Ένας εργαζόμενος στην Ιταλία αθωώθηκε μετά από μήνυση για δυσφήμηση επειδή σε email προς συναδέλφους του άσκησε κριτική προς όλη την εταιρεία πριν παραιτηθεί.
Όλα συνέβησαν τον Μάιο του 2021 όταν ένας 45χρονος από τη Φεράρα που εργαζόταν ως εργάτης σε εταιρεία τεχνολογιών για τη γεωργία, αποφάσισε να αλλάξει περιβάλλον και να βρει νέα δουλειά. Πριν αποχωρήσει ωστόσο, είχε στείλει ένα email με τίτλο «Χαιρετισμούς» σε ολόκληρη τη λίστα αλληλογραφίας της εταιρείας, η οποία περιελάμβανε περίπου εκατό ονόματα, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου, του αντιπροέδρου, των υπαλλήλων και των συνεργατών, απαριθμώντας ορισμένες δυσκολίες που είχε αντιμετωπίσει όσο εργαζόταν εκεί.
Άνδρας εργάζεται για χρόνια χωρίς αμοιβή σε σούπερ μάρκετ και απορρίπτεται όταν ζητά μισθό
«Γεια σε όλους, όπως φαντάζομαι ήδη γνωρίζετε, μετά από περίπου επτάμισι χρόνια, επιτέλους ολοκληρώνεται η περιπέτειά μου. Λέω “επιτέλους” γιατί μου κόστισε πολύ να δεχθώ ήδη την πρώτη ανανέωση», ξεκινούσε ο 45χρονος στην επίμαχη επιστολή. Στη συνέχεια αναφερόταν σε όσα «δεν θα του λείψουν», όπως «οι συνεχείς δυσκολίες στο να υπάρχουν τα απαραίτητα εργαλεία για να δουλέψει κανείς, τα ντουλάπια που δεν κλείνουν σωστά με το πρόσχημα του περιορισμού των εξόδων του τμήματος… και πώς αντιμετωπίζονται πολλοί συνάδελφοι, οι οποίοι κρατούνται στην άγνοια χωρίς να ξέρει κανείς γιατί, και από τους οποίους, παρ’ όλα αυτά, απαιτείται κάτι (σ.σ.: να αποδώσουν)». Ο 45χρονος έκλεινε με ένα κάλεσμα προς τους συναδέλφους του: «Υπενθυμίζω σε όσους, όπως κι εγώ, είναι κουρασμένοι, ότι ο μόνος τρόπος να βρει κανείς κάτι άλλο είναι να ψάξει και να μην το βάλει κάτω».
Το περιεχόμενο αυτό θεωρήθηκε δυσφημιστικό από τη διοίκηση της εταιρείας, η οποία αποφάσισε να κινηθεί νομικά εναντίον του πρώην υπαλλήλου. Ωστόσο, ο άνδρας αθωώθηκε.
Το δικαίωμα του εργαζόμενου να ασκήσει κριτική
Ιδιαίτερα ικανοποιημένος εμφανίστηκε ο δικηγόρος Ντένις Λόβισον, συνήγορος του 45χρονου: «Η γενικότητα των εκφράσεων που χρησιμοποιήθηκαν, οι οποίες ούτε κατονομάζουν συναδέλφους ούτε περιγράφουν συγκεκριμένα περιστατικά λεπτομερώς, επιβεβαιώνει την απουσία οποιασδήποτε σκόπιμης δυσφήμισης εκ μέρους του πελάτη μου. Η πρόθεση δεν ήταν να βλάψει τη φήμη της εταιρείας, αλλά μάλλον να μοιραστεί μια εργασιακή εμπειρία με τα δικά της σκαμπανεβάσματα».
Ο δικηγόρος επανέλαβε όσα είχε αναπτύξει στην αγόρευσή του: «Το δικαίωμα στην κριτική, όπως κατοχυρώνεται από τη νομολογία, συνίσταται σε μια υποκειμενική κρίση, που μπορεί να εκφραστεί ακόμη και με αιχμηρή γλώσσα, εφόσον δεν υπονομεύει την ηθική ακεραιότητα του ατόμου ». «Η συμπεριφορά του πελάτη μου», κατέληξε, «παρέμεινε εντός των ορίων της νόμιμης άσκησης του δικαιώματος κριτικής, εκφράζοντας τεκμηριωμένη διαφωνία για πτυχές της οργάνωσης και της ζωής μέσα στην εταιρεία».
Πηγή: Corriere della Sera.