Από τις 28 Φεβρουαρίου έχει δοθεί εισαγγελική παραγγελία στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) για διενέργεια προκαταρκτικής, αλλά η εντολή παραμένει ακόμα στα συρτάρια.
- Η τρύπα στα ταμειακά διαθέσιμα αφορά στη διετία 2021 – 2022.
- Ερώτηση 52 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ύστερα από δημοσίευμα της εφημερίδας «Δημοκρατία» για τα 255.000.000 ευρώ που εξαφανίστηκαν από το ταμείο των Ελληνικών Ταχυδρομείων.
- Συμβάσεις του 1.000.000 ευρώ με την «αμαρτωλή» εταιρεία Πάτση.
του Βαγγέλη Τριάντη
Στο μικροσκόπιο της Εισαγγελίας Οικονομικού Εγκλήματος έχουν τεθεί καταγγελίες σχετικά με την ύπαρξη ελλείμματος ύψους 60.000.000 ευρώ στα ταμειακά διαθέσιμα των ΕΛ.ΤΑ για την περίοδο 2021 – 2022.
Όπως αποκαλύπτουν οι Data Journalists, από τις 28 Φεβρουαρίου έχει δοθεί εισαγγελική παραγγελία στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ) για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πράγματι υπάρχει «μαύρη τρύπα» 60.000.000 ευρώ στα οικονομικά των ΕΛ.ΤΑ.
Ωστόσο δύο μήνες μετά την εντολή της Οικονομικής Εισαγγελίας καμία ενέργεια δεν έχει γίνει από το ΣΔΟΕ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες των Data Journalists.
Στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου, η Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος διαβίβασε στον προϊστάμενο της Επιχειρησιακής Διεύθυνσης του ΣΔΟΕ Αττικής μια ιδιαίτερα σημαντική εντολή, για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης στα ΕΛ.ΤΑ. Συγκεκριμένα, οι επίκουροι εισαγγελείς, ζητούσαν από το ΣΔΟΕ να διερευνήσει κατά πόσο στα ταμειακά διαθέσιμα των ΕΛ.ΤΑ υπήρχε έλλειμμα ύψους 60.000.000 ευρώ. Η παραγγελία για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης δόθηκε στο πλαίσιο έρευνας που διενεργείται από την Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος.
Σύμφωνα με το έγγραφο που δημοσιεύουν οι Data Journalists, οι επίκουροι εισαγγελείς που έχουν αναλάβει την υπόθεση ερευνούν κατά πόσο έχει τελεστεί το αδίκημα της απιστίας σε βαθμό κακουργήματος καθώς επίσης και αν έχουν ζημιωθεί τα οικονομικά των ΕΛ.ΤΑ.
Η εισαγγελική έρευνα ξεκίνησε έπειτα από αναφορά που υπέβαλλε τον Νοέμβριο του 2022, στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρο Ντογιάκο, ο δικηγόρος Γεώργιος Τρανταλίδης. Η αναφορά περιείχε μεταξύ άλλων, δημοσίευμα του Βηματοδότη, στο οποίο γινόταν λόγος για την ύπαρξη ελλείμματος 60.000.000 ευρώ στα ταμειακά διαθέσιμα των ΕΛ.ΤΑ.
Ειδικότερα, στο εισαγγελικό έγγραφο που εστάλη στο ΣΔΟΕ στις 28 Φεβρουαρίου του 2023 αναφέρονταν χαρακτηριστικά:
«Παρακαλώ να ενεργήσετε προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθεί η βασιμότητα των καταγγελλόμενων και συγκεκριμένα στην υπό την ένδειξη «2η αναφορά παράγραφο της υπό κρίση από 7-11-2022 αναφοράς – καταγγελίας του Γιώργου Τρανταλίδη του Εμμανουήλ ενώπιον του Εισαγγελέως του Αρείου Πάγου περί ύπαρξης ελλείμματος στα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας με την επωνυμία ΕΛ.ΤΑ ΑΕ κατά το ποσό των 60.000.000 ευρώ», ανέφερε το έγγραφο του ΣΔΟΕ.
