Ενημερωτικό Portal του Ράδιο Γάμμα 94 FM, Πάτρα
 

Το ελληνικό Λιμενικό αγοράζει τουρκικά λεωφορεία

  • Την ώρα που οι άνδρες του Λιμενικού δίνουν μάχες στο Αιγαίο, το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας παραγγέλνει για τις ανάγκες της Ελληνικής Ακταιωρού πούλμαν από την Άγκυρα.
  • Πώς η τουρκική Otokar βρέθηκε στον Έλληνα αντιπρόσωπο του Ομίλου Σφακιανάκη, μέσω Ergotrak, και τι αναφέρεται στην Έκθεση του 2024 για τα τουρκικά λεωφορεία. 
  • Ο Ομιλος Koc είναι ο πλέον «συστημικός» επιχειρηματικός κολοσσός της Τουρκίας επί Ταγίπ Ερντογάν. 
  • Το ραντεβού του μεγιστάνα Ραχμί Κοτς με τον Μητσοτάκη στη Βουλή.

Του Βασίλη Γαλούπη

Στις 28 Μαρτίου 2025, το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας υπέγραψε «Συμφωνητικό Προμήθειας» για την αγορά «μέσων περιπολίας και απομάκρυνσης πολιτών», συγκεκριμένα για «λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού 30-33 θέσεων».

Το άλλο συμβαλλόμενο μέρος, εκτός από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, είναι η εταιρεία Ergotrak, σύμφωνα με το επίσημο έγγραφο:

Συγκεκριμένα, «η Ανώνυμη εμπορική εταιρεία με την επωνυμία «ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και με διακριτικό τίτλο «ERGOTRAK», που εδρεύει στην οδό Σιδηροκάστρου 5-7 στην Αθήνα (ΑΦΜ: 094394592, ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ), Τ.Κ. 11855, νομίμως εκπροσωπούμενη από την κυρία Παππά Αγγελική του Κωνσταντίνου (στο εξής ο «Ανάδοχος»)».

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αντλούμε από το επίσημο έγγραφο, ο ανάδοχος κατέθεσε εγγυητική επιστολή ασφαλιστικής εταιρείας ύψους 22.258 ευρώ ενώ οι δύο πλευρές συμφώνησαν:

-Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια οχημάτων προς ενίσχυση του μεταγωγικού στόλου των επιχειρησιακών φορέων, για τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος – της Ελληνικής Ακτοφυλακής.

-Η προμήθεια αφορά σε δύο (2) Λεωφορεία Μεταφοράς Προσωπικού 30-33 θέσεων.

-Η σύμβαση χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) προς το Ελληνικό Δημόσιο.

-Δυνάμει της παραγράφου 6.2.1 της Διακήρυξης το υπό προμήθεια είδος «Λεωφορεία Μεταφοράς Προσωπικού 30-33 θέσεων» θα παραδοθεί εντός 12 μηνών από την επομένη της υπογραφής της σύμβασης.

-Δυνάμει της παραγράφου 1.3 της Διακήρυξης, η Σύμβαση άρχεται από την ημερομηνία υπογραφής της και λήγει όταν: α) Παραδοθεί ολόκληρη η ποσότητα των συμβατικών ειδών. β) Παραληφθούν οριστικά ποσοτικά και ποιοτικά τα είδη που παραδόθηκαν. γ) Γίνει η αποπληρωμή του συμβατικού τιμήματος, αφού προηγουμένως επιβληθούν κυρώσεις ή εκπτώσεις, και δ) Εκπληρωθούν και οι λοιπές συμβατικές υποχρεώσεις και από τα δύο συμβαλλόμενα μέρη και αποδεσμευτεί η σχετική εγγύηση κατά τα προβλεπόμενα από τη Σύμβαση.

