Με μοντέλο-τερατούργημα αλά Ολυμπιακή ο Χατζηδάκης, αφού πρώτα απαξίωσε τα ΕΛ.ΤΑ., τώρα τους βάζει λουκέτο, προκειμένου να δοθούν και αυτά σε ιδιώτες
Του Βασίλη Γαλούπη
Είναι ο πολιτικός που δεν έχει δουλέψει ποτέ στη ζωή του σε μια κανονική δουλειά, αλλά ηδονίζεται να βάζει λουκέτα στις δουλειές των άλλων.
Είναι ο άνθρωπος που εμφανίζεται ως σκληρός ιδεολόγος υπέρ της «ελεύθερης αγοράς», όταν δεν έχει βγει μία φορά από το σπίτι του για να στείλει βιογραφικό στην «ελεύθερη αγορά», μήπως και τη γνωρίσει από κοντά να δει πώς είναι. Δεν έχει χρειαστεί να ταλαιπωρηθεί ποτέ…
Από την ενηλικίωσή του, ως άξιο θρεφτάρι του «σωλήνα» ενός καταχρεωμένου κόμματος, τον ταΐζει το δημόσιο ταμείο. Κι όμως, έχει το θράσος να παριστάνει τον υπέρμαχο των αποκρατικοποιήσεων, τον πολέμιο συλλήβδην των δημόσιων υπαλλήλων και να κάνει κηρύγματα υπέρ ενός ανταγωνισμού για τον οποίο δεν έχει ιδέα.
Δεν θα έπρεπε να αποτελεί καν είδηση ότι πίσω από το επικείμενο ξεπούλημα των ΕΛ.ΤΑ. είναι ο Κωστής Χατζηδάκης. Ποιος άλλος θα είχε το… ταλέντο να μειώνει με όσα λέει και κάνει την αξία των δημόσιων επιχειρήσεων, ώστε να τις αγοράζουν μετά κοψοχρονιά οι ιδιώτες επενδυτές;
Ο Χατζηδάκης μια δουλειά ξέρει καλά στην καριέρα του: Πώς να ξεπουλιούνται οι δημόσιες εταιρίες. Το έπραξε με την Ολυμπιακή, που είναι και το πιο τρανό παράδειγμα αποτυχίας. Βοήθησε και για τον ΟΣΕ και βλέπουμε πόσο πολύ… συνέβαλε στην αξιοπιστία των μεταφορών η αποκρατικοποίηση των σιδηροδρόμων.
Τώρα, εντελώς ξαφνικά και με εν κρυπτώ μεθοδεύσεις, ανοίγει και θέμα ΕΛ.ΤΑ., αφού πρώτα απαξιώθηκαν συστηματικά τα τελευταία χρόνια. Ένα οδυνηρό λουκέτο σε 200 και πλέον καταστήματα, που ξεσηκώνει ειδικά την περιφέρεια, αλλά ακόμα και τους βουλευτές της Ν.Δ. μετά τις φωνές των ψηφοφόρων εναντίον τους.
Το μοτίβο της Ολυμπιακής είναι το «μοτίβο Χατζηδάκη», το οποίο εφαρμόζεται τώρα και στα ΕΛ.ΤΑ. Πρώτα επιχειρείται μια πώληση με κακούς όρους, ώστε έτσι κι αλλιώς να είναι ανεπιτυχής. Όταν δεν αγοράζει κανείς, αρχίζει ο μαραθώνιος απαξίωσης. Και στη συνέχεια ξεπουλιέται η δημόσια επιχείρηση για ψίχουλα στον επόμενο προνομιακό ιδιώτη αγοραστή.
Χρυσοφόρες επιχειρήσεις που είχαν κάθε προοπτική να φέρνουν έσοδα στο δημόσιο ταμείο καταλήγουν για πενταροδεκάρες σε ιδιώτες επειδή πρώτα τα κόμματα εξουσίας φόρτωσαν, για ψηφοθηρικούς λόγους, με χιλιάδες «βυσματούχους» υπαλλήλους τις επιχειρήσεις. Κι αφού τις χρεοκόπησαν, μετά τις χαρίζουν σε ιδιώτες. Με συνέπεια ο φορολογούμενος όχι μόνο να πληρώνει τα σπασμένα, αλλά να ταλαιπωρείται από τις ιδιωτικοποιήσεις τύπου μπανανίας και, κυρίως, να δαπανά περισσότερα για τις ίδιες υπηρεσίες.
Αυτό το μοντέλο-τερατούργημα που εφάρμοσε ο Χατζηδάκης με την Ολυμπιακή άφησε την Ελλάδα χωρίς εθνικό αερομεταφορέα. Τώρα θα μείνουμε και χωρίς εθνικά ταχυδρομεία. Τα ΕΛ.ΤΑ. αποδυναμώθηκαν τόσο, που ακόμα και για να μοιράζονται τα ψηφοδέλτια των εκλογών, έφτασαν τη δουλειά να την παίρνουν οι ιδιωτικές εταιρίες κούριερ.
