Ενημερωτικό Portal του Ράδιο Γάμμα 94 FM, Πάτρα
 

Madame Coco: Η τούρκικη αλυσίδα που θέλει να κατακτήσει τον κόσμο αλλά κλείνει στην Ελλάδα

Τις τελευταίες εβδομάδες η τουρκική αλυσίδα λευκών ειδών και διακόσμησης  Madame Coco, με 850+ καταστήματα σε 23 χώρες και στόχο τα 1.000 μέχρι το τέλος του 2025, έχει συρρικνώσει δραστικά -αν όχι μηδενίσει- την παρουσία της στην Ελλάδα. Από τα τέσσερα καταστήματα σε Αθήνα (στην οδό Αθηναΐδος, όπου βρίσκεται και η έδρα της εταιρείας), Χαλάνδρι, Ελληνικό και Γλυφάδα, επισήμως ανοιχτά παραμένουν μόνο εκείνα στο κέντρο της Αθήνας και στη Γλυφάδα.

“Κλειστό για τεχνικούς λόγους”

Ωστόσο, στην πραγματικότητα το κατάστημα της Αθηναΐδος στην Αθήνα είναι κλειστό με μια χειρόγραφη σημείωση στην κεντρική είσοδο που αναφέρει απλά “για τεχνικούς λόγους”, ενώ με το κατάστημα της Γλυφάδας, επίσης “για τεχνικούς λόγους” κανείς δεν μπορεί να επικοινωνήσει τηλεφωνικά.

Στα social media, πελάτες της εταιρείας αναφέρουν πως “έχουν κλείσει όλα τα καταστήματα” και κανείς “δεν απαντά στα τηλέφωνα”. Κι όλα αυτά όταν ο Cem C. Işık, διευθύνων σύμβουλος της Madame Coco, έχει δηλώσει σε τουρκικά μέσα ενημέρωσης ότι “Ως CEO, προσπαθώ προσωπικά να επικοινωνώ με πελάτες που εκφράζουν παράπονα για τη συμπεριφορά ή το ύφος στα καταστήματά μας, και παραμένω σε επαφή μέχρι να επιλυθεί το πρόβλημα”.

 

πιν

 

Déjà vu

Μετά το λουκέτο της English Home είναι η δεύτερη φορά που μια τουρκική μάρκα οικιακών ειδών με ευρωπαϊκό branding φαίνεται να μην τα καταφέρνει στην ελληνική αγορά, παρά τις διεθνείς της επιτυχίες. Μάλιστα και οι δύο μάρκες μοιράζονται κοινή καταγωγή: τον İlhan Tanacı, έναν από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες του κλάδου στην Τουρκία.

Θυμίζουμε ότι η English Home, δημιούργημα του İlhan Tanacı στις αρχές της δεκαετίας του 2000, είχε έρθει στην Ελλάδα με φιλοδοξίες και ενθουσιασμό τον Σεπτέμβριο του 2014, ανοίγοντας το πρώτο της κατάστημα στο Κολωνάκι.

Η επέκταση ήταν ραγδαία, ξεπερνώντας τα 20 σημεία πώλησης σε όλη την Ελλάδα, με τον υψηλότερο τζίρο της να φτάνει τα 6 εκατ. ευρώ το 2017. Ωστόσο, το επιχειρηματικό ταξίδι της στην Ελλάδα τελείωσε άδοξα μόλις εννέα χρόνια αργότερα, όταν το τελευταίο κατάστημα English Home, στο εμπορικό κέντρο River West, έκλεισε τον Ιανουάριο του 2023,

Αν και η English Home δεν ήταν στον έλεγχο του İlhan Tanacı όταν ήρθε στην Ελλάδα το 2014, καθώς είχε πουλήσει τις μετοχές του στην Aydın Holding ήδη από το 2009, το επιχειρηματικό μοντέλο που συνδυάζει ευρωπαϊκή αισθητική με τουρκική επιχειρηματικότητα είναι αυτό που ακολουθεί και η Madame Coco, η οποία ιδρύθηκε από τον ίδιο επιχειρηματία το 2011, αυτή τη φορά με γαλλική αντί για αγγλική επιρροή.

Γαλλικό άρωμα με τουρκική έμπνευση

Το άρωμα λεβάντας που γεμίζει τα καταστήματα, τα παστέλ χρώματα, η κομψότητα που θυμίζει Προβηγκία, και το όνομα Madame Coco – αναφορά στην Coco Chanel – στόχευαν από την αρχή να δημιουργήσουν μια εικόνα τόσο πειστική που πολλοί πιστεύουν πως η μάρκα είναι πράγματι γαλλική. “Αυτός είναι και ο στόχος: να αναγνωριστούμε ως γαλλική μάρκα,” επιβεβαιώνει η εταιρεία.

