Αθήνα – Σόφια σε έξι ώρες αντί για 14, στο Βουκουρέστι σε 12 και στη Βουδαπέστη σε 18: αυτό υπόσχεται ο νέος υψηλής ταχύτητας ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος, που θα πάρει σάρκα και οστά μέσα στην επόμενη δεκαετία.
To ευρωπαϊκό σχέδιο, που παρουσιάστηκε αυτή την εβδομάδα, έχει κοστολογηθεί στα 345 δισεκατομμύρια ευρώ και έχει ως στόχο να κάνει το σιδηροδρομικό δίκτυο του μπλοκ το ίδιο ανταγωνιστικό με τις αεροπορικές εταιρείες.
«Αν παρουσιάσουμε στους πολίτες έναν τρόπο να ταξιδέψουν κάπου γρήγορα και με ασφάλεια, να είστε σίγουροι ότι οι πολίτες θα επιλέξουν το τρένο από οποιοδήποτε άλλο μέσο μεταφοράς» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ευρωπαίος Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας.
Με βάση το σχεδιασμό, οι μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις θα ενωθούν με τρένα που θα ταξιδεύουν με ταχύτητες τουλάχιστον 200χλμ ανά ώρα ενώ η Κομισιόν ελπίζει ότι θα καταφέρει να δημιουργήσει και μια ενιαία ιστοσελίδα αγοράς εισιτηρίων.
Αυτό σημαίνει ότι ταξιδιώτες θα μπορούν να ταξιδέψουν από τη Λισαβόνα στη Μαδρίτη σε τρεις ώρες, από το Βερολίνο στην Κοπεγχάγη σε μόλις τέσσερις και από τη Ρώμη στο Παρίσι σε οκτώ.

Κομισιόν
Πέραν της μείωσης του χρόνου ταξιδιών, οι Βρυξέλλες πιστεύουν ότι θα μειωθεί σημαντικά η κίνηση ενώ θα ενισχύσει και την ευρωπαϊκή ασφάλεια, επιτρέποντας την γρήγορη μεταφορά στρατιωτών και στρατιωτικού εξοπλισμού.
Ο πρωταρχικός στόχος και τα προβλήματα
Το 2020, η Κομισιόν έθεσε ως στόχο το διπλασιασμό των επιβατών των σιδηροδρόμων του 2015 μέχρι το 2030.
Σήμερα, παραδέχεται ότι δεν έχει σημειωθεί η απαραίτητη πρόοδος.
Το 2023, οι ταξιδιώτες των τρένων υψηλής ταχύτητας είχαν αυξηθεί κατά μόλις κατά 17% σε σύγκριση με το 2015.

AP Photo/Lewis Joly
«Η κεντρική και ανατολική Ευρώπη παραμένουν ανεπαρκώς συνδεδεμένες» τονίζει η Κομισιόν, αναφέροντας παράλληλα ότι ο ευρωπαϊκός σιδηρόδρομος παραμένει κατακερματισμένος και απέχει πολύ από την ολοκλήρωσή του.
Την καλύτερη σιδηροδρομική διασύνδεση έχουν τέσσερα κράτη – μέλη του μπλοκ: η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία.
H οικονομική εφημερίδα Financial Times αναφέρει πως σιδηροδρομικές ομάδες έχουν στο παρελθόν μπλοκάρει τη δημιουργία μιας ενιαίας πλατφόρμας αγοράς εισιτηρίων -εμπόδιο που η Κομισιόν ελπίζει ότι θα καταφέρει να ξεπεράσει προτείνοντας νόμο που θα υποχρεώνει τους διάφορους παρόχους να μοιράζονται δεδομένα.
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών χαιρέτησε τα σχέδια της Κομισιόν, κάνοντας λόγο για ένα βήμα προς έναν πιο βιώσιμο τρόπο ταξιδιών.
«Για πάρα πολύ καιρό, οι καταναλωτές έχουν βρεθεί αντιμέτωποι με περίπλοκες διαδικασίες κλεισίματος εισιτηρίων, περιορισμένα επιβατικά δικαιώματα και χαμηλή ποιότητα σέρβις κατά τη διάρκεια των ταξιδιών στην Ευρώπη με τρένα» είπε ο επικεφαλής της Οργάνωσης, Ρόμπις Λοος.
Και κατέληξε λέγοντας:
«Το σχέδιο θα προσφέρει τις αναγκαίες επενδύσεις και την τεχνική εναρμόνιση και στοχεύει στην αντιμετώπιση του χρονίζοντος ζητήματος των εισιτηρίων».