Μακρινός γαλαξίας έχει δύο κοσμικά τέρατα στην καρδιά του που αλληλοσπαράσσονται λάμποντας στο Σύμπαν (βίντεο)

Ένα εντυπωσιακό κοσμικό φαινόμενο που εξαιρετικά σπάνια έχουν την δυνατότητα να παρατηρήσουν οι επιστήμονες εντοπίστηκε σε έναν ενεργό γαλαξία περίπου 4 δισεκατομμύρια έτη φωτός μακριά από τη Γη. Ο γαλαξίας με την κωδική ονομασία OJ 287 διαθέτει δύο μαύρες τρύπες στο κέντρο του η μια σε τροχιά γύρω από την άλλη με την αλληλεπίδραση τους να δημιουργεί ένα διπλό κβάζαρ.

Ένα κβάζαρ είναι ο εξαιρετικά ενεργός πυρήνας ενός μακρινού γαλαξία στο Σύμπαν. Αυτή η δραστηριότητα είναι το προϊόν μιας υπερμεγέθους μαύρης τρύπας που καταναλώνει… αχόρταγα ύλη σε ποσότητες τέτοιες που δεν μπορεί να διαχειριστεί όλη αυτή την ύλη με αποτέλεσμα κάποια να απομακρύνει την ύλη που εκτοξεύεται στο Διάστημα με την μορφή ενός μαγνητικά ευθυγραμμισμένου πίδακα.

Όταν βλέπουμε έναν τέτοιο πίδακα φορτισμένων σωματιδίων (που κινούνται σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός) κατά μέτωπο, το κβάζαρ φαίνεται ιδιαίτερα φωτεινό. Οι επιστήμονες το λένε αντικείμενο blazar. Ο γαλαξίας OJ 287 είναι ένα από τα πλησιέστερα παραδείγματα blazar. Στην πραγματικότητα, είναι αρκετά φωτεινό για να φαίνεται από μεγάλα ερασιτεχνικά τηλεσκόπια και υπάρχουν παρατηρήσεις του OJ 287 που χρονολογούνται από τα τέλη του 1800.

Παρατηρήσεις όπως αυτές δείχνουν ότι, κάθε 12 χρόνια, η OJ 287 φαίνεται να φωτίζεται. Το 2014 ο φοιτητής Πάουλι Φιχαόκι στο Πανεπιστήμιο Turku στη Φινλανδία πρότεινε ότι αυτή η λάμψη προκλήθηκε από την παρουσία μιας δεύτερης μικρότερης σε μάζα μαύρης τρύπας που περιφέρεται και αλληλεπιδρά με την κύρια μαύρη τρύπα. Εάν υπάρχει, η τροχιά της δεύτερης μαύρης τρύπας γύρω από την κύρια θα επιμηκύνεται, που σημαίνει ότι θα πλησιάζει την άλλη μαύρη τρύπα κάθε 12 χρόνια.

Εκτός από την λάμψη του συστήματος, ο Φιχαόκι σκέφτηκε ότι αυτή η αλληλεπίδραση θα πρέπει επίσης να έχει ως αποτέλεσμα η μικρότερη μαύρη τρύπα να κλέβει ύλη από τον δίσκο συσσώρευσης ύλης γύρω από την κύρια μαύρη τρύπα και να παράγει τον δικό της, μικρότερο πίδακα κβάζαρ για λίγο. χρόνος. Ο Pihajoki προέβλεψε επίσης περίπου πότε θα συμβεί αυτό. Έτσι, τον Νοέμβριο του 2021, το διαστημικό παρατηρητήριο Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) της NASA διέκοψε προσωρινά τα καθήκοντα κυνηγιού εξωπλανητών για να  εξονυχιστικά το γαλαξία OJ 287. Το TESS συνεργάστηκε με τα διαστημικά τηλεσκόπια Swift και Fermi της NASA, καθώς επίγεια αλλά ήταν ειδικά το TESS που έκανε τις κρίσιμες παρατηρήσεις.

Κοσμικά τέρατα

Με δημοσίευση τους στην επιθεώρηση «The Astronomical Journal» ερευνητική ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της μελέτης των δεδομένων που κατέγραψαν τα τηλεσκόπια από τον γαλαξία OJ 287 επιβεβαιώνοντας πλήρως την θεωρία του Φιχαόκι αφού σύμφωνα με την μελέτη στον γαλαξία αυτό υπάρχουν πράγματι δύο μαύρες τρύπες στο κέντρο του που η αλληλεπίδραση τους δημιουργεί και στις δύο πίδακες ύλης.

Η μελέτη αποκαλύπτει για πρώτη φορά και τα μεγέθη των δύο μαύρων τρυπών που είναι κολοσσιαία. Η κύρια μαύρη τρύπα έχει μάζα 18,35 δισεκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου ενώ η μικρότερη έχει μάζα 150 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου. Συγκριτικά η μαύρη τρύπα στο κέντρο του γαλαξία μας, ο Τοξότης Α* έχει μάζα 4,1 εκατομμύρια φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ήλιου.

Η λάμψη που παράγεται εκτιμάται ότι έχει φωτεινότητα ίση με αυτή ενός τρισεκατομμυρίων άστρων σαν τον Ήλιο.

Πηγή: Naftemporiki.gr