Η συμφωνία και το κόστος

Από τη συμφωνία γίνεται σαφές πως η παραγγελία για τα δύο λεωφορεία μεταφοράς προσωπικού γίνεται από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, αλλά σκοπός της αγοράς είναι «η ενίσχυση του μεταγωγικού στόλου των επιχειρησιακών φορέων, για τις ανάγκες του Λιμενικού Σώματος – της Ελληνικής Ακτοφυλακής».

Για τα χρήματα αυτά το Ελληνικό Δημόσιο θα λάβει δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Στη συνέχεια της συμφωνίας αναφέρεται και το κόστος για την αγορά των δυο λεωφορείων, που συνολικά θα φτάσει στις 373.000 ευρώ:

«Άρθρο 5: Αμοιβή – Τρόπος πληρωμής, 5.1. Το συνολικό συμβατικό τίμημα, ήτοι η συνολική τιμή συμπεριλαμβανομένων όλων των κρατήσεων και Φ.Π.Α. (στο εξής «Συμβατικό Τίμημα») ανέρχεται σε (ολογράφως) τριακόσιες εβδομήντα τρεις χιλιάδες εννιακόσια ογδόντα τέσσερα ευρώ (αριθμητικώς) (373.984,00 €) και αναλύεται σύμφωνα με την Προσφορά του Αναδόχου ως εξής: Τιμή μονάδας προ Φ.Π.Α.: (ολογράφως) εκατόν πενήντα χιλιάδες οκτακόσια ευρώ (αριθμητικώς) (150.800,00€). Συνολική τιμή Προμήθειας προ Φ.Π.Α.: (ολογράφως) τριακόσιες μία χιλιάδες εξακόσια ευρώ (αριθμητικώς) (301.600,00 €). Φ.Π.Α. 24%: (ολογράφως) εβδομήντα δύο χιλιάδες τριακόσια ογδόντα τέσσερα ευρώ (αριθμητικώς) (72.384,00 €)».

 

Το συμφωνητικό προμήθειας των δύο τουρκικών λεωφορείων από το Ελληνικό Λιμενικό για τις ανάγκες της Ελληνικής Ακτοφυλακής που υπεγράφη στις 28 Μαρτίου 2025 και το ύψος της δαπάνης

 

Η τουρκική αυτοκινητοβιομηχανία και η ανάδοχος

Έως εδώ δεν παρατηρείται κάτι διαφορετικό από άλλες, τυπικές, συμφωνίες προμήθειας οχημάτων του Ελληνικού Λιμενικού. Τα ερωτηματικά προκύπτουν από την εμβάθυνση της έρευνας όσον αφορά την χώρα προέλευσης των λεωφορείων.

Στην απόφαση, που υπογράφει ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Γιάννης Κεφαλογιάννης, ορίζεται ως ανάδοχος εταιρεία η «ERGOTRAK».

H εταιρεία που εντοπίζεται με τον ίδιο διακριτό τίτλο και το ίδιο ΑΦΜ από τα επίσημα στοιχεία του ΓΕΜΗ φαίνεται να ιδρύθηκε στις 29 Απριλίου 1993, με διεύθυνση στην οδό Σιδηροκάστρου στην Αθήνα.

Όπως αναφέρεται στο ΓΕΜΗ έχει μετοχικό κεφάλαιο 3,3 εκατ. ευρώ και σκοπός της εταιρίας είναι, μεταξύ άλλων, «Η για το δικό της ή τρίτων λογαριασμό αντιπροσώπευση, διανομή, διαμετακόμιση, εξαγωγή, εισαγωγή, βιομηχανική παραγωγή και εμπορία α. αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων, δικύκλων και λοιπών οχημάτων, τρακτέρ, μηχανών, οδοποιητικών, χωματουργικών, εκσκαπτικών, ανυψωτικών, αγροτικών και μηχανουργικών μηχανημάτων, γερανογεφυρών, συστημάτων διακίνησης φορτίων, μηχανών θαλάσσης, γεννητριών παραγωγής ρεύματος, κοπτικών εργαλείων, οχημάτων βαρέως τύπου μεταφοράς μεταλλευμάτων, ορυκτών και λατομικών προϊόντων και παντός εν γένει μηχανήματος, οχήματος, ανταλλακτικών και εξαρτημάτων όλων των ανωτέρω, β. ορυκτελαίων, λιπαντικών και ελαστικών επισώτρων γ. μεταλλευμάτων, ορυκτών και αγροτικών προϊόντων χύδην ή και επεξεργάσιμων και συσκευασμένων κ.α.».

