Επιστήμονες επιμένουν στη δημιουργία γιγάντιας ομπρέλας στο διάστημα για να αποτρέψουν ποσότητα ηλιακής ακτινοβολίας

H γη έχει φτάσει στο πιο καυτό σημείο της ιστορίας της και η ανθρωπότητα δεν κάνει αρκετά για να σώσει τον πλανήτη. Υπό αυτές τις συνθήκες, ένας μικρός – αλλά αυξανόμενος – αριθμός αστρονόμων και φυσικών προτείνει μια λύση που μοιάζει δανεισμένη από ιστορίες επιστημονικής φαντασίας: ένα είδος γιγαντιαίας ομπρέλας παραλίας που επιπλέει στο διάστημα, γράφει η New York Times.

Η ιδέα είναι να δημιουργήσουμε μια γιγάντια ομπρέλα που μπορούμε να στείλουμε σε ένα μακρινό σημείο μεταξύ της Γης και του Ήλιου για να μπλοκάρει μια μικρή αλλά κρίσιμη ποσότητα ηλιακής ακτινοβολίας – αρκετή για να μειώσει τις επιπτώσεις της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Οι επιστήμονες έχουν υπολογίσει ότι αν μπλοκαριστεί μόνο κάτι λιγότερο από το 2% της ακτινοβολίας του Ήλιου, θα ήταν αρκετό για να ψυχθεί ο πλανήτης κατά 1,5 βαθμό Κελσίου και να κρατηθεί η Γη σε ένα λογικό κλίμα. Η ιδέα υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά δεν αντιμετωπίζεται ως σοβαρή λύση. Αλλά καθώς η κλιματική κρίση συνεχίζει να επιδεινώνεται, το ενδιαφέρον για τα διαστημικά σκίαστρα έχει αυξηθεί και όλο και περισσότεροι ερευνητές βρίσκουν τις δικές τους παραλλαγές. Υπάρχει ακόμη και ένα ίδρυμα αφιερωμένο στην προώθηση των αντηλιακών ασπίδων.

Μια πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Γιούτα διερεύνησε την ιδέα της διασποράς σκόνης στο διάστημα, ενώ μια ομάδα στο MIT μελετά τη δυνατότητα κατασκευής μιας ασπίδας από «διαστημικές φυσαλίδες».

Ο Istvan Szapudi, αστρονόμος στο Ινστιτούτο Αστρονομίας στο Πανεπιστήμιο της Χαβάης, δημοσίευσε μια μελέτη το περασμένο καλοκαίρι που πρότεινε την προσάρτηση μιας γιγάντιας ηλιακής ασπίδας σε έναν τροποποιημένο αστεροειδή.

Τώρα, οι επιστήμονες με επικεφαλής τον Yoram Rozen, καθηγητή φυσικής και διευθυντή του Asher Institute for Space Research στο Technion-Israel Institute of Technology, λένε ότι είναι έτοιμοι να κατασκευάσουν ένα πρωτότυπο διαστημικό σκίαστρο για να αποδείξουν ότι η ιδέα λειτουργεί. Για να μπλοκάρει αρκετή ηλιακή ακτινοβολία, η ομπρέλα θα πρέπει να είναι σχεδόν 3 εκατομμύρια τετραγωνικά χιλιόμετρα – περίπου όσο η Αργεντινή, σύμφωνα με τον Rozen. Ένα τόσο μεγάλο σκίαστρο θα ζύγιζε τουλάχιστον 2,5 εκατομμύρια τόνους και θα ήταν πολύ δύσκολο να εκτοξευθεί στο διάστημα. Έτσι, το έργο περιλαμβάνει την εκτόξευση πολλών μικρότερων σκίαστρων. Δεν θα εμπόδιζαν εντελώς το φως του Ήλιου, αλλά θα δημιουργούσαν μια διάχυτη σκιά στην επιφάνεια της Γης. Ο Rozen είπε ότι η ομάδα του είναι έτοιμη να σχεδιάσει ένα πρωτότυπο 9 τετραγωνικών μέτρων και χρειάζεται 10-20 εκατομμύρια δολάρια για να κάνει μια επίδειξη.

«Μπορούμε να δείξουμε στον κόσμο: «Κοίτα, υπάρχει μια λύση που λειτουργεί», πάρτε την και κλιμακώστε την», είπε ο Rozen. Οι υποστηρικτές του έργου λένε ότι ένα διαστημικό σκίαστρο δεν θα εξαλείφει την ανάγκη να εγκαταλείψουμε τα ορυκτά καύσιμα – τους κύριους ένοχους της κλιματικής αλλαγής. Ακόμα κι αν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα μειωνόντουσαν αμέσως στο 0, υπάρχουν ήδη υπερβολικές ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα που οδηγούν σε αύξηση της θερμοκρασίας.

Η Γη βρίσκεται στα πρόθυρα της αύξησης της θερμοκρασίας κατά 1,5 βαθμούς Κελσίου σε σχέση με τον προβιομηχανικό μέσο όρο. Αυτό είναι το σημείο όπου οι πιθανότητες ακραίων καιρικών φαινομένων –καταιγίδες, ξηρασία, κύματα καύσωνα και πυρκαγιές– αυξάνονται σημαντικά και η επιβίωση των ανθρώπων και άλλων ειδών στη Γη θα γινόταν πολύ δύσκολη. Ο πλανήτης έχει ήδη φτάσει στο κατώφλι των 1,2 βαθμών Κελσίου. Μια ηλιακή ασπίδα θα βοηθούσε στη σταθεροποίηση του κλίματος, ενώ προετοιμάζονται άλλες στρατηγικές για την καταπολέμηση των αιτιών της υπερθέρμανσης του πλανήτη. «Δεν λέω ότι αυτή θα είναι η λύση, αλλά νομίζω ότι όλοι πρέπει να δουλέψουν σε κάθε πιθανή επιλογή», ​​είπε επίσης ο Szapudi. Οι επικριτές λένε ότι μια τέτοια λύση δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί έγκαιρα και είναι πολύ ευάλωτη σε ηλιακές καταιγίδες ή συγκρούσεις αστεροειδών. Εάν η ασπίδα καταστραφεί, θα μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε μια ταχεία θέρμανση του κλίματος με καταστροφικές συνέπειες. Λένε επίσης  ότι θα ήταν καλύτερο να επικεντρωθούμε σε λύσεις για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και την απομάκρυνση του διοξειδίου του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, και ένα μικρό μέρος της έρευνας θα μπορούσε να πάει προς την ανάπτυξη πιο βιώσιμων και αποτελεσματικών ιδεών ηλιακής γεωμηχανικής.

Ο Ρόζεν είπε ότι η ομάδα του βρίσκεται ακόμα στη φάση προσχεδιασμού, αλλά θα μπορούσε να λανσάρει ένα πρωτότυπο σε μόλις τρία χρόνια μόλις λάβει την απαραίτητη χρηματοδότηση. Η πλήρης έκδοση του διαστημικού σκίαστρου θα κόστιζε τρισεκατομμύρια δολάρια, αλλά θα μείωνε τη θερμοκρασία της Γης κατά 1,5 βαθμούς Κελσίου σε μόλις δύο χρόνια. «Εμείς στο Technion δεν πρόκειται να σώσουμε τον πλανήτη», είπε ο Rozen, «αλλά θα δείξουμε στον κόσμο ότι μπορούμε».

Πηγή: Digi24.ro