Το σλόγκαν το 2008-2009 ήταν «ότι η Ο.Α. είναι μια κρατικοδίαιτη εταιρία που πληρώνει ο ελληνικός λαός» και πως «όταν θα έκλεινε θα κάναμε 30 νοσοκομεία και 200 σχολεία». Αποδείχθηκε ότι όλα αυτά ήταν ψέματα.
Στις 29 Αυγούστου του 2008, λίγο προτού σκάσει η παγκόσμια οικονομική κρίση με την κατάρρευση της Lehman Brothers, ο τότε υπουργός Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης δήλωνε: «Ένα εκατομμύριο ευρώ ημερησίως κοστίζει στους πολίτες η Ολυμπιακή».
Ακόμα έλεγε ότι θα διασφαλιστεί το σήμα και το όνομα της εταιρίας, ενώ θα υπάρξουν μέτρα διασφάλισης και των εργαζομένων. Στα ρεπορτάζ διαβάζουμε πως «για τον ΟΣΕ ο υπουργός ανέφερε ότι συζητήθηκε το σχέδιο ανασυγκρότησής του, το οποίο έχει ορίζοντα έως το 2010, και το οποίο αφορά την ασφάλεια, τη διαφάνεια και την εξυγίανση των οικονομικών του οργανισμού».
Και για την Ολυμπιακή και για τον ΟΣΕ γνωρίζουμε τι συνέβη. Τώρα έρχεται η σειρά των ΕΛ.ΤΑ. Τα οποία αφού πρώτα απονευρώθηκαν και καταχρεώθηκαν, τώρα εξαϋλώνονται. Η αξία τους θα υποβαθμιστεί σε τέτοιον βαθμό πως για μερικά ευρώ θα θεωρηθεί επιτυχία η παράδοσή τους σε ιδιωτικά συμφέροντα. Τα οποία ιδιωτικά συμφέροντα ήδη κερδίζουν ως ανταγωνιστές από την αδυναμία των Ελληνικών Ταχυδρομείων να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας εποχής.
Με τη διαδικασία απαξίωσης και υπονόμευσης της Ολυμπιακής δόθηκε με ελάχιστα οφέλη. Θα μπορούσε να είχε πουληθεί πιο πολύ πιο πριν ή να ανασυνταχθεί και να πουληθεί για υψηλότερο τίμημα. Τελικά το κράτος πρέπει να εισέπραξε το πολύ περί τα 100 εκατ. ευρώ συνολικά.
Μάλιστα, μετά τις συνεχείς αναδιαρθρώσεις η ζημία της Ολυμπιακής είχε πέσει το 2012 στα 8,6 εκατ. ευρώ, σχεδόν τίποτα δηλαδή. Μετά την απορρόφηση το αφήγημα είναι ότι το κράτος πλέον εισπράττει φόρους από τα κέρδη της συγχωνευμένης εταιρίας, περίπου το 29%. Φυσικά δεν ενδιαφέρει αν θα μπορούσε να λαμβάνει το 100% σαν μέτοχος της κοινής εταιρίας. Ή να την έχει πουλήσει ακριβότερα, όπως επισημαίνουν αναλυτές.
Όσο για τα περί ανοίγματος της αγοράς και ανταγωνισμού, με την απώλεια της Ολυμπιακής και τη συγχώνευση καταλήξαμε σε ένα νέο μονοπώλιο στην Ελλάδα και υψηλές τιμές συγκριτικά εισιτηρίων.
Όμως, για τον «μεταρρυθμιστή» Χατζηδάκη, που δεν ενοχλήθηκε όταν η πρωθυπουργική ΕΥΠ υπέκλεπτε τις συνομιλίες του, αυτά είναι ψιλά γράμματα. Τι κι αν οι ιδιώτες που αγόρασαν την Ολυμπιακή διασώθηκαν μετά κι αυτοί από το δημόσιο χρήμα στην πανδημία, όπως διασώθηκαν από τους φορολογουμένους και οι ιδιωτικές τράπεζες στην οικονομική κρίση. Είναι που ξέρει από ελεύθερη αγορά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης…
ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗΣ – Αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Επικρατείας – Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1965 στο Ρέθυμνο. Φοίτησε στη Νομική Αθηνών κι έκανε μεταπτυχιακό στην Πολιτική Επικοινωνία στο Κεντ της Αγγλίας. Εντάχθηκε από νεαρή ηλικία στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ και το 1987 έγινε γεν. γραμματέας της. Το 1992 αναδείχθηκε πρόεδρος της ΟΝΝΕΔ και από το 1994 εξελέγη τρεις φορές ευρωβουλευτής. Στο ελληνικό Κοινοβούλιο είναι από το 2007. Έχει διατελέσει υπουργός Ανάπτυξης δύο φορές (το 2009 και το 2012), υπουργός Περιβάλλοντος το 2019, υπουργός Μεταφορών το 2007 και υπουργός Εργασίας από το 2021 έως το 2023. Από τον Ιούνιο του 2023 διορίστηκε υπουργός Οικονομικών, ενώ με τον ανασχηματισμό τον Μάρτιο του 2025 ανέλαβε αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης και υπουργός Επικρατείας.