Από τα χαρακώματα της Φλάνδρας μέχρι το Σύνταγμα της Αθήνας, η ιστορία ενός μνημείου που έγινε παγκόσμιο σύμβολο μνήμης και σεβασμού
Τα κανόνια σωπαίνουν. Ο ουρανός πάνω από τη Γαλλία αδειάζει από τον καπνό των όπλων, και στα χαρακώματα στρατιώτες από κάθε άκρη της Ευρώπης στέκονται αποσβολωμένοι. Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος – ο «πόλεμος για να τελειώσουν όλοι οι πόλεμοι» – έχει μόλις τελειώσει.
Το ημερολόγιο γράφει 11 Νοεμβρίου 1918.
Αλλά εκατομμύρια οικογένειες μένουν χωρίς τάφο, χωρίς σώμα, χωρίς ένα όνομα χαραγμένο πάνω σε μάρμαρο. Μόνο μια απουσία.
Από αυτή την απουσία γεννιέται η ιδέα του Άγνωστου Στρατιώτη.
Η Ευρώπη πενθεί – και ψάχνει ένα σύμβολο
Δύο χρόνια μετά, τον Νοέμβριο του 1920, η Βρετανία και η Γαλλία αποφασίζουν να τιμήσουν τους νεκρούς τους με έναν τρόπο νέο, σχεδόν επαναστατικό.
Ένας στρατιώτης χωρίς ταυτότητα, μεταφερμένος από τα πεδία της Φλάνδρας, ενταφιάζεται με τιμές βασιλιά στον Ναό του Westminster στο Λονδίνο.
Την ίδια μέρα, κάτω από την Αψίδα του Θριάμβου στο Παρίσι, θάβεται ένας ακόμη άγνωστος μαχητής.
Η ημερομηνία δεν είναι τυχαία: 11 Νοεμβρίου, η μέρα που σταμάτησε ο πόλεμος.
Από τότε, κάθε χρόνο, εκείνη την ημέρα, στις 11:00 ακριβώς, η Ευρώπη σιωπά για δύο λεπτά. Οι καμπάνες ηχούν και τα βλέμματα σκύβουν.
Ο άγνωστος στρατιώτης γίνεται το συλλογικό σώμα όσων δεν γύρισαν ποτέ.
Η ιδέα ταξιδεύει – και φτάνει στην Αθήνα
Η Ελλάδα, βγαίνοντας από τη Μικρασιατική Καταστροφή, μετρά κι εκείνη τους δικούς της «αγνώστους». Χιλιάδες στρατιώτες χάθηκαν στα μέτωπα της Μακεδονίας, του Σαγγαρίου, της Μικράς Ασίας, χωρίς να ταυτοποιηθούν ποτέ.
Η συζήτηση για ένα μνημείο αρχίζει τη δεκαετία του ’20, με έντονο συμβολισμό: ένα σημείο μνήμης για όλους, ανεξαρτήτως τόπου και πολέμου.
Το 1926, η κυβέρνηση αποφασίζει την ανέγερση του Μνημείου του Αγνώστου Στρατιώτη στην Αθήνα, στην πλατεία Συντάγματος, μπροστά από το κοινοβούλιο — εκεί όπου «η πολιτική εξουσία οφείλει να υποκλίνεται μπροστά στη θυσία». Η υλοποίηση ανατίθεται στον αρχιτέκτονα Εμμανουήλ Λαζαρίδη και τον γλύπτη Φωκίωνα Ρωκ.

Η μορφή ενός ήρωα χωρίς όνομα
Ο Άγνωστος στρατιώτης δεν παριστάνεται ως νικητής, αλλά ως ήρεμος πολεμιστής, ξαπλωμένος με γαλήνη.
Ένα σώμα που αναπαύεται, όχι που νικιέται. Το έργο είναι εμπνευσμένο από τα αρχαϊκά αγάλματα του Ναού της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα, που βρίσκονται σήμερα στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου. Τα λοιπά καλλιτεχνικά στοιχεία του μνημείου συμπληρώνει ο καθηγητής γλυπτικής Κώστας Δημητριάδης.
Πάνω από το ανάγλυφο χαράσσεται η επιγραφή από τον Επιτάφιο του Θουκυδίδη: «ΑΝΔΡΩΝ ΕΠΙΦΑΝΩΝ ΠΑΣΑ ΓΗ ΤΑΦΟΣ».
Τα αποκαλυπτήρια γίνονται την 25η Μαρτίου 1932. Από τότε, ο Άγνωστος Στρατιώτης της Αθήνας γίνεται το πιο ιερό σημείο δημόσιας μνήμης στη χώρα μας. Εκεί γονατίζουν οι ξένοι ηγέτες, εκεί κατατίθενται τα στεφάνια στις εθνικές επετείους, εκεί στέκουν οι Ευζώνες — σαν άγρυπνοι φύλακες του ανώνυμου ήρωα.
Η μέρα που ενώνει τον κόσμο
Σήμερα, πάνω από 100 χώρες σε όλο τον κόσμο τιμούν την ημέρα αυτή — ως Remembrance Day ή Veterans Day — μπροστά σε μνημεία που γεννήθηκαν από την ίδια ανάγκη: να δοθεί όνομα στην ανωνυμία.
Η παπαρούνα, το κόκκινο λουλούδι που φύτρωνε στα χαρακώματα της Φλάνδρας, έγινε το σύμβολο αυτής της μνήμης.
Στην Αθήνα, κάτω από το φως του μεσημεριού, η γαλήνια μορφή του Αγνώστη Στρατιώτη μοιάζει να κοιτάζει πέρα από τα όρια του χρόνου, σαν να ακούει ακόμη το μακρινό σάλπισμα του τέλους του πολέμου.
Δεν είναι απλώς μνημείο. Είναι ο καθρέφτης ενός έθνους που μετρά τις πληγές του και τις μετατρέπει σε σεβασμό. Δεν έχει όνομα, ούτε πρόσωπο, γιατί είναι το πρόσωπο όλων. Κάθε φορά που η πόλη σιωπά μπροστά του, εκείνος παίρνει πίσω τη φωνή όλων.
Των ηρώων χωρίς φέρετρο, των μαχητών χωρίς αναμνήσεις, των οικογενειών που δεν πρόλαβαν να πουν «αντίο».
Κάθε 11 Νοεμβρίου, στις 11:00 ακριβώς, ο ήχος των βημάτων των Ευζώνων σπάει για μια στιγμή τη σιωπή μπροστά στο Μνημείο. Δεν υπάρχει τίποτα να ειπωθεί — γιατί ο σεβασμός δεν χρειάζεται λόγια.