Την ανάγκη ύπαρξης μιας συστηματικής, διαφανούς και τεκμηριωμένης στρατηγικής προμηθειών τονίζει ο ΣΕΙΒ
Ανησυχία έχει προκαλέσει η ύπαρξη διαγωνισμού του Υπερταμείου για την προμήθεια εξοπλισμού για Κέντρα Υγείας. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός δεν πληροί πολλές από τις προϋποθέσεις που χρειάζονται για την αναβάθμιση των Κέντρων Υγείας και Μονάδων Διαχείρισης Χρονίων Παθήσεων με ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό.
Η ανάθεση της σύμβασης έχει τίτλο «Προμήθεια Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού για τα Κέντρα Υγείας – Προμήθεια Ιατροτεχνολογικού Εξοπλισμού Μονάδων Διαχείρισης Χρονίων Παθήσεων» – Εργαστηριακός και Καρδιολογικός Εξοπλισμός. Ο προϋπολογισμός για το έργο είναι στα €23.638.730,00 πλέον ΦΠΑ 24% (€29.312.025,20 με ΦΠΑ).
Στο διαγωνισμό ο εξοπλισμός που αναζητείται είναι: Βιοχημικοί Αναλυτές – Αναλυτές Αίματος – Συσκευές Αιματολογικών Αναλύσεων – Μηχανικοί Αναδευτήρες – Κλίβανος – Αυτόκλειστα – Μικροσκόπια – Μηχανικοί Αναδευτήρες -Μηχανήματα Φυγοκέντρισης – Εργαστηριακά Μηχανήματα Φυγοκέντρισης και Εξαρτήματα – Ψυγεία – Απινιδωτής – Καρδιογράφοι – Συστήματα Παρακολούθησης των Ασθενών – Συστήματα Παρακολούθησης – Ιατρικές Αναπνευστικές Συσκευές – Υπηρεσίες τεχνικής εκπαίδευσης – Υπηρεσίες εγκατάστασης ιατρικού εξοπλισμού κ.α.
Ωστόσο, για την αγορά εξοπλισμού, συνήθως οι συμβάσεις γίνονται με παροχή εξοπλισμού ως συνοδός εξοπλισμός.
Ο διαγωνισμός είναι εντελώς στον αέρα, αφού οι προμηθευτές που θα λάβουν μέρος σε αυτόν είναι αδύνατο να προσδιορίσουν κόστος, καθώς δε γνωρίζουν καν τον τόπο εγκατάστασης, ώστε να υπολογίσουν τις αναγκαίες δαπάνες που απαιτούνται για εκπαίδευση προσωπικού (την εκπαίδευση την αναλαμβάνουν οι προμηθευτές) κλπ.
Επιπλέον, δεν υπάρχει καμία αναφορά στα υλικά που απαιτούνται (αντιδραστήρα, αναλώσιμα) για τη λειτουργία και χρήση του εξοπλισμού και την παραγωγή αποτελεσμάτων, όπως και για το κόστος συντήρησής του. Με αυτόν τον τρόπο δεν εξασφαλίζεται κανένας έλεγχος ως προς τη διαμόρφωση του κόστους από πλευράς ΥΠε για τη χρήση και λειτουργία του εξοπλισμού αυτού.
Παρόλα αυτά, στον διαγωνισμό αναφέρει, εκτός από εγγύηση καλής λειτουργίας, ότι ο προμηθευτής είναι υποχρεωμένος να επισκευάσει ή να αντικαταστήσει οποιοδήποτε εξάρτημα παρουσιάζει φθορά ή βλάβη με δική του δαπάνη (υλικά, εργατικά, μεταφορικά κλπ.) με κατάλληλο προσωπικό, εντός 20 εργάσιμων ημερών το μέγιστο, πλην των δυσλειτουργιών που οφείλονται σε ανωτέρα βία ή σε κακή χρήση από την Υπηρεσία, μη σύμφωνη με τα τεχνικά εγχειρίδια του κατασκευαστή.
