Του Strange Attractor
Ήμουνα νιος και γέρασα, και ακόμη ακούω τα ίδια πράγματα από τους εκάστοτε κυβερνώντες: Θα μειωθούν οι φόροι, και θα μειωθούν επίσης οι αστυνομικοί που φυλάνε επισήμους και μαϊντανούς σελέμπριτι…
Τίποτα από τα δυο δεν συνέβη ποτέ.
Όπως π.χ. εκείνες οι υποσχέσεις του τότε υπ. Μεταφορών Κ.Κ. του Αχ. ότι το 2025 θα είχαμε ιπτάμενα τρένα υδρογόνου…
Μια άλλη πάγια υπόσχεση (πάντα πριν από εκλογές, τυχαίο;) είναι και εκείνη για τη δραστική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Που συνήθως συνοδεύεται με δραστικές αλλαγές του ΚΟΚ, ο οποίος αλλάζει πιο συχνά και από τις διατάξεις της εφορίας, συνήθως βάσει της διάθεσης (με την οποία ξυπνάει κάποιο πρωινό) όποιου είναι γεν. γραμματέας, υφυπουργός, ή υπουργός Μεταφορών.
Από προχθές λοιπόν ισχύει (για άλλη μια φορά) ο νέος πολυδιαφημισμένος ΚΟΚ, ο οποίος είναι ο αυστηρότερος όλων από πλευράς ύψους χρηματικού προστίμου, και ποινών για τροχαίες παραβάσεις.
Σε σημείο που μια παραβίαση ΣΤΟΠ να στοιχίζει όσο ένα μεταχειρισμένο 1000αρι ΙΧ. Χώρια που σου παίρνουν και το δίπλωμα (νεοελληνική πατέντα) χωρίς να αναρωτιούνται πώς θα πηγαίνεις στη δουλειά σου, ή τα παιδιά στο σχολείο, κλπ.
Το σκεπτικό λοιπόν είναι πως οι νεοέλληνες θα τρομάξουν από τις νέες ποινές και θα βελτιώσουν την οδηγική τους συμπεριφορά. Και έτσι ίσως μειωθούν τα δυστυχήματα, τα οποία πλέον θυμίζουν δεκαετία του ’70, τότε που με πολύ λιγότερα και πιο ανασφαλή οχήματα, και με πολύ χειρότερους δρόμους, σκοτωνόμασταν σαν τα κοτόπουλα.
Προσωπικά, χωρίς να είμαι ειδικός (όπως π.χ. ο εκάστοτε υπ. Μεταφορών, χα χα χα), ούτε συγκοινωνιολόγος, δεν πιστεύω ότι τα νέα δρακόντεια μέτρα θα αλλάξουν κάτι.
Διότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει τροχαία, τουλάχιστον με τη μορφή που θα έπρεπε να υπάρχει.
Σε μια κανονική χώρα οι τροχονόμοι είναι παντού, τόσο μέσα στις πόλεις όσο και στις εθνικές οδούς. Περιπολώντας και παρακολουθώντας την τροχαία κίνηση και την οδηγική συμπεριφορά. Γι’ αυτό και στις πολιτισμένες χώρες όλοι ανεξαιρέτως οδηγούν σαν «παναγίες». Επειδή ο φόβος φυλάει τα έρημα.
Διότι ξέρουν ότι στις πέντε παραβάσεις τη μία θα τους πιάσουν. Ότι μια του κλέφτη δυο του κλέφτη τρεις και η κακή του μέρα… επειδή ακριβώς υπάρχουν τροχονόμοι, εποχούμενοι και μη, που κάνουν μόνο αυτή τη δουλειά.
Στα καθ’ ημάς, η τροχαία εμφανίζεται μόνο στη χάση και στη φέξη, στήνοντας μπλόκα, και γδέρνοντας δικαίους και αδίκους μαζί, ψάχνοντας έγγραφα, ασφάλειες, τρίγωνα, φαρμακεία, κλπ.
Και μπορεί να είσαι ο πιο νομοταγής ή προσεκτικός οδηγός, όμως άμα πέσεις σε μπλόκο όλο και κάτι θα σε βρουν για να σε δαγκώσουν και για να πουν ότι «δουλεύουν». Αν π.χ. έχει ξεθυμάνει το οινόπνευμα στο φαρμακείο του πορτ μπαγκάζ σου. Ενώ παράλληλα, ο κάγκουρας που έκανε 43 παραβάσεις μέχρι να φτάσει στο μπλόκο μπορεί να τη γλιτώσει αν έχει όλα τα χαρτιά του (και το φαρμακείο) σε τάξη.
Με λίγα λόγια, και 10.000 ευρώ να ήταν το πρόστιμο για μια ακραία παράβαση, τι νόημα έχει αν δεν σε ελέγχει κανείς την ώρα που τη διαπράττεις;
Προχθές μάλιστα πέτυχα μπλόκο σε αγροτικό δρόμο προς δημοφιλή παραλία της Επανομής Θεσσαλονίκης, όπου μέρα μεσημέρι γίνονταν αλκοτέστ!!!!!
