύγκρουση. Ευτυχώς, κανείς δεν τραυματίστηκε.
Η οδηγός, η Joanna, επικοινώνησε με το Τμήμα Εποπτείας Αγοράς Οχημάτων και Κινητήρων (SSMVM) του γαλλικού υπουργείου Μεταφορών, την αρμόδια υπηρεσία για θέματα ασφάλειας. Η ίδια έχει ήδη συγκεντρώσει περισσότερες από 350 μαρτυρίες για παρόμοια περιστατικά και προσανατολίζεται σε συλλογική αγωγή.
Το SSMVM, γνωστό για τον χειρισμό σοβαρών υποθέσεων όπως το σκάνδαλο των αερόσακων Takata, συλλέγει στοιχεία για να αποφασίσει αν θα προχωρήσει σε επίσημη έρευνα. Αν δοθεί το «πράσινο φως», η υπόθεση θα μπορούσε να ανοίξει τον δρόμο για θεσμικές αλλαγές ή ανακλήσεις μοντέλων.
Το αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης είναι υποχρεωτικό σε όλα τα νέα αυτοκίνητα στην ΕΕ από τον Ιούλιο του 2024, αλλά υπάρχει ήδη σε πολλά μοντέλα εδώ και χρόνια. Παρότι σχεδιάστηκε για να αποτρέπει ατυχήματα, έχουν καταγραφεί περιπτώσεις όπου ενεργοποιείται εσφαλμένα, δημιουργώντας τον κίνδυνο αντί να τον μειώνει.
Οι ειδικοί συνιστούν, σε περίπτωση αδικαιολόγητου φρεναρίσματος από το AEB, να πατηθεί άμεσα το γκάζι έτσι ώστε να απενεργοποιηθεί η διαδικασία πέδησης και να ανακτηθεί ο έλεγχος της ταχύτητας. Η γρήγορη αντίδραση μπορεί να αποτρέψει σοβαρές συνέπειες, ειδικά σε υψηλές ταχύτητες. Βέβαια, μόνο ένα ισχνότατο ποσοστό οδηγών θα αντιδρούσε σωτήρια με αυτόν τον τρόπο. Ο αιφνιδιασμός, όταν κινείσαι σε μια κλειστή εθνική και σου συμβεί κάτι τέτοιο, είναι απόλυτος.
Το περιστατικό της Γαλλίας όμως ανοίγει και έναν άλλο προβληματισμό: Αν συνέβαινε στην Ελλάδα, θα κινητοποιούνταν άμεσα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών; Θα υπήρχε αντίστοιχη διαδικασία συλλογής μαρτυριών και πιθανή έρευνα; Οι απαντήσεις δεν είναι αυτονόητες και η συζήτηση για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας παραμένει επίκαιρη.
Στην Ελλάδα, η διερεύνηση ενός τέτοιου περιστατικού θα έπεφτε θεωρητικά στην αρμοδιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, μέσω της Διεύθυνσης Τεχνολογίας Οχημάτων. Ωστόσο, στην πράξη σπάνια βλέπουμε οργανωμένη συλλογή μαρτυριών ή επίσημες τεχνικές έρευνες για μεμονωμένα περιστατικά. Συνήθως, η κινητοποίηση γίνεται μόνο αν υπάρξει επίσημη ενημέρωση από τον κατασκευαστή ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για ανάκληση. Αυτό εγείρει το ερώτημα: Αν ένας Έλληνας οδηγός βίωνε «φρένο-φάντασμα» στον αυτοκινητόδρομο, θα υπήρχε γρήγορη κρατική αντίδραση ή θα έμενε να το λύσει μόνος του με τον εισαγωγέα και την αντιπροσωπεία;