-
- Αναθέσεις 65.484 ευρώ (έως τώρα) για λαμπιόνια, events, λευκώματα και χριστουγεννιάτικα δώρα. Έπεται και συνέχεια για την ετήσια γιορτή.
- 2024: Άνω των 550.000 ευρώ μέχρι τον Νοέμβριο για δημόσιες σχέσεις, κέτερινγκ, λαμπάδες, κεράσματα, σχέσεις με ΜΜΕ και… γούρια.
- Απογειώθηκαν οι απευθείας αναθέσεις από το 2022 – Στα 5,7 εκατ. ευρώ το 2024 (έως 31/10), 3,6 εκατ. ευρώ το 2023, 8,1 εκατ. ευρώ το 2022.
Του Βασίλη Γαλούπη
Τον περασμένο Σεπτέμβριο η ΣΤΑΣΥ παραδέχονταν πως σε μια γραμμή 24 Σταθμών στην Γραμμή 1 του Μετρό υπάρχουν, εν έτει 2024, μόλις 9 ράμπες για χρήστες αναπηρικού αμαξιδίου. Στα τέλη Οκτωβρίου προκλήθηκε χάος στον Σταθμό του Συντάγματος όταν το πρωί δημιουργήθηκε ακραίος και αποπνικτικός συνωστισμός εξαιτίας «τεχνικής βλάβης σε δυο διαδοχικούς συρμούς». Στις αρχές Νοεμβρίου, ο πρόεδρος του Συνδικάτου Σταθμαρχών της ΣΤΑΣΥ τόνιζε, με αφορμή δημοσίευμα για ρωγμές σε ράγες, πως «η κρίση έχει επηρεάσει πάρα πολύ και το Μετρό, υπάρχει έλλειψη προσωπικού, άρα και συντήρησης, υπάρχει έλλειψη τροχαίου υλικού κ.ο.κ., τα οποία δημιουργούν όλο και συχνότερα προβλήματα».
Αυτές οι ειδήσεις της πρόσφατης επικαιρότητας έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά από παλαιότερα γεγονότα, που προκαλούν εύλογο προβληματισμό. Η ΣΤΑΣΥ, όμως, φαίνεται να έχει ήδη μπει σε άλλους, χριστουγεννιάτικους, ρυθμούς.
Η αλληλουχία από απευθείας αναθέσεις του τελευταίου διαστήματος δημιουργεί απορίες για την χρησιμότητα των αποφάσεων, σε συνδυασμό με το κόστος.
- Στις 26 Νοεμβρίου δημοσιοποιήθηκε εντολή ανάθεσης από την ΣΤΑΣΥ «για την προμήθεια διακοσμητικών ειδών για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό του δικτύου της ΣΤΑΣΥ 2024». Η τελική αξία της σύμβασης είναι ύψους 27.552 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ και την υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος Αθανάσιος Κοτταράς. Είχε προηγηθεί η από 21η Νοεμβρίου σχετική πρόσκληση υποβολής προσφοράς για την προμήθεια «Διακοσμητικών ειδών για τον χριστουγεννιάτικο στολισμό του δικτύου της ΣΤΑΣΥ 2024». Ανάδοχος είναι η εταιρεία Eurolamp ΑΒΕΕ.
- Την επόμενη μέρα, 27 Νοεμβρίου, η ΣΤΑΣΥ αναρτά «πρόσκληση υποβολής προσφοράς για υπηρεσίες τοποθέτησης – αποξήλωσης και μεταφοράς σε αποθηκευτικό χώρο του εορταστικού στολισμού του δικτύου της ΣΤΑΣΥ». Αποδέκτης είναι μια εταιρεία του Βόλου (Καλαμπόκας Κωνσταντίνος και ΣΙΑ ΟΕ). Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη ανέρχεται σε 18.100 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Στην περιγραφή του έργου αναφέρονται μεταξύ άλλων «η τοποθέτηση ενός Χριστουγεννιάτικου Δέντρου με λαμπάκια ύψους 1,40μ.» στο Σύνταγμα, η «τοποθέτηση επιδαπέδιου φωτιζόμενου 3D καραβιού διαστάσεων 350cmx400cm» στον Πειραιά, «η τοποθέτηση διακοσμητικής γιρλάντας κομήτη στον τερματικό σταθμό Κηφισιά (ΗΣΑΠ)» κ.α.
- Την ίδια μέρα (27.11.24) η ΣΤΑΣΗ δημοσιοποιεί μια ακόμα «πρόσκληση υποβολής προσφοράς». Και συγκεκριμένα «για υπηρεσίες ψυχαγωγίας του επιβατικού κοινού στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εορταστικών εκδηλώσεων». Η πρόσκληση αφορά την εταιρεία «Μαθαίνοντας ΜΟΝ. ΙΚΕ» από την Ανάβυσσο και είναι ύψους 6.200 ευρώ, με ΦΠΑ: «Η ΣΤΑΣΥ σάς καλεί να υποβάλετε προσφορά για υπηρεσίες ψυχαγωγίας του επιβατικού κοινού στο πλαίσιο των χριστουγεννιάτικων εορταστικών εκδηλώσεων που θα λάβουν χώρα στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ». Δεν υπάρχει κάποια αναλυτική περιγραφή του έργου σ’ αυτή την περίπτωση.