Προφανώς διότι επέστρεφαν από τα ντάμπα ντούμπα μπτιτσόμπαρα τρελαμένοι νεαροί.
Το κλου; Έγραψαν τον μπροστινό μου (οικογενειάρχη με τα παιδάκια του) διότι φορούσε… σαγιονάρες! Προφανώς προσθέτοντας και αυτή τη βεβαίωση κλήσης για παράνομη συμπεριφορά στα στατιστικά ελέγχων της τροχαίας που διαφημίζει ο υπ. Προ Πο.
Ό,τι και να λέμε ο (ουσιαστικός) έλεγχος της κυκλοφορίας οχημάτων στην Ελλάδα είναι ανύπαρκτος, και η εφαρμογή του ΚΟΚ επαφίεται στο φιλότιμο και στην ευσυνειδησία του κάθε οδηγού. Και σε μια χώρα όπου ο μέσος πολίτης είναι φορτωμένος στη μαγκιά, εθισμένος στην ανομία, και τελευταία γονατισμένος από το στρες της οικονομικής δυσπραγίας και τα χαράτσια, δεν είναι τυχαίο που ο καθένας κάνει ό,τι του καπνίσει όταν παίρνει τιμόνι στα χέρια του.
Αυτό λοιπόν είναι το πρόβλημα που θα έπρεπε να αντιμετωπίσει το κράτος, και όχι απλά να αυξάνει τα πρόστιμα και τις ποινές. Ας ήταν και μόλις 20 ευρώ το πολύ το κάθε πρόστιμο, αρκεί να υπήρχε έλεγχος. Όλοι θα συμμορφώνονταν σε λίγο καιρό.
Διότι αυτό που προέχει είναι η πρόληψη, ο έλεγχος, και βεβαίως η τιμωρία. Μόνο έτσι θα μάθει ο νεοέλληνας να οδηγάει προσεκτικά. Και η μόνη λύση γι’ αυτό είναι απλή, απλούστατη.
Αντί να διαθέτουμε εκατοντάδες αστυνομικούς (βλ. ΜΑΤ) να ξημεροβραδιάζονται σε κλούβες, περιμένοντας να γίνει καμιά διαδήλωση ώστε να σπεύσουν να την «παρακολουθήσουν» από μακριά, άλλους τόσους να κάθονται σε γραφεία, ή να κάνουν τους κλητήρες, ή να συνοδεύουν (προστατεύουν) στα ψώνια τον κάθε μεγαλόσχημο (ακόμη και μη κρατικούς αξιωματούχους), δεν θα ήταν πολύ πιο εύκολο να υπάρχουν (στις μεγαλουπόλεις τουλάχιστον) ανά πάσα στιγμή δέκα τροχονόμοι με μηχανές, που να κάνουν συνεχείς βόλτες μέσα στην πόλη, έτσι ώστε αν δουν κάποιον ανεύθυνο να περνάει με κόκκινο, ή να οδηγεί επικίνδυνα, να τον μπουζουριάζουν επιτόπου; Τόσο δύσκολο είναι;
Πώς γίνεται και όταν μας επισκέπτεται ο εκάστοτε πρωθυπουργός αμέσως εμφανίζονται στημένοι στις διασταυρώσεις έως και 50 τροχονόμοι; Τις υπόλοιπες μέρες που είναι όλοι αυτοί; Τι κάνουν; Διότι προσωπικά, σπάνια να δω τροχονόμο, ενώ αντιθέτως καθημερινά βλέπω δεκάδες παραβάσεις του ΚΟΚ, πολλές εξ αυτών άκρως επικίνδυνες, χωρίς κανέναν τροχονόμο πουθενά.
Και όποιος κυκλοφορεί με μηχανή γνωρίζει πολύ καλά τι εννοώ, αφού το κεφάλι του παίζεται καθημερινά, επειδή μια αφηρημένη κυράτσα μιλούσε στο κινητό και δεν είδε το φανάρι, ή μπήκε ανάποδα σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, ή κάποιος βαρύμαγκας αποφάσισε να κάνει ράλι μέσα στην πόλη ακούγοντας στη διαπασών Σαλαμπάση, και όποιον πάρει ο χάρος. Σάμπως θα τον ελέγξει κανείς;
Θα μου πείτε τι ψάχνεις; Αυτά τα φασιστικά για τροχονόμους με μηχανές κλπ. που τσαμπουνάς είναι για άλλες χώρες, αστυνομοκρατούμενες, με πολίτες που τρώνε ακόμη βελανίδια, ενώ εμείς εδώ είμαστε Έλληνες, απευθείας απόγονοι του Λεωνίδα, ελεύθεροι, μπλα μπλα… και δεν θέλουμε αστυνόμευση πάνω απ’ το κεφάλι μας… δεν θέλουμε χούντες αφού!
