Mάλιστα, η ρωσική κρατική κοινοπραξία εξαγωγών όπλων Rosoboronexport εξέδωσε στις 7 Μαρτίου ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι η Ινδία θα μπορούσε να ξεκινήσει άμεσα την παραγωγή των μαχητικών πέμπτης γενιάς Su-57 υπό άδεια, μέσω του εκσυγχρονισμού της υφιστάμενης γραμμής παραγωγής για τα παλαιότερα μαχητικά Su-30MKI τέταρτης γενιάς.
Η εταιρεία εξήρε τη συνεργασία της με την ινδική αμυντική βιομηχανία Hindustan Aeronautics Limited για την παραγωγή των Su-30, τονίζοντας: «Αν η ινδική πλευρά λάβει θετική απόφαση, τα εργοστάσια που συναρμολογούν τα Su-30MKI θα μπορούσαν να προσαρμοστούν γρήγορα για την παραγωγή των Su-57E».
Η Ινδία έχει ήδη κατασκευάσει τουλάχιστον 222 Su-30MKI υπό άδεια και, μετά την πρώτη εμφάνιση του Su-57 στη χώρα κατά την αεροδιαστημική έκθεση Air India 2025 τον Φεβρουάριο, επιβεβαιώθηκε ότι εξετάζεται μια αντίστοιχη συμφωνία άδειας παραγωγής για το νέο μαχητικό.
Η Ινδία αντιμετωπίζει πιέσεις να εντάξει γρήγορα μαχητικά πέμπτης γενιάς στο οπλοστάσιό της, κυρίως λόγω των σχεδίων του γειτονικού Πακιστάν να αναπτύξει τα προηγμένα κινεζικής προέλευσης στελθ μαχητικά FC-31 έως το 2029.
Παράλληλα, το Δελχί επιδιώκει να μειώσει τις εισαγωγές ολοκληρωμένων στρατιωτικών συστημάτων και να ενισχύσει την εσωτερική παραγωγή υπό άδεια, γεγονός που καθιστά την εξάρτηση από τα ρωσικά Su-57 λιγότερο επιθυμητή.
Ωστόσο, οι διαβεβαιώσεις ότι η παραγωγή των Su-57 υπό άδεια θα μπορούσε να ξεκινήσει άμεσα στην Ινδία αυξάνουν σημαντικά την ελκυστικότητά τους.
Τα πρώτα Sukhoi 57 φτάνουν στην Ινδία
Είναι πολύ πιθανό, εάν επιτευχθεί συμφωνία, η Ινδία να προμηθευτεί αρχικά έναν μικρό αριθμό Su-57 «εκτός ραφιού» από τις ρωσικές γραμμές παραγωγής πριν περάσει στην παραγωγή υπό άδεια.
Αυτό συνέβη και παλαιότερα άλλωστε, με την προμήθεια 50 Su-30MKI, πριν ξεκινήσει η εγχώρια παραγωγή τους.
Η επίσπευση της διαδικασίας έναρξης της παραγωγής υπό άδεια θα μπορούσε να περιορίσει τον αριθμό των αρχικών αυτών αγορών.
Επιπλέον, έχει συζητηθεί η πιθανότητα η Ινδία να ξεκινήσει ένα κοινό πρόγραμμα για την ανάπτυξη μιας βελτιωμένης και εξειδικευμένης παραλλαγής του Su-57, πιθανώς υπό διαφορετική ονομασία όπως Su-60, με την παραγωγή της στάνταρ ρωσικής σχεδίασης να ανοίγει τον δρόμο για αυτό.
H Ινδία επιλέγει τη δική της… παραλλαγή των Su-57
Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, οι επιλογές εξατομίκευσης για ξένους πελάτες είναι ήδη υπό ανάπτυξη στο πλαίσιο του προγράμματος Su-57.
Ιδιαίτερα, μια παραλλαγή με διπλό πιλοτήριο αναμένεται να προτιμηθεί ιδιαίτερα από την Ινδική Πολεμική Αεροπορία.