Είχε προηγηθεί η σχετική απόφαση της 21ης Νοεμβρίου για την έγκριση δέσμευσης «πίστωσης ύψους 5.000 ευρώ, πλέον ΦΠΑ 1.200 ευρώ, ήτοι συνολικής αξίας 6.200 ευρώ σε βάρος της πίστωσης του προϋπολογισμού εξόδων της ΣΤΑΣΥ, που αφορά έξοδα Προβολής και Διαφήμισης (Χριστουγεννιάτικα events στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ)».Το ποσό αυτών των τριών «χριστουγεννιάτικων» αποφάσεων περί στολισμών στο δίκτυο φτάνει ήδη στα 51.852 ευρώ, ενώ υπάρχει ακόμα χρονικό περιθώριο και για άλλες σχετικές αποφάσεις. Το κόστος αναμένεται να ανέβει σημαντικά περισσότερο όταν ληφθούν οι αποφάσεις για την ετήσια προγραμματισμένη γιορτή της ΣΤΑΣΥ.Να σημειωθεί πως ήδη έχει εγκριθεί το ποσό των 5.200 ευρώ ως έξοδα Προβολής και Διαφήμισης για το ετήσιο «Εταιρικό Αφιέρωμα στη ΣΤΑΣΥ» (με απόφαση της 26ης Νοεμβρίου). Στις 2 Δεκεμβρίου εκδόθηκε και απόφαση για 6.800 ευρώ χωρίς ΦΠΑ (8.432 ευρώ με ΦΠΑ) «για την Προμήθεια Παιχνιδιών για τα παιδιά εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ».Όπως αναφέρεται πρόκειται για 1.000 «κομμάτια» από ασύρματα ηχεία αξίας 4.700 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) και 1.000 αδιάβροχες θήκες για κινητά τηλέφωνα ύψους 2.100 ευρώ (πλην ΦΠΑ).Συνυπολογίζοντας και τα τελευταία κόστη που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την εορταστική περίοδο το ύψος των δαπανών ανέρχεται σε 65.484 ευρώ, δίχως να υπολογίζονται τα έξοδα για την ετήσια γιορτή της ΣΤΑΣΥ.
2024: Άνω των 550.000 ευρώ για δημόσιες σχέσεις, κέτερινγκ, λαμπάδες, σχέσεις με ΜΜΕ και… γούρια
Συνολικά, από την αρχή του 2024 μέχρι και το τέλος Νοεμβρίου η ΣΤΑΣΥ είχε 9.128 αναρτήσεις στην «Διαύγεια», εκ των οποίων οι 91 αποφάσεις αφορούσαν σε θεματική σχετική με τις δημόσιες σχέσεις (προβολή, διαφήμιση, media training, φωτογραφική κάλυψη, εορταστικά έξοδα όπως πρωτοχρονιάτικες πίτες, πασχαλιάτικες λαμπάδες, διοικητικά έξοδα κ.α.). Το κόστος αυτών των αναθέσεων έφτασε στο πρώτο 11μηνο στα 567.440 ευρώ.
Μεταξύ άλλων:
- Τον Απρίλιο 2024 δαπανήθηκαν για δημιουργικά παιχνίδια για τα παιδιά εργαζομένων της ΣΤΑΣΥ 14.850 ευρώ.
- Τον Φεβρουάριο για «γραφιστικές υπηρεσίες και δημιουργικό σχεδιασμό» 29.400 ευρώ.
- Τον Οκτώβριο για «σχεδιασμό και υλοποίηση προγράμματος Media Training για διαχείριση σχέσεων με τα ΜΜΕ» 18.600 ευρώ.
- Τον Μάιο για πασχαλινές λαμπάδες 13.392 ευρώ.
- Τον Νοέμβριο για «συμμετοχή της ΣΤΑΣΥ σε καμπάνια» 7.000 ευρώ.
- Τον Μάιο για «συμμετοχή σε διοργάνωση για διάκριση και προβολή της ΣΤΑΣΥ» 18.600 ευρώ.
- Τον Αύγουστο για κέτερινγκ στα «20 χρόνια Τραμ» 11.005 ευρώ.
- Τον Ιανουάριο για την ετήσια κοπή της πίτας 10.285 ευρώ.
- Τον Απρίλιο για πασχαλινές λαμπάδες 10.800 ευρώ.
- Τον Ιανουάριο για «γούρια για το έτος 2024 για το προσωπικό» 9.625 ευρώ.
- Τον Μάρτιο για «αυτοκόλλητα στολίδια» 6.076 ευρώ.
