Το πώς δρομολογούνται τα πλοία της ακτοπλοΐας αποτελεί ζήτημα για διατριβή καθώς σήμερα ισχύουν δύο διαφορετικοί κανόνες:
Τα συμβατικά πλοία πρέπει να ταξιδεύουν όλο το έτος ενώ τα ταχύπλοα πρέπει να δραστηριοποιούνται τουλάχιστον για τέσσερις μήνες.
Η εικόνα της αγοράς έχει ωστόσο αλλάξει ριζικά: πριν από 12 χρόνια υπήρχαν μόλις 13 ταχύπλοα, σήμερα είναι 34.
Αυτό έχει δύο συνέπειες: α) Τεράστιες διακυμάνσεις στις τιμές. Σε γραμμές με ανταγωνισμό, τα εισιτήρια μπορεί να πέσουν στο 0,60 €/μίλι, ενώ μόλις χαθεί ο ανταγωνισμός ανεβαίνουν έως τα 3,25 €/μίλι.
β) Τα συμβατικά πλοία, που υποχρεούνται να ταξιδεύουν και τον χειμώνα, πιέζονται οικονομικά το καλοκαίρι από τα ταχύπλοα και δυσκολεύονται να βγάλουν τη χρονιά.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού σημειώνει ότι αν συνεχιστεί αυτή η ασυμμετρία υπάρχει κίνδυνος να μειωθούν τα χειμερινά δρομολόγια, κάτι που θα πλήξει τη συνοχή των νησιών.
Δηλαδή στο τέλος αυτοί που θα χάσουν θα είναι οι Έλληνες πολίτες ως συνήθως.