ΥΓ- Η κατάσταση στους ελληνικούς δρόμους επιβεβαιώνει την άποψη ότι η χώρα μας δεν είναι ούτε Δύση ούτε Ανατολή. Κάτι στο ενδιάμεσο… και στο πολύ πιο νοσηρό. Λονδίνο και Μογκαντίσου μαζί. Λονδίνο στα οχήματα και Μογκαντίσου στην οδήγηση. Κουλουβάχατα. Γι’ αυτό και σκοτωνόμαστε στην άσφαλτο σαν τα κουνέλια…
ΥΓ2- Θα μπουν, λέει, κάμερες μέσα στις πόλεις που θα σε πιάνουν την ώρα που μιλάς στο κινητό, δεν φοράς ζώνη, ή μπαίνεις σε λεωφορειόδρομο. Έστω λοιπόν ότι θα λειτουργήσουν, μιας και τις περισσότερες που υπήρχαν στις εθνικές οδούς για θέματα ταχύτητας τις απαλλοτρίωναν οι συμπαθείς Ρομά…
Θα σου έρχεται, λένε, το πρόστιμο και η ποινή στη θυρίδα του gov wallet. Μόνο που για διάφορους λόγους, η αφαίρεση διπλώματος, πινακίδων, κλπ. θα γίνεται στον ιδιοκτήτη του οχήματος, και όχι στον παραβάτη οδηγό.
Είσαι λοιπόν επαγγελματίας οδηγός, που οδηγάς φορτηγό για να ταΐσεις την οικογένειά σου, αλλά ο έφηβος γιος σου κάνει μια παράβαση με το οικογενειακό ΙΧ.
Σου αφαιρείται η δική σου άδεια οδήγησης μέχρι και για 6 ή και παραπάνω μήνες… και ποιος θα δουλεύει για να ζει η οικογένεια; Χμ;
Και άλλα τέτοια παράλογα και νεοελληνικά.
ΥΓ3- Κλείνω αναφέροντας και έναν άλλον (κατ’ εμέ) παραλογισμό που έχει να κάνει με τα κράνη των μοτοσικλετιστών. Όπου όποιος δεν το φοράει, θα τρώει πρόστιμο ίσο με τον σημερινό βασικό μισθό (χώρια η αφαίρεση του διπλώματος).
Καλά θα ήταν, αν είχαμε κοινό νου, να ισχύσει κι εδώ αυτό που ισχύει σε αρκετές πολιτείες των ΗΠΑ, όπου όποιος θέλει δεν φοράει κράνος, αρκεί να πληρώνει αυξημένα ασφάλιστρα σε σχέση με τους υπόλοιπους.
Διότι το σκεπτικό πίσω από την υποχρεωτική χρήση κράνους είναι απλά η αποφυγή των δαπανών υγείας αν τυχόν πέσει και τραυματιστεί ο «ανεύθυνος» δικυκλιστής.
Δεν είναι η προληπτική καλοκάγαθη συμπόνια του κράτους για… το καλό του.
Οπότε, ας αυξηθούν τα ασφάλιστρα, ή τα τέλη κυκλοφορίας, και όποιος θέλει μετά ας φοράει ή ας μη φοράει κράνος.
Και όποιος διαφωνεί, ας δοκιμάσει να κάνει μια βόλτα στο κέντρο της πόλης τον Αύγουστο με 44 βαθμούς, φορώντας κράνος προδιαγραφών στο κεφάλι του, που μετατρέπεται σε καζάνι, και που μάλλον προκαλεί περισσότερα ατυχήματα…
ΥΓ4– Κλείνω ξανά. Για να δείτε τι μυαλά νομοθετούν για εμάς, θυμήθηκα την περίπτωση (πάλι) του σπινθηροβόλου Κ.Κ. του Αχ, που ως υπ. Μεταφορών είχε προαναγγείλει ότι θα απαγορεύεται εφεξής να είσαι συνεπιβάτης σε δίκυκλο αν δεν έχεις κλείσει τα 17 χρόνια ηλικίας. Για το καλό μας, μάλλον.
Την ίδια ώρα που για να γίνεις ερασιτέχνης πιλότος ελαφρού αεροσκάφους ή ελικοπτέρου, αρκεί να έχεις κλείσει τα… 16 χρόνια.
Του ιδίου υπουργείου αρμοδιότητα και τα δυο παρακαλώ…
Δεν ξέρω αν ίσχυσε τελικά αυτό το βαρυσήμαντο μέτρο, πάντως ήταν μια μνημειώδης πρόταση για την ασφάλεια όλων μας, από έναν υπουργό Μεταφορών που οδηγούσε χωρίς ζώνη ασφαλείας, αλλά με κινέζικο κλιπσάκι ώστε να μη βαράει η ενοχλητική «σειρήνα»!
Για τέτοιους εγκέφαλους μιλάμε…