 

Στην αρχή της «Έκθεσης Διαχείρισης Διοικητικού Συμβουλίου της ERGOTRAK», τον Οκτώβριο 2024, διαβάζουμε πως η συνεργαζόμενη εταιρεία, την οποία αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα για να εισάγει λεωφορεία, είναι η Otokar

Η Otokar και η Temsa

Η Ergotrak ανάρτησε στο ΓΕΜΗ στις 24.10.2024 τις αναλυτικές οικονομικές της καταστάσεις, με ελεγκτική εταιρεία την Grant Thornton.

Στην αρχή της «Έκθεσης Διαχείρισης Διοικητικού Συμβουλίου της ERGOTRAK προς την Τακτική Γενική Συνέλευση των Μετόχων για τη χρήση 2023» διαβάζουμε πως η συνεργαζόμενη εταιρεία, την οποία αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα για να εισάγει λεωφορεία, είναι η Otokar:

«Κυρίες και Κύριοι Μέτοχοι, το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας παρουσιάζει και υποβάλλει στην κρίση σας τις Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις της διαχειριστικής χρήσης 2023. 1. Θέση στην αγορά: Η Εταιρεία αντιπροσωπεύει, εισάγει, διανέμει και υποστηρίζει μετά την πώληση, οχήματα & μηχανήματα των κατασκευαστικών οίκων Cummins (κινητήρες diesel ξηράς-θαλάσσης και ηλεκτρο-παραγωγά ζεύγη), DAF και Ford (βαρέα φορτηγά και τράκτορες), OTOKAR (λεωφορεία), Linde (ανυψωτικά και μηχανήματα διακίνησης φορτίων), και Hitachi (μηχανήματα ορυχείων) στην Ελληνική Αγορά και τα Βαλκάνια (μέσω της θυγατρικής Ergotrak Bulgaria Ltd).

Από την στιγμή που μοναδική εταιρεία αναφοράς όσον αφορά τα λεωφορεία είναι η Otokar, δεν χωρά αμφιβολία ότι πρόκειται για οχήματα αυτής της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως επιβεβαιώνουν και πληροφορίες από πηγές με γνώση της σύμβασης.

Όπως εξηγείται στη συνέχεια «Το 2023 η εταιρεία (σ.σ. Ergotrak) προχώρησε σε νέα συνεργασία για την εισαγωγή λεωφορείων με την εταιρεία OTOKAR, προκειμένου να διεκδικήσει πωλήσεις κυρίως στην μικρή και μεσαία κατηγορία λεωφορείων, όπως και στην κατηγορία αστικών λεωφορείων».

Συγκριτικά με τις καταστάσεις της προηγούμενης χρονιάς (2.8.2023) υπάρχει μια διαφορά για τον τομέα των λεωφορείων της Ergotrak, αφού αντί για την Otokar αναφερόταν η TEMSA ως συνεργαζόμενη εταιρεία. Ωστόσο και οι δυο αυτοκινητοβιομηχανίες είναι τουρκικών συμφερόντων.

