Ενημερωτικό Portal του Ράδιο Γάμμα 94 FM, Πάτρα
 

Voyager 1: Στα προβλήματα οι μηχανικοί της NASA κάνουν θαύματα

Οι μηχανικοί της NASA που υποστηρίζουν το Voyager 1, είναι πραγματικά θαυματοποιοί! Το Voyager 1 αντιμετώπισε πρόβλημα με τους προωθητήρες του, που επιτρέπουν στο σκάφος να είναι στραμμένο προς τη Γη, ώστε να μας στέλνει τις πολύτιμες πληροφορίες του, από τον διαστρικό χώρο, αλλά και να λάβει εντολές από τη Γη.

Τα Voyager είναι τα μόνα σκάφη της ανθρωπότητας που πλέουν εκτός του ηλιακού μας συστήματος και μας στέλνουν δεδομένα από μια ανεξερεύνητη περιοχή. Μετά από 47 χρόνια στο διάστημα, ένας από τους σωλήνες καυσίμου στους προωθητήρες του σκάφους, έχει φράξει από διοξείδιο του πυρίτιού, ένα υποπροϊόν που εμφανίζεται με την ηλικία από ένα ελαστικό διάφραγμα στη δεξαμενή καυσίμου του διαστημικού σκάφους. Ο φραγμένος σωλήνας δημιουργεί προβλήματα στην αποτελεσματικότητα των προωθητήρων, που παράγουν την δύναμη για την κίνηση του σκάφους.

Το πρόβλημα εμφανίστηκε εδώ και καιρό και οι μηχανικοί της NASA κατέστρωσαν ένα προσεκτικό σχέδιο, ώστε να αλλάξουν τους προωθητήρες, με μια διαφορετική σειρά που υπάρχει στο σκάφος.

Το Voyager και οι προωθητήρες του, τροφοδοτούνται από υδραζίνη, η οποία μετατρέπεται σε αέρια μορφή και απελευθερώνεται στο διάστημα από τους προωθητήρες, σε ριπές διάρκειας δέκα χιλιοστών του δευτερολέπτου. Αυτές οι μικρές ριπές υδραζίνης, επιτρέπουν στο Voyager και τις κεραίες του, να κοιτάνε πάντα προς την Γη.

Μετά την ολοκλήρωση των μελετών του, στο ηλιακό μας σύστημα, το Voyager 1 πετάει σε μια ευθεία στον διαστρικό χώρο. Για αυτό οι ανάγκες του για ελιγμούς είναι πιο απλή. Οποιαδόποτε σειρά προωθητήρων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να είναι το σκάφος στραμένο προς την Γη.

Voyager 1Δεν είναι η πρώτη φορά που έχουμε απόφραξη των προωθητήρων. Η NASA έχει βρεθεί αντιμέτωπη με το πρόβλημα το 2002 και το 2018, αλλάζοντας τους προωθητήρες που χρησιμοποιεί. Τώρα όμως, οι προωθητήρες ήταν πιο φραγμένοι από αυτούς του 2018.

Οι φραγμένοι σωλήνες βρίσκονται στο εσωτερικό των προωθητήρων και κατευθύνουν τα καύσιμα στις κλίνες των καταλυτών, όπου μετατρέπονται σε αέρια. (Αυτοί είναι διαφορετικοί από τους σωλήνες καυσίμου που στέλνουν την υδραζίνη στους προωθητήρες). Εκεί που το άνοιγμα του σωλήνα είχε αρχικά διάμετρο μόλις 0,25 χιλιοστά, η απόφραξη το μείωσε σε 0,035 χιλιοστά, ή περίπου το μισό πλάτος μιας ανθρώπινης τρίχας. Ως αποτέλεσμα, η ομάδα χρειάστηκε να στραφεί ξανά σε έναν από τους κλάδους προώθησης θέσης.

