Mε ετήσιο ρυθμό 3% έτρεξε ο πληθωρισμός τον Απρίλιο, από 4,6% τον Μάρτιο, συνεχίζοντας την πορεία αποκλιμάκωσης, η οποία οφείλεται και στο ότι η σύγκριση γίνεται με βάση τις πολύ υψηλές τιμές του περσινού Απριλίου, όταν ο πληθωρισμός είχε αυξηθεί κατά 10,2%.
Ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή του δωδεκαμήνου αυξήθηκε κατά 8,6%, από 4,4% το περσινό 12άμηνο, ενώ σε μηνιαίο επίπεδο η αύξηση ήταν 0,6%.
Οι υψηλότερες ανατιμήσεις σε σύγκριση με τον Μάρτιο καταγράφονται στην κατηγορία ένδυση-υπόδηση (5,3%), μετά τη λήξη των χειμερινών εκπτώσεων. Αυξήσεις σημειώθηκαν και στην κατηγορία της στέγασης, καθώς ναι μεν συνεχίστηκε η αποκλιμάκωση σε φυσικό αέριο και δευτερευόντως στο ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά ακρίβυναν αισθητά το πετρέλαιο θέρμανσης, τα στερεά καύσιμα και λιγότερο η βενζίνη.
Η ακρίβεια σε βασικά αγαθά παραμένει πονοκέφαλος για τα νοικοκυριά, με τον ετήσιο πληθωρισμό στα τρόφιμα να διαμορφώνεται στο 11,4% και στα είδη άμεσης κατανάλωσης στο 16,3%. Αν μάλιστα υπολογίσουμε και τις ανατιμήσεις της περιόδου 2021-2022, ο πληθωρισμός σε τρόφιμα πρώτης ανάγκης, όπως ψωμί – δημητριακά, κρέας, γαλακτοκομικά – αυγά και λάδι, κυμαίνεται αθροιστικά σε βάθος διετίας από 24% ώς και πάνω από 38%.
Σημαντική ετήσια υποχώρηση σημειώνεται στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου, από -25% μέχρι σχεδόν -30%. Αξίζει βέβαια να λάβουμε υπόψη ότι τον περσινό Απρίλιο, δύο μήνες μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, το φυσικό αέριο είχε εκτοξευτεί κατά 122,6% και το ρεύμα κατά 88%.
Αύξηση τζίρου και τιμών στα σουπερμάρκετ
Ξεπέρασε τα 2,22 δισ. ευρώ ο τζίρος των σουπερμάρκετ το πρώτο τρίμηνο του 2023, με αύξηση 8,5% έναντι του πρώτου τριμήνου του 2022. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana (πρώην ΙRI), οι τιμές ανά μονάδα προϊόντος αυξήθηκαν κατά 10%, το οποίο –όπως σημειώνεται– οφείλεται στο ότι δεν είχαν μετακυλιστεί σε όλο το εύρος τους στα ράφια οι αυξήσεις των προμηθευτών του τελευταίου τριμήνου του 2022.
Η κατανάλωση σε όγκο συνέχισε να κινείται πτωτικά, ωστόσο υπάρχουν κατηγορίες που αύξησαν τις τεμαχιακές πωλήσεις, όπως τα σνακ, τα αναψυκτικά και τα είδη προσωπικής υγιεινής.
Τη συνέχιση των ανατιμήσεων, κυρίως σε εισαγόμενα προϊόντα και σε χαμηλότερα ποσοστά από πέρυσι, επιβεβαίωσε χθες σε δηλώσεις του ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος του ομίλου σουπερμάρκετ Μetro (Μy Market), εκτιμώντας ότι οι όγκοι πωλήσεων είναι μειωμένοι κατά 4%-5% και ότι ο πληθωρισμός θα κινηθεί σε πιο ανεκτά επίπεδα προς το τέλος του 2023.
Ο ίδιος εκφράστηκε αρνητικά για το «καλάθι του νοικοκυριού» λέγοντας ότι «πλέον έχει ξεφτίσει» και δεν προσφέρει παρά γραφειοκρατία για τις αλυσίδες και γκρίνια από τους προμηθευτές, ενώ έδρασε προωθητικά κυρίως για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που είχαν μερίδιο πάνω από 35%.