 

Η ανακοίνωση Μαΐου 2025 της Ergotrak, του Ομίλου Σφακιανάκη

Η ανακοίνωση της συμφωνίας Ergotrak – Otokar τον Σεπτέμβριο 2023

 

Ο Έλληνας αντιπρόσωπος

Από τον Σεπτέμβριο 2023, όπως ανακοινώθηκε επίσημα από την ιστοσελίδα της Ergotrak, «η Otokar, μία από τις πλέον γνωστές εταιρείες λεωφορείων στην Ευρώπη, η οποία μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες με δεκάδες χιλιάδες λεωφορεία παγκοσμίως, ενισχύει την παρουσία της στην ελληνική αγορά.  Η ERGOTRAK ανακοίνωσε τη συνεργασία της με την Otokar και παρουσίασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το ηλεκτρικό λεωφορείο 6,6 μέτρων e-CENTRO C κατά τη διάρκεια της Transport Show 2023».

Τον Μάιο 2025 σε άλλο Δελτίο Τύπου αναφέρεται ότι η ERGOTRAK είναι «μέλος του Ομίλου Σφακιανάκη».

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Σεπτεμβρίου 2023 από την Ergotrak για το deal με την Otokar «Η Otokar, βασιζόμενη στην πολυετή εμπειρία της στο χώρο των επαγγελματικών οχημάτων, τις μηχανολογικές της δυνατότητες και την τεχνογνωσία της στα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, προσφέρει μια ιδανική γκάμα οχημάτων  για να ανταποκριθεί στις μελλοντικές ανάγκες και προσδοκίες των Ελλήνων οδηγών και επιβατών.

Την τελευταία δεκαετία, το 7% των εσόδων της Otokar έχουν επενδυθεί στον τομέα της Έρευνας και Ανάπτυξης (R&D). Τα λεωφορεία Otokar, που κυμαίνονται από 6 μέτρα έως 21 μέτρα, χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά επιβατών σε σχεδόν 60 χώρες σε όλο τον κόσμο και κυρίως στην Ευρώπη».

Οι εντάσεις στο Αιγαίο

Κατά την ανακοίνωση, από αυτή τη συνεργασία καλύπτονται «οι μεταφορικές ανάγκες των πελατών της στον αστικό, υπεραστικό και τουριστικό τομέα».

Όμως, η Ελληνική Ακτοφυλακή δεν ορίζεται ακριβώς ως «αστικός», «υπεραστικός» και πολύ περισσότερο ως «τουριστικός τομέας». Οι διαμάχες στο Αιγαίο μεταξύ του Ελληνικού Λιμενικού και των τουρκικών σκαφών – πολεμικών, αλιευτικών ή δουλεμπορικών – είναι καθημερινές, λόγω των τουρκικών παραβιάσεων, με τους Έλληνες ένστολους να θέτουν την ζωή τους σε κίνδυνο πολύ συχνά. Κάτι που μαρτυρούν τόσο τα συνήθη στον Ημερήσιο Τύπο βιντεοσκοπημένα σκηνικά έντασης, όσο και οι επίσημες ανακοινώσεις.

Ποια είναι η τουρκική Otokar 

Ενδιαφέροντα στοιχεία για την Otokar συλλέγουμε από την επίσημη ιστοσελίδα της, στο ελληνικό παράρτημά της:

«Η Otokar είναι ο πρώτος κατασκευαστής που κατασκεύασε λεωφορείο στην Τουρκία. Η εταιρεία ξεκίνησε με την παραγωγή αυτοκινήτων κατόπιν άδειας της Magirus Deutz. Στη συνέχεια, στην Otokar, ιδρύθηκε το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης ώστε να σχεδιάζει λεωφορεία σύμφωνα με το δικό της σήμα.

– Από την ίδρυσή της το 1963, η Otokar έχει υποστεί πολλές αλλαγές.

– 1963 Δημιουργία OTOKAR.

–  1974 Η Otokar παράγει μικρά λεωφορεία για τις δημόσιες συγκοινωνίες. Η εταιρεία εξαγοράζεται από τον Όμιλο Koç.

– 1980 Τη 10ετία αυτή μαζί με τα λεωφορεία για τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αρχίζει η παραγωγή των οχημάτων 4×4 κατόπιν αδείας της Land Rover.