Η στρατηγική λειτούργησε εκπληκτικά, με την αλυσίδα να διαθέτει αυτή τη στιγμή περί τα 750 καταστήματα στην Τουρκία και ακόμη 100 σε Ευρώπη και Ασία, ενώ η διεθνοποίηση της μάρκας αποτελεί τον μεγάλο στόχο. “Σε τρία χρόνια θέλουμε το 50% του συνολικού τζίρου να προέρχεται από αγορές εκτός Τουρκίας”, σημειώνει ο Cem C. Işık.

Η διεθνής παρουσία εκτείνεται σε Βέλγιο, Ολλανδία, Σερβία, Βοσνία, Βόρεια Μακεδονία, Κόσοβο, Μαρόκο, Ρωσία, Γεωργία, Ιράκ, Κατάρ, Καζακστάν κ.ά., με επόμενους στόχους την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Σενεγάλη και τη Γαλλία, ενώ θα ακολουθήσουν η Ιταλία και η Ισπανία.

Η εταιρεία, που αναπτύσσεται με ίδια κεφάλαια. σύμφωνα με τη διοίκηση, προσέλκυσε πέρυσι 60 εκατομμύρια επισκέπτες στα φυσικά καταστήματά της και 100 εκατομμύρια στο ηλεκτρονικό της κατάστημα, ενώ διαθέτει από πέρσι τον Νοέμβριο ενεργό ευρωπαϊκό e-shop. Η ιστοσελίδα λειτουργεί σε 32 χώρες, σε 10 διαφορετικές γλώσσες και προσφέρει παράδοση εντός 48 ωρών, εξυπηρετώντας από την αποθήκη του Ντίσελντορφ στη Γερμανία. Τα έσοδα από το ψηφιακό κανάλι αντιστοιχούν στο 24% του τζίρου.

Οι ζημιές στην Ελλάδα

Ωστόσο οι επιτυχίες της τουρκικής αλυσίδας δεν έχουν ελληνικό χρώμα. Αν και οι οικονομικές επιδόσεις της Madame Coco Ελλάδος για το 2024 παρουσιάζουν βελτίωση σε σχέση με το 2023, η εταιρεία δεν έχει καταφέρει να παρουσιάσει κερδοφόρα χρήση από το 2019 που έκανε ντεμπούτο στην εγχώρια αγορά.

Πέρσι με τέσσερα καταστήματα στην Αττική, ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε στο 1,467 εκατ. ευρώ από 1,316 εκατ. το 2023 (+11,4%), ενώ εμφάνισε νέα έσοδα από υπηρεσίες ύψους 435 χιλ. ευρώ, ανεβάζοντας τα συνολικά έσοδα στο 1,90 εκατ. ευρώ – αύξηση 44% σε σχέση με το 2023.

Παράλληλα, οι ζημίες της χρήσης του 2024 μειώθηκαν στα 438 χιλ. ευρώ από 687 χιλ. ευρώ το 2023, αντιστοιχώντας στο 23% του συνολικού κύκλου εργασιών. Οι συσσωρευμένες ζημιές έφθασαν σε 3,53 εκατ. ευρώ.

Τα ίδια κεφάλαια ήταν αρνητικά στα -3,04 εκατ. ευρώ από -2,60 εκατ. το 2023 και δεδομένου ότι το μετοχικό κεφάλαιο είναι μόλις 500 χιλ. ευρώ, η εταιρεία έπεσε πολύ κάτω από το όριο του άρθρου 119 του ν.4548/2018, που επιβάλλει αύξηση κεφαλαίου ή λύση της εταιρείας.

Οι συνολικές υποχρεώσεις αυξήθηκαν στα 4,749 εκατ. ευρώ, με 2,15 εκατ. να αφορούν οφειλές σε προμηθευτές και 2,57 εκατ. λοιπές υποχρεώσεις. Το ετήσιο κόστος μισθώσεων των τεσσάρων καταστημάτων έφτασε τα 503 χιλ. ευρώ.

Το επιχειρηματικό μοντέλο φαίνεται να πάσχει και σε επίπεδο λειτουργικής αποδοτικότητας. Με τέσσερα καταστήματα και 18 εργαζομένους, οι οποίοι κοστίζουν ετησίως 507 χιλ. ευρώ, ο μέσος τζίρος ανά εργαζόμενο δεν ξεπερνά τα 90 χιλ. ευρώ – σχεδόν το μισό από αυτό που θεωρείται βιώσιμο όριο για το λιανεμπόριο (150–200 χιλ. ευρώ ανά εργαζόμενο).

Την ίδια ώρα πάντως, η Madame Coco θριαμβεύει σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές. “Δύο χρόνια πριν μπήκαμε στη Σερβία και σήμερα έχουμε 14 καταστήματα. Στο Βέλγιο θα φτάσουμε τα 8 μαγαζιά,” αναφέρει ο Işík.

Μοιραστείτε το άρθρο
Χωρίς σχόλια

Αφήστε ένα σχόλιο