Το Su-57 θεωρείται η μόνη ρεαλιστική επιλογή της Ινδίας για την απόκτηση μαχητικών πέμπτης γενιάς πριν τα μέσα της δεκαετίας του 2030, καθώς δύο από τα τρία άλλα μαχητικά πέμπτης γενιάς που βρίσκονται σήμερα σε παραγωγή παγκοσμίως, τα J-20 και FC-31, κατασκευάζονται από την Κίνα, με την οποία η Ινδία διατηρεί εδαφικές διαφορές.
Το τέταρτο, το αμερικανικό F-35, θεωρείται πολιτικά ανέφικτο λόγω των αυστηρών ελέγχων που επιβάλλουν οι ΗΠΑ στη χρήση των μαχητικών τους, καθώς και λόγω του περιορισμένου επιπέδου εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο χωρών, ειδικά μετά τις απειλές της Ουάσιγκτον για οικονομικές κυρώσεις κατά της Ινδίας εξαιτίας των αμυντικών της προμηθειών στο παρελθόν.
Η… Ουκρανία έκαμψε τις ενστάσεις των Ινδών για το Su-57
Το Ινδικό Υπουργείο Άμυνας εδώ και καιρό δείχνει έντονο ενδιαφέρον για την προμήθεια των μαχητικών Su-57, με τις συζητήσεις για μια συμφωνία άδειας παραγωγής να αναφέρεται ότι βρίσκονται σε εξέλιξη από τον Φεβρουάριο του 2023.
Ένας από τους κύριους λόγους δισταγμού ήταν, σύμφωνα με πληροφορίες, ο αργός ρυθμός ένταξης των Su-57 σε επιχειρησιακή υπηρεσία.
Αν και είχε προγραμματιστεί να είναι σε υπηρεσία περισσότερα από 200 τέτοια μαχητικά στην Ρωσική Αεροπορία μέχρι το 2025, εκτιμάται ότι μόνο περίπου 40 βρίσκονται σήμερα στο δυναμικό της.
Ωστόσο, το μαχητικό έχει έκτοτε υποβληθεί σε ένα μοναδικό επίπεδο δοκιμών μάχης στο μέτωπο της Ουκρανίας, πραγματοποιώντας επιχειρήσεις όπως καταστολή αεράμυνας, εναέρια μάχη, και αποστολές σε εχθρικό εναέριο χώρο με ισχυρή άμυνα, καθώς και μια σειρά από αποστολές ακριβείας.
Αυτό εκτιμάται ότι έχει κατευνάσει τους αρχικούς ενδοιασμούς της Ινδίας.
Αξιοσημείωτες αυξήσεις στην κλίμακα παραγωγής των Su-57 από το 2020 έχουν καταστήσει πιο ρεαλιστικές τις μαζικές εξαγωγικές παραγγελίες.
Eπισημαίνεται ότι το πρώτο συμβόλαιο για την εξαγωγή του Sukhoi 57 επιβεβαιώθηκε τον Νοέμβριο του 2024, ενώ τον Φεβρουάριο έγινε γνωστό ότι o πελάτης είναι η Αλγερία.
Έρχεται σύντομα και αναβάθμιση με τον νέο κινητήρα AL-51F
Eντωμεταξύ, η προγραμματισμένη ενσωμάτωση του κινητήρα AL-51F μέχρι το 2027 αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την ελκυστικότητα του Su-57.
Ο νέος κινητήρας δεν θα αυξήσει μόνο σημαντικά την ισχύ που είναι διαθέσιμη για τα ηλεκτρονικά συστήματα και τις επιδόσεις πτήσης του μαχητικού, αλλά θα μειώσει και σημαντικά το κόστος λειτουργίας.
Οι παραπάνω εξελίξεις φαίνεται να ενισχύουν την πιθανότητα σύναψης συμφωνίας με την Ινδία για την παραγωγή των Su-57 υπό άδεια, ικανοποιώντας τόσο τις επιχειρησιακές απαιτήσεις όσο και τις ανησυχίες του Δελχί σχετικά με την εξάρτηση από ξένες προμήθειες.