- Τον Οκτώβριο για «υπηρεσίες διαχείρισης καταπολέμησης κακόβουλων ομάδων στα κοινωνικά δίκτυα» 24.775 ευρώ.
- Τον Ιανουάριο για την προμήθεια «Βασιλόπιτας για όλο το προσωπικό» 4.520 ευρώ
- Τον Ιανουάριο για «χριστουγεννιάτικα κεράσματα» 2.090 ευρώ
- Τον Μάιο για «πασχαλινά κεράσματα» 4.200 ευρώ.
Στα 5,7 εκατ. οι συνολικές απευθείας αναθέσεις της ΣΤΑΣΥ για το 2024
Η απεικόνιση ανά έτος των απευθείας αναθέσεων της ΣΤΑΣΥ
Απογειώθηκαν οι απευθείας αναθέσεις από το 2022
Οι συνολικές συμβάσεις κατ’ έτος της ΣΤΑΣΥ, για όλο τον όγκο έργων της εταιρείας που αναφέρονται στο ΚΗΜΔΗΣ (φύλαξη, πίνακες κυκλοφορίας, αντικατάσταση υλικών), έχει απογειωθεί από το 2022 κι έπειτα.
Συγκεκριμένα το κόστος:
2020: 1,5 εκατ. ευρώ
2021: 687.000
2022: 8,1 εκατ.
2023: 3,6 εκατ.
2024 (έως 31/10) 5,7 εκατ.
Ποια είναι η ΣΤΑΣΥ
Η «Σταθερές Συγκοινωνίες Μονοπρόσωπη Ανώνυμος Εταιρεία (ΣΤΑ.ΣΥ. Μον. Α.Ε.)» αποτελεί δημόσια εταιρεία αξιοποίησης και λειτουργίας των μέσων σταθερής τροχιάς της Αθήνας, δηλαδή του Αττικό Μετρό, του Ηλεκτρικού Σιδηροδρόμου και του Τροχιόδρομου (Τραμ) στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
Ιδρύθηκε το 2011, ως μετονομασία της Αττικό Μετρό, στην οποία συγχωνεύτηκαν οι ΤΡΑΜ Α.Ε. και Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος Αθηνών-Πειραιώς Α.Ε. (ΗΣΑΠ Α.Ε.). Η ΣΤΑΣΥ είναι εταιρεία παροχής συγκοινωνιακού έργου και θυγατρική του ομίλου ΟΑΣΑ.
Στις 8 Νοεμβρίου δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα» έκανε λόγο για «τα σοβαρά προβλήματα που εντοπίζονται και αφορούν σε συνολικά 32 χιλιόμετρα σιδηροτροχιάς, με τη διοίκηση της εταιρείας Σταθερές Συγκοινωνίας (ΣΤΑΣΥ) να έχει εφαρμόσει ήδη προληπτικές βραδυπορίες (ταχύτητες κίνησης των συρμών με 40 – 60 χλμ/ώρα) σε σημαντικό κομμάτι του δικτύου».
Σημείωνε ακόμα πως «αυτό έχει ως αποτέλεσμα να παρουσιάζονται επιπλέον καθυστερήσεις στα δρομολόγια του Μετρό, δεδομένου ότι ήδη υπάρχει και έλλειψη συρμών. Από την προκήρυξη του έργου για την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών (στις 30 Οκτωβρίου) προκύπτει ότι εδώ και τρία χρόνια εντοπίστηκαν σημαντικές αστοχίες και βλάβες, οι οποίες δεν έχουν ακόμη αντιμετωπιστεί. Με βάση τα αποτελέσματα των ελέγχων που έγιναν στο δίκτυο προ τριετίας, περίπου 5,5 χιλιόμετρα σιδηροτροχιών χρειάζονται άμεση αντικατάσταση, ενώ υπολογίσιμες φθορές είχαν εντοπιστεί σε άλλα 22 χιλιόμετρα. Με το έργο που προκήρυξε τώρα η ΣΤΑΣΗ θα αντικατασταθούν με καινούριες οι σιδηροτροχιές σε συνολικά 32 χιλιόμετρα του δικτύου και συγκεκριμένα, 21.582 μέτρα στη Γραμμή 2 και 10.494 στη Γραμμή 3».
Η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, απαντώντας στο παραπάνω δημοσίευμα, δήλωσε πως τη λειτουργία του Μετρό διέπουν τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και πως η συντήρηση του δικτύου (επιδομή και τροχαίο υλικό) γίνεται σύμφωνα με τα εγχειρίδια προληπτικής και επιδιορθωτικής συντήρησης και τους προβλεπόμενους διεθνώς κανόνες, που εφαρμόζονται από την έναρξη λειτουργίας του Μετρό. Ταυτόχρονα τόνιζε πως ξεκινά το μεγαλύτερο έργο αναβάθμισης επιδομής που έχει εκτελεστεί στο Μετρό, με την προκήρυξη των δύο σχετικών διαγωνισμών αλλαγής σιδηροτροχιάς, ύψους 8 εκατ. ευρώ.