Ως πιθανό χρόνο τέλεσης των αδικημάτων για τα οποία διενεργείται προκαταρκτική έρευνα επισημαίνονταν, η χρονική περίοδος 2021 – 2022. Δύο μήνες μετά ωστόσο, καμία ενέργεια δεν έχει γίνει από την πλευρά του ΣΔΟΕ, ενώ έχουν περάσει έξι μήνες από τότε που ο δικηγόρος κ.Τρανταλίδης υπέβαλλε αναφορά στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου.
«Επιβεβλημένος ο ταχύτατος οικονομικός έλεγχος»
Οι Data Journalists επικοινώνησαν με τον δικηγόρο Γιώργο Τρανταλίδη, ο οποίος είναι παράλληλα και πρόεδρος του κόμματος «Δύναμη στον Πολίτη». Ο κ. Τρανταλίδης επιβεβαίωσε, ότι είχε υποβάλλει αναφορά στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου και υπογράμμισε πως μέχρι σήμερα δεν είχε καμία ενημέρωση για την πορεία της. Μάλιστα ο κ. Τρανταλίδης επισημαίνει ότι «ο ταχύτατος οικονομικός έλεγχος είναι επιβεβλημένος». Κάτι που από τις μέχρι τώρα κινήσεις των αρχών δεν φαίνεται να έχει γίνει.
«Είχα υποβάλει στις 7/11/2022 στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου αναφορά για τον εντοπισμό των 60.000.000 ευρώ που υπολείπονται από τα ταμειακά διαθέσιμα των ΕΛΤΑ.
Εγώ, ως καταγγέλλων, δεν είχα καμία ενημέρωση μέχρι σήμερα για την πορεία του ελέγχου στα οικονομικά των ΕΛΤΑ.
Ο ταχύτατος οικονομικός έλεγχος είναι επιβεβλημένος, άλλως θα επιβεβαιωθεί (δυστυχώς για πολλοστή φορά) η χείριστη βαθμολογία της χώρας μας στα θέματα διαφθοράς. Είναι αυτονόητο ότι επιβάλλεται η αύξηση των ποινών στα θέματα υπεξαίρεσης δημοσίου χρήματος και η επαναφορά του νόμου 1608/1950 περί καταχραστών του δημοσίου, που δυστυχώς καταργήθηκε (2019), αφού είναι αδιανόητο ο Έλληνας φορολογούμενος να επιβαρύνεται με τεράστια ποσά εξαιτίας των τρωκτικών του δημόσιου κορβανά» τονίζει σε δήλωση του στους Data Journalists.
Στη Βουλή καταγγελίες για κακοδιαχείριση
Σε ό,τι αφορά στα ΕΛΤΑ, τα τελευταία χρόνια έχουν δει ουκ ολίγες φορές το «φως» της δημοσιότητας καταγγελίες σχετικά με κακοδιαχείριση, απευθείας αναθέσεις και διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Πρόσφατα μάλιστα 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ με πρωτοβουλία των τομεαρχών Χρήστου Σπίρτζη, Μάριου Κάτση και Γιάννη Ραγκούση κατέθεσαν σχετική ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Οικονομικών, Χρήστο Σταϊκούρα μετά από δημοσίευμα της εφημερίδας «Δημοκρατία». Οι καταγγελίες αφορούσαν στη σύνθεση του ΔΣ της Ελληνικής Εταιρίας Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ), δηλαδή το αποκαλούμενο και Υπερταμείο αλλά και τα ΕΛΤΑ που είναι θυγατρική εταιρεία.
Όπως ανέφεραν μεταξύ άλλων οι 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, «καταγγελίες κακοδιαχείρισης υπάρχουν και για τη θυγατρική του Υπερταμείου, τα ΕΛΤΑ». Πιο αναλυτικά στην ερώτηση γινόταν αναφορά στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 280.000.000 ευρώ που έγινε για τη διάσωση των ΕΛΤΑ τον Δεκέμβριο του 2020. Ωστόσο όπως ανέφεραν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, από τον πακτωλό αυτών των χρημάτων που δόθηκαν, «καταγγέλλεται ότι λόγω κακοδιαχείρισης έχουν απομείνει 25.000.000 ευρώ».
Δείτε εδώ την ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ – έγγραφο 2 – (pdf ΕΔΩ)
Επίσης οι βουλευτές υπογράμμιζαν ότι «το σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ εκπονήθηκε από την PWC, έναντι αμοιβής 400.000 ευρώ». Η ίδια εταιρεία φέρεται να ανέλαβε το 2022 ξανά την «εφαρμογή του σχεδίου έναντι 5.000.000 ευρώ, σε πρόσκληση ενδιαφέροντος με μοναδικό υποψήφιο».
Επιπλέον, οι βουλευτές κατήγγειλαν ότι «το ΔΣ των ΕΛΤΑ το 2020, ενώ αποφάσισε τη διακοπή δραστηριότητας εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας, λόγω οικονομικής ζημίας πάνω από 20 εκατ. ευρώ, αυτή δεν υλοποιήθηκε ως σήμερα, ενώ για τα ΕΛΤΑ Courier υφίσταται ταμειακό έλλειμμα 3.000.000 ευρώ».
134.900.000 ευρώ για τις εθελούσιες εξόδους
Από την ετήσια έκθεση πάντως για τα οικονομικά των ΕΛΤΑ για το 2021 που είναι δημοσιευμένη στην ιστοσελίδα της εταιρείας προκύπτουν σημαντικά ευρήματα. Πιο αναλυτικά, όπως υπογραμμίζεται «το σύνολο των Ιδίων Κεφαλαίων του Ομίλου καθίσταται και αρνητικό στις 31/12/2021 στο ύψος των 76.730.000 ευρώ».
Σύμφωνα με την έκθεση, το γεγονός αυτό «αποτελεί κατά κύριο λόγο απόρροια της υλοποίησης του προγράμματος της εθελούσιας εξόδου του προσωπικού που έχει σημαντική αρνητική επίδραση στα αποτελέσματα της εταιρείας και κατ’ επέκταση στις ζημίες εις νέον και τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας».
Η εθελουσία έξοδος αποφασίστηκε από τη διοίκηση των ΕΛ.ΤΑ στα τέλη Ιανουαρίου του 2021. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν τελικά 1.976 υπάλληλοι. Το συνολικό της κόστος ανήλθε σε 134.900.000 ευρώ, ενώ το καθαρό κόστος σε 112.200.000 ευρώ.
Ειδικότερα, τα αποτελέσματα προ φόρων του ομίλου κατέγραψαν ζημίες ύψους 134.746.000 ευρώ το 2021 έναντι ζημιών 27.891.000 ευρώ το 2020.
Τα αποτελέσματα προ φόρων της εταιρείας κατέγραψαν ζημίες ύψους 132.599.000 ευρώ το 2021 έναντι ζημίας 26.332.000 ευρώ το 2020. Προκύπτει δηλαδή μια σημαντική επιδείνωση των οικονομικών του ομίλου το 2021 σε σχέση με το 2020.
«Η επιδείνωση των αποτελεσμάτων προ φόρων οφείλεται αφενός στην ανωτέρω αναφερόμενη πτώση του κύκλου εργασιών και αφετέρου και κατά κύριο λόγο στις δαπάνες για το πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου», επισημαίνεται στην ετήσια οικονομική έκθεση.
Οι αναθέσεις στην «αμαρτωλή» εταιρεία Πάτση
Να σημειωθεί ότι στα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου ξέσπασε πολιτική «θύελλα» όταν αποκαλύφθηκε ότι η δικηγορική εταιρεία συμφερόντων του πρώην βουλευτή της ΝΔ, Ανδρέα Πάτση, είχε συνάψει συμβάσεις άνω του 1 εκατ. ευρώ με τα ΕΛ.ΤΑ. Οι αναθέσεις αφορούσαν στην παροχή νομικών συμβουλών για μια σειρά από ζητήματα. Πρόκειται για τον πρώην βουλευτή της ΝΔ ο οποίος διεγράφη μετά τις αποκαλύψεις για τις δραστηριότητες του με τα «κόκκινα» δάνεια. Μάλιστα μετά τις αποκαλύψεις για τις αναθέσεις από τα ΕΛ.ΤΑ ο τότε διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Γιώργος Κωνσταντόπουλος, υπέβαλλε την παραίτησή του για λόγους ευθιξίας.