– 1990 Ένα νέο τμήμα R & D δημιουργείται καθώς  και ένα νέο εργοστάσιο άνοιξε στη Sakarya.

– 2000 Η Otokar ξεκινά να παράγει το λεωφορείο 7 μέτρων Navigo.  Επίσης γίνεται η εξαγορά της İstanbul A.S. Fruehauf – Εταιρεία Παραγωγής Trailer.

– 2007 Έναρξη παραγωγής του 9-μετρου λεωφορείου Vectio.

– 2008 Έναρξη παραγωγής περισσότερων εκδόσεων του Vectio.

– 2009 Έναρξη παραγωγής του μίνι αστικού λεωφορείου Centro. Επέκταση των εγκαταστάσεων παραγωγής σε 552.000m2. Απονέμεται το Μεγάλο Βραβείο για το Vectio T κατά τη διάρκεια της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας για την Έκθεση Busworld στο Kortrijk.

– 2010 Η σειρά του αστικού λεωφορείου Kent C 12m και υπεραστικών λεωφορείων Territo U ξεκινούν.

– 2011 Δημιουργείται η Otokar Europe SAS. Με έδρα στην Roissy-en-France 95 και σκοπό να φέρει το εμπορικό σήμα της Otokar για τους ευρωπαίους πελάτες της.

– 2012 Η παραγωγή του Doruk (Vectio) Electra έχει ξεκινήσει. Αυτό είναι το πρώτο ηλεκτρικό λεωφορείο που παράγεται στην Τουρκία.

 

Από την επίσημη ιστοσελίδα της Otokar, μέλος του ομίλου «Koc»

Ο όμιλος Koc στην Ελλάδα

Η Otokar είναι μέλος της «Koç Holding», με έδρα την Κωνσταντινούπολη. Σύμφωνα με όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας λειτουργεί ως η μεγαλύτερη εταιρεία της Τουρκίας και η μόνη που είναι εισηγμένη στον κατάλογο Fortune Global 500 από το 2024. Οι συνεισφορές της Koç Holding, που ιδρύθηκε το 1926, αποτελούν έως και το 8-9% των συνολικών εξαγωγών της Τουρκίας. Η εταιρεία ελέγχεται από την οικογένεια Koç, μία από τις πλουσιότερες οικογένειες της Τουρκίας.

Η εμπλοκή της οικογένειας Koc στο ελληνικό επιχειρείν γίνεται όλο και πιο έντονη τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, τον Μάρτιο 2012 η πανίσχυρη τουρκική οικογένεια έμπαινε για τα καλά στις ελληνικές θάλασσες με την θυγατρική εταιρεία Setur Servis Turistik, σε κοινοπραξία με την τότε ακόμα «αναμάρτητη» Folli Follie. Ο δημόσιος πλειοδοτικός για την μαρίνα Μυτιλήνης έγινε από την Εταιρία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), δηλαδή το σημερινό Υπερταμείο.

Η μαρίνα Μυτιλήνης δόθηκε για εκμετάλλευση 40 ετών, με ετήσιο μίσθωμα… 250.000 ευρώ.

Ο τότε διευθύνων σύμβουλος της Folli Follie Τζώρτζης Κουτσολιούτσος δήλωνε περιχαρής ότι «υπάρχει μέλλον στον κλάδο». Η Koc είναι ένας από τους μεγαλύτερους βιομηχανικούς και εμπορικούς τουρκικούς ομίλους.