Επίσης, να διαθέσει στην Ελλάδα επαρκές τεχνικό προσωπικό για την εκτέλεση της σύμβασης και ιδίως για την εγκατάσταση του ζητούμενου εξοπλισμού, καθώς και τη συντήρηση και επισκευή του καθ’ όλη τη διάρκεια της υποχρέωσης συντήρησης και επισκευής. Ο ελάχιστος αριθμός τεχνικών για το τμήμα είναι 3.
Να εκπαιδευτεί τουλάχιστον ένα άτομο από το προσωπικό του Κέντρου Υγείας σε συνεννόηση με την Αναθέτουσα Αρχή και θα πιστοποιηθεί με έγγραφο πιστοποιητικό.
Ο χρόνος και το πρόγραμμα της εκπαίδευσης θα καθορισθούν μετά από συνεννόηση με την Υπηρεσία. Η εκπαίδευση θα διεξαχθεί μετά την παράδοση των ειδών από τον προμηθευτή.
Για την οργάνωση της εκπαίδευσης, ο προμηθευτής να προσδιορίσει τα παρακάτω στοιχεία εκπαίδευσης, εντός της μελέτης εφαρμογής:
- Πρόγραμμα εκπαίδευσης.
- Διάρκεια εκπαίδευσης.
- Εκπαιδευτικά βοηθήματα και μέσα.
Ενώ, με το πέρας της εκπαίδευσης ο προμηθευτής θα χορηγήσει στους εκπαιδευόμενους χειριστές βεβαίωση επιτυχούς περάτωσης εκπαίδευσης επί του τύπου. Βεβαίωση και για τη βασική συντήρηση. Τα έξοδα μετάβασης και διαμονής των εκπαιδευτών του προμηθευτή θα βαρύνουν τον ίδιο.
Επί της ουσίας ζητούν ενιαίες προδιαγραφές για όλη τη χώρα λες και όλα τα μηχανήματα και όλες οι ΥΠε έχουν τις ίδιες απαιτήσεις.
Ραντεβού με την Αγαπηδάκη ζήτησε ο ΣΕΙΒ
Επιστολή για το θέμα αυτό έχει στείλει από τον Αύγουστο του 2025 στην αναπληρώτρια υπουργό Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ιατρικών και Βιοτεχνολογικών Προϊόντων (ΣΕΙΒ), ζητώντας συνάντηση μαζί της, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχει λάβει κάποια απάντηση.
Ο ΣΕΙΒ στην επιστολή του ανέφερε: «Κατόπιν καταγγελιών και αναφορών από μέλη του Συνδέσμου μας, οι πρόσφατες διακηρύξεις – με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Διακήρυξη 14/2025 του ΕΟΔΥ, η οποία αφορά την προμήθεια εξοπλισμού, αντιδραστηρίων και αναλωσίμων για τις δομές του Δικτύου Εργαστηρίων Δημόσιας Υγείας (ΠΕΔΥ), στο πλαίσιο του έργου «Ενίσχυση της Επιδημιολογικής Επιτήρησης» του Προγράμματος «Σπύρος Δοξιάδης», αναδεικνύουν με έντονο τρόπο την ανάγκη ύπαρξης μιας συστηματικής, διαφανούς και τεκμηριωμένης στρατηγικής προμηθειών, η οποία να:
- ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες των δομών ΠΦΥ
- διασφαλίζει ίσους όρους συμμετοχής και υγιή ανταγωνισμό
- ενσωματώνει μηχανισμούς διασφάλισης ποιότητας για τα προμηθευόμενα προϊόντα και υπηρεσίες
- αξιοποιεί αποτελεσματικά τους διαθέσιμους εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, προς όφελος του συστήματος υγείας και των πολιτών».
Δεν είναι η πρώτη φορά
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο συγκεκριμένος διαγωνισμός είχε βγει και πάλι πριν ένα έτος αλλά κόπηκε γιατί ξεσηκώθηκαν οι εταιρείες και το Μαξίμου τον πάγωσε. Δεν γνωρίζουμε αν όντως ισχύει ωστόσο, η επιμονή για το διαγωνισμό δείχνει ότι πιθανώς είναι για να «τακτοποιηθούν» κάποια χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης.