Αναμένοντας τη «νομοθετική θωράκιση για το “καλάθι του νοικοκυριού”» που υποσχέθηκε ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης από το βήμα της Βουλής την περασμένη εβδομάδα, συνεχίζονται οι εικασίες και τα παζάρια για τα 50 ή πιθανόν 51 προϊόντα, σε ένα τοπίο που ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει.
Μια από τις ανησυχίες που κατατέθηκαν από την πλευρά της αγοράς ήταν η πιθανότητα εμπλοκής στο θέμα του καλαθιού, αν δεν υπάρξουν ρητές διαβεβαιώσεις από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ότι όλα είναι σύννομα με το περί ανταγωνισμού δίκαιο. Η καθυστέρηση κατάθεσης της σχετικής τροπολογίας, η οποία επρόκειτο αρχικά να συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης για τα επιχειρηματικά πάρκα, παρατείνει την αβεβαιότητα.
Για παράδειγμα μέχρι και χθες δεν είχε «κλειδώσει» τελεσίδικα το διάστημα για οποίο θα παραμένουν στο καλάθι οι προσφορές από τα σουπερμάρκετ, αν δηλαδή η λίστα θα ανανεώνεται κάθε μία ή δύο εβδομάδες. Το ερώτημα μοιάζει τυπικό, ωστόσο συνδέεται άμεσα με το αν θα υπάρχει επάρκεια εμπορευμάτων για να καλύπτει τη ζήτηση. Εξάλλου, είναι γνωστό ότι τα ράφια με τις προσφορές αδειάζουν συχνά πριν από τη λήξη του ωραρίου των σουπερμάρκετ. Αν αυτό συμβεί και με τα προϊόντα της λίστας, ακυρώνεται στην πράξη η όποια χρησιμότητά της.
Ενα άλλο σημείο τριβής, από την πλευρά των βιομηχανιών, είναι ότι δεν ξεκινάνε όλοι από την ίδια αφετηρία, καθώς κάποιοι έχουν προχωρήσει σε νέες ανατιμήσεις, ενώ άλλοι σκόπευαν να τις μετακυλήσουν σταδιακά. Ενστάσεις και διαφωνίες προκύπτουν ως προς τους κωδικούς που θα περιλαμβάνονται στη λίστα, με χαρακτηριστικότερη την περίπτωση των ζυμαρικών, καθώς στη λίστα που δόθηκε στη δημοσιότητα περιλαμβάνονται μόνο τα μακαρόνια νούμερο 6, ενώ απουσιάζουν βασικές κατηγορίες τροφίμων, όπως το μοσχαρίσιο κρέας, τα δημητριακά τα όσπρια και το αλεύρι. Για τα δύο τελευταία ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι υπάρχει σκέψη να συμπεριληφθούν, πάντα με την επιφύλαξη «να μην ξεχειλώσει η λίστα». Αδιευκρίνιστο παραμένει επίσης το ποσοστό συμμετοχής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο μείγμα της λίστας και αν στην περίπτωση αυτή θα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα εκπτωτικές αλυσίδες όπως τα Lidl με δικά τους προϊόντα.
Ενδεικτική του σκεπτικισμού που επικρατεί από την πλευρά των προμηθευτών είναι η ανακοίνωση του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Βιομηχανίας Τροφίμων προς τα μέλη του μετά τη συνάντηση με το υπουργείο Ανάπτυξης. Μεταξύ άλλων επισημαίνει τις ανησυχητικές εξελίξεις του τελευταίου χρόνου στη διεθνή και εγχώρια αγορά, όσον αφορά την επάρκεια και το κόστος πρώτων υλών και ενέργειας, εκφράζοντας «έντονο προβληματισμό» για τις καταλυτικές επιπτώσεις της κρίσης «στη δραστηριότητα, στα οικονομικά αποτελέσματα και στη βιωσιμότητα του κλάδου τροφίμων και ποτών». Επίσης τονίζει ότι η συμμετοχή των επιχειρήσεων στο «καλάθι του νοικοκυριού» είναι εθελοντική, δηλώνοντας μεν την πρόθεση να στηρίξει την πρωτοβουλία του υπουργείου, προειδοποιώντας δε ότι δεν έχει πολλά περιθώρια συγκράτησης, πόσο μάλλον μείωσης των τιμών.
Τέλος, μετά τις ενστάσεις της ΓΣΕΒΕΕ για αθέμιτο ανταγωνισμό προς τους μικρομεσαίους, αντίστοιχα ζητήματα έθεσε και ο βουλευτής και υπεύθυνος τομέα Ανάπτυξης του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝ.ΑΛΛ., Απόστολος Πανάς. «Ο μεγαλύτερος κίνδυνος από την κυβερνητική πρόταση ελλοχεύει στην προφανώς ηθελημένη αγνόηση των χιλιάδων μικρών εμπορικών καταστημάτων», σημειώνει, καταλήγοντας ότι αν η κυβέρνηση ήθελε πραγματικά να βοηθήσει θα είχε μειώσει τον ΦΠΑ σε ενέργεια και βασικά προϊόντα και θα είχε στηρίξει περισσότερο την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τις καταναλωτικές οργανώσεις να επιτελέσουν τον ρόλο τους.