 

Σχέσεις οικογένειας Μητσοτάκη – οικογένειας Koc 

Τον Ιούνιο 2018 το «Βήμα» είχε αποκαλύψει ότι ο μεγιστάνας Ραχμί Κοτς είχε επισκεφθεί τον Κυριάκο Μητσοτάκη, αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης τότε, στο γραφείο του στην Βουλή. «Ο Κοτς γνώριζε πολύ καλά τον πατέρα του προέδρου της ΝΔ Κωνσταντίνο Μητσοτάκη και ήθελε να συζητήσει με τον Κυριάκο Μητσοτάκη τα επενδυτικά του σχέδια, αφού εμφανίζεται να αγοράζει μια επιχείρηση που δραστηριοποιείται στην ενοικίαση αυτοκινήτων», έγραφε εκείνο το δημοσίευμα.

Λίγο πριν, τον Νοέμβριο 2017, είχε ανακοινωθεί ότι «ο τουρκικός όμιλος Κoc με ποσοστό 80% είναι ο νέος ιδιοκτήτης της «Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις Ανώνυμη Εταιρεία» ή αλλιώς Avis Hellas. Mε την αρωγή της αμερικανικής Avis Budget Group που θα κατέχει το υπόλοιπο 20% των μετοχών».

 

Παρουσία Ερντογάν

Τον Ιανουάριο 2016 όλη η πολιτική και οικονομική ηγεσία της Τουρκίας είχε παραστεί στην κηδεία του Μουσταφά Κοτς, του προέδρου του μεγαλύτερου βιομηχανικού ομίλου της χώρας.

Ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν, ο τότε πρωθυπουργός Αχμέτ Νταβούτογλου κ.α. αποχαιρέτησαν τον εξέχοντα επιχειρηματία σε ένα τζαμί της Κωνσταντινούπολης. Παρόντες ήταν επίσης πολλοί εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου της Τουρκίας.

Ο Μουσταφά Κοτς διήθυνε από το 2003 έναν από τους μεγαλύτερους και ισχυρότερους ομίλους της Τουρκίας που είχε ιδρυθεί από τον παππού του, τον Βεχμπί Κοτς. Ο οικογενειακός όμιλος Koc Holding και οι περίπου εκατό θυγατρικές του αντιπροσωπεύουν το 9% των τουρκικών εξαγωγών και το 8% του ΑΕΠ της χώρας. Δραστηριοποιείται στον τραπεζικό τομέα, στην αυτοκινητοβιομηχανία, την πετρελαιοβιομηχανία και άλλους τομείς.

 

Τα τουρκικά πούλμαν για το Ελληνικό Λιμενικό

Τα δυο πούλμαν του Λιμενικού

Τα πούλμαν της Otokar που πρόκειται να προμηθευτεί το Ελληνικό Λιμενικό, όπως επιβεβαιώνουν όλες οι πηγές μας, είναι τύπου Navigo T, κατηγορίας Euro 6.

Έχουν πωληθεί πάνω από 30.000 οχήματα αυτού του τύπου, όπως αναφέρεται στα επίσημα διαφημιστικά έντυπα του λεωφορείου, ενώ επισημαίνεται «το χαμηλό κόστος συντήρησης» και «η δοκιμασμένη του αξιοπιστία».

Το βάρος της υπογραφής

Ο Ομιλος Koc είναι ο πλέον «συστημικός» επιχειρηματικός κολοσσός της Τουρκίας επί Ταγίπ Ερντογάν. Το να υπογράφει ένας Έλληνας υπουργός για την αγορά τουρκικών λεωφορείων του Ομίλου Koc, για λογαριασμό του Ελληνικού Λιμενικού που δίνει μάχες στο Αιγαίο καθημερινά με κίνδυνο της ζωής των ανδρών του, μοιάζει ως μια τουλάχιστον παράδοξη απόφαση. Και σίγουρα η υπογραφή για ένα τέτοιο deal, και πολύ περισσότερο με δανεικά χρήματα, δεν μπορεί να είναι εύκολη, ούτε και απλή για κανένα πολιτικό πρόσωπο από την στιγμή που σχετίζεται άμεσα με τα εθνικά συμφέροντα της χώρας.

Μοιραστείτε το άρθρο
Χωρίς σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο