Ενημερωτικό Portal του Ράδιο Γάμμα 94 FM, Πάτρα
 

Πάνω από 200% αυξήθηκαν οι εντολές διακοπής ηλεκτρικού ρεύματος

Διογκώνονται συνεχώς οι ληξιπρόθεσμες οφειλές καταναλωτών ρεύματος προς τις εταιρείες προμήθειας. Οι ανατιμήσεις των τελευταίων μηνών αλλά και οι κυβερνητικοί χειρισμοί προκαλούν ασφυξία στα νοικοκυριά, ενώ οι προμηθευτές μιλούν για «ενεργειακό τουρισμό», με συνέπεια να έχουν αυξηθεί οι εντολές που δίνουν για αποκοπή ρεύματος έως και πάνω από 200%.

Πηγές της αγοράς ηλεκτρισμού αναφέρουν ότι υπάρχουν μήνες μέσα στο τελευταίο διάστημα που οι εντολές αποκοπής προς τον ΔΕΔΔΗΕ έχουν υπερτριπλασιαστεί σε σχέση με το παρελθόν. Συνδέουν όμως το φαινόμενο αυτό όχι με την ενεργειακή φτώχεια και την οικονομική κρίση αλλά με το νέο σύστημα που εφαρμόζεται από τον Ιούλιο του 2022 από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όταν υποτίθεται ότι καταργήθηκε η διαβόητη «ρήτρα αναπροσαρμογής». Τότε δόθηκε η δυνατότητα στους καταναλωτές να αλλάζουν χωρίς συνέπειες προμηθευτή με βάση τα τιμολόγια που ανακοινώνονται την 20ή μέρα κάθε μήνα για να ισχύσουν τον επόμενο.

Αυτή η δυνατότητα «ελεύθερης μετακίνησης» ταίριαζε με ένα αφήγημα «φιλελεύθερης κοπής» και ενίσχυσης του ανταγωνισμού. Παρά ταύτα, η κινητικότητα των πελατών παραμένει χαμηλά, καθώς τους μήνες που η ΔΕΗ με τα 5 εκατομμύρια πελάτες εμφανιζόταν πιο ακριβή, οι ιδιώτες ανταγωνιστές της κέρδιζαν απλώς λίγες χιλιάδες συνδρομητών. Η χαμηλή κινητικότητα ενισχύθηκε και από τις ασάφειες που επικρατούν, καθώς η καταμέτρηση της κατανάλωσης γίνεται ανά τετράμηνο και καθυστερεί πολύ να φανεί το κέρδος από την αλλαγή του προμηθευτή.

Το σύστημα της «ελεύθερης μετακίνησης» πέτυχε, όμως, την αγορά σε μια περίοδο που επικρατούσε ήδη σύγχυση. Εως τον Σεπτέμβριο του 2020 ίσχυε σαφής περιορισμός μετακίνησης.

Οταν κάποιος ζητούσε αλλαγή παρόχου αφήνοντας χρέη στην εταιρεία που τον προμήθευε έως τότε, μπορούσε εκείνη να μπλοκάρει τη μετακίνηση μέχρι να γίνει η εξόφληση. Τότε όμως προέκυψε η απόφαση 1888/2020 του Συμβουλίου της Επικρατείας που ακύρωσε τη σχετική πρόβλεψη στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικού Ρεύματος (ΚΠΗΕ) του 2013. Η απόφαση του ΣτΕ μαθεύτηκε έστω και με καθυστέρηση και οι εταιρείες προμήθειας ξεκίνησαν να ζητούν επιτακτικά νέα ρύθμιση φωνάζοντας για διόγκωση του «ενεργειακού τουρισμού από κακοπληρωτές».

Από τότε έως τώρα, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας βρίσκεται σε συνεχή διαβούλευση χωρίς να καταλήγει σε κάποιο αποτέλεσμα, ενώ οι σύνδεσμοι προμηθευτών ρεύματος στέλνουν συνεχώς επιστολές ζητώντας να ισχύσουν και πάλι περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω οφειλών. Σύμφωνα με πληροφορίες, συγκεκριμένες εταιρείες εφαρμόζουν άτυπα ένα σύστημα «black list», δηλαδή ζητούν ενημέρωση από την εταιρεία αποχώρησης του πελάτη για πιθανές οφειλές. Αυτό όμως δεν ισχύει για όλες τις εταιρείες «υποδοχής πελατών», καθώς ορισμένες προτάσσουν την ανάγκη να αυξήσουν το πελατολόγιό τους.

Ετσι, ο μοναδικός ασφαλής δείκτης για την κατάσταση στην προμήθεια ρεύματος είναι οι αιτήσεις αποκοπής που καταθέτουν οι εταιρείες στον ΔΕΔΔΗΕ όταν κάποιος καθυστερεί την εξόφληση. Οι εντολές αυτές ξεπέρασαν μέσα στο 2022 τις 430.000, ενώ υπήρξαν μήνες που η αύξηση ήταν πάνω από 200% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Υπενθυμίζεται ότι όταν ανέλαβε τον Αύγουστο του 2019 τη ΔΕΗ ο Γ. Στάσσης, μιλούσε τότε για 70.000 «στρατηγικούς κακοπληρωτές» και συσσωρευμένες οφειλές πάνω από 700 εκατομμύρια ευρώ. Το τελευταίο διάστημα δεν έχουν γίνει επίσημες ανακοινώσεις αλλά πηγές της αγοράς κάνουν λόγο για συσσώρευση που μπορεί να αγγίζει και τα 3 δισ. ευρώ! Εννοείται πως οι εταιρείες χρησιμοποιούν αυτά τα νούμερα για να ζητήσουν τη συνδρομή της κυβέρνησης. Ισως, μάλιστα, αυτό να εξηγεί και το παιχνίδι των καθυστερήσεων που παίζουν οι κυβερνητικοί αρμόδιοι λέγοντας από τον Οκτώβριο πέρυσι ότι θα φορολογήσουν τα υπερκέρδη των εταιρειών χωρίς ποτέ να το πράττουν… ΠΗΓΗ: ΕΦΣΥΝ

Μοιραστείτε το άρθρο
Χωρίς σχόλια

Δυστυχώς, η φόρμα σχολίων είναι ανενεργή αυτή τη στιγμή.