Το «παράδειγμα» των ΗΠΑ φαίνεται πως θα ακολουθήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, καταργώντας τη απαλλαγή των τελωνειακών χρεώσεων για τα μικροδέματα αξίας κάτω των 150 ευρώ, κάτι που αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις παραγγελίες των καταναλωτών από δημοφιλείς πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου όπως το Shein και η Temu.
«Πιστεύουμε ότι η πολιτική αυτή είναι εξαιρετικά σημαντική για τη διαφάνεια του ηλεκτρονικού εμπορίου, για την προστασία των Ευρωπαίων καταναλωτών και για τη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις» τόνισε.
«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα για τα τελωνεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης και για την Ένωση συνολικά» κατέληξε.
Τι εξετάζει η Κομισιόν
Πρόκειται για ένα αίτημα του εμπορικού κόσμου, το οποίο η Κομισιόν έχει εξετάσει θετικά και αναμένεται σύντομα να παρουσιάσει σχετική ρύθμιση, έχει δηλώσει σχετικά η Joanna Zawistowska, Διευθύντρια Πολιτικής Λιανικού Εμπορίου στη ΓΔ Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Συγκεκριμένα, σε τοποθέτηση της τον προηγούμενο μήνα η κ. Zawistowska έκανε λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό των Eυρωπαίων εμπόρων από τρίτες χώρες, μέσω της εισαγωγής μη ασφαλών, απομιμητικών ή μη συμμορφούμενων προϊόντων.
Το «τέλος» της απαλλαγής, στην πράξη, σημαίνει πως οι καταναλωτές θα καλούνται να πληρώνουν τελωνείο, ακόμα και τα δέματα χαμηλής αξίας (έως 150 ευρώ).
Η επιβάρυνση ενδέχεται να ανέλθει σε δύο ευρώ ή και περισσότερα, ανάλογα με την αξία του δέματος.
Μέτρα από την ΕΕ για τα «μικροδέματα»
Προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πλημμυρίδα φθηνών και πολλές φορές επικίνδυνων αγαθών στην Ευρώπη, η Επιτροπή έχει ήδη δρομολογήσει δράσεις σε πολλαπλά επίπεδα. Συγκεκριμένα:
- Την ενίσχυση της εποπτείας της αγοράς, μέσω αναθεώρησης του Κανονισμού για την Εποπτεία, ανάπτυξης και αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων και στενότερης συνεργασίας μεταξύ τελωνειακών αρχών και αρχών εποπτείας στα κράτη μέλη.
- Αναθεώρηση του τελωνειακού πλαισίου, με κατάργηση της απαλλαγής για αποστολές μικρής αξίας κάτω των 150 ευρώ.
- Την αυστηρή εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στον ψηφιακό τομέα, όπως είναι ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες (DSA Act).
- Την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ αρχών προστασίας καταναλωτή.