Κανονικά, η διαδικασία είναι απλή για καινούρια σκάφη ή ακόμα και για το Voyager το 2022. Τώρα όμως, η ηλικία του Voyager κάνει τα πράγματα αρκετά δυσκολότερα, με προβλήματα στην παροχή ενέργειας στο σκάφος και φυσικά με της θερμοκρασίες.  Η αποστολή έχει απενεργοποιήσει όλα τα μη απαραίτητα συστήματα επί του σκάφους, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων θερμαντικών σωμάτων, και στα δύο διαστημόπλοια για να εξοικονομήσει τη σταδιακά συρρικνούμενη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία παράγεται από το πλουτώνιο που διασπάται.

Οι μηχανικοί τις NASA, κλείνουν σταδιακά τα συστήματα του σκάφους, ώστε να εξοικονομήσουν ενέργεια. Με αυτό τον τρόπο το σκάφος παραμένει ζωντανό για περισσότερα χρόνια. Όμως, ορισμένα από τα συστήματα που έχουν κλείσει, είναι οι συσκευές που κρατούσαν το σκάφος πιο ζεστό, παράγοντας θερμότητα. Για αυτό οι προωθητήρες έχουν κρυώσει και η ενεργοποίησή τους είναι πιο δύσκολη και αρκετά επικίνδυνη, αφού μπορεί να πάθουν μόνιμη βλάβη.

Για αυτό η ομάδα μηχανικών, βρήκε τρόπο να ενεργοποιήσει τα μη απαραίτητα συστήματα θερμαντικά σώματα του σκάφους, λίγο πριν την αλλαγή. Όμως, το Voyager 1 είναι πλέον “παππούς” και δεν πήρε καλά την αλλαγή. Η ενέργεια του σκάφους είναι αρκετά χαμηλή μετά από 47 χρόνια ταξίδι, που για να ανοίξουν τα μη απαραίτητα θερμαντικά σώματα, έπρεπε να κλείσει κάτι άλλο, ώστε να δώσει αρκετή ενέργεια για την λειτουργία τους. Εδώ να θυμίσουμε πως στο Voyager 1, εδώ και καιρό, λειτουργούν μόνο τα απολύτως απαραίτητα.

Μελετώντας το θέμα, απέκλεισαν το να απενεργοποιήσουν ένα από τα επιστημονικά όργανα που εξακολουθούν να λειτουργούν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, επειδή υπάρχει κίνδυνος το όργανο να μην επανέλθει σε λειτουργία. Μετά από πρόσθετη μελέτη και σχεδιασμό, η ομάδα μηχανικών αποφάσισε ότι θα μπορούσαν να απενεργοποιήσουν με ασφάλεια έναν από τους κύριους θερμαντήρες του διαστημικού σκάφους για έως και μία ώρα, απελευθερώνοντας αρκετή ενέργεια για να ενεργοποιήσουν τους θερμαντήρες των προωθητήρων.

Κα αυτό φαίνεται να δουλεύει. Στις 27 Αυγούστου η NASA πήρε την επιβεβαίωση πως οι προωθητήρες ήταν και πάλι σε λειτουργία, στρέφοντας ξανά τις κεραίες του Voyager προς τη Γη.

«Όλες οι αποφάσεις που θα πρέπει να πάρουμε στο μέλλον θα απαιτούν πολύ περισσότερη ανάλυση και προσοχή από ό,τι κάποτε», δήλωσε η Suzanne Dodd, υπεύθυνη του προγράμματος Voyager στο Jet Propulsion Laboratory που διαχειρίζεται το Voyager για λογαριασμό της NASA.

Τα διαστημικά σκάφη εξερευνούν τον διαστρικό χώρο, την περιοχή έξω από τη φυσαλίδα προστασίας των σωματιδίων και των μαγνητικών πεδίων που δημιουργεί ο Ήλιος, όπου είναι πιθανό να μην επισκεφτεί κανένα άλλο διαστημικό σκάφος για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η επιστημονική ομάδα της αποστολής εργάζεται για να διατηρήσει τα Voyager σε λειτουργία για όσο το δυνατόν μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, ώστε να συνεχίσουν να μελετούν πώς είναι το διαστρικό περιβάλλον.

Πηγή: Techmaniacs

Μοιραστείτε το άρθρο
Χωρίς σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο