Η γνωστή κινεζική εταιρεία εξαιρετικά γρήγορης μόδας Shein ανακοίνωσε σχέδια για μόνιμη παρουσία στη Γαλλία ανοίγοντας φυσικά καταστήματα στο Παρίσι και σε άλλες πόλεις. Η κίνηση, που αποτελεί παγκόσμια πρωτιά για την εταιρεία, έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις.
Το άνοιγμα των καταστημάτων προβλέπεται να γίνει σε κεντρικές τοποθεσίες, όπως ο έκτος όροφος του πολυκαταστήματος BHV στο Παρίσι και στα φημισμένα πολυκαταστήματα Galeries Lafayette σε πέντε γαλλικές πόλεις.
Η απόφαση έρχεται σε μια περίοδο που η Shein βρίσκεται αντιμέτωπη με αυξανόμενη κριτική από τον κλάδο ένδυσης, τις δημόσιες αρχές και περιβαλλοντικές οργανώσεις. Η εταιρεία κατέχει πλέον το 3% των γαλλικών δαπανών για ρούχα και παπούτσια (στοιχείο του 2024), δείχνοντας την εκρηκτική της είσοδο στην αγορά.
Με τον πλούσιο κατάλογο της, στον οποίο εμφανίζονται καθημερινά, κατά μέσο όρο, 7.220 νέες προσφορές η Shein έχει γνωρίσει τα τελευταία χρόνια μια ραγδαία άνοδο στη δημοτικότητα μεταξύ των Γάλλων καταναλωτών.
Ωστόσο, δέχεται κατηγορίες που περιλαμβάνουν την ενθάρρυνση υπερκατανάλωσης, τις αρνητικές περιβαλλοντικές συνέπειες από την αεροπορική μεταφορά του 99,8% των προϊόντων της, την εκμετάλλευση κακοπληρωμένων συνεργατών και την κυκλοφορία προϊόντων που, σύμφωνα με τις αρχές, δεν πληρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
Παρά την έντονη κριτική, ο Φρεντερίκ Μερλέν, πρόεδρος του ομίλου SGM που διαχειρίζεται το BHV και διάφορα Galeries Lafayette, εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία.
Τόνισε πως η Shein διαθέτει 25 εκατομμύρια Γάλλους πελάτες και ότι μεταφέρει στο BHV μια δυναμική που θα ανανεώσει την προσφορά και θα προσελκύσει νεότερη πελατεία.
Προβλέπει ότι τα καταστήματα της Shein στο BHV θα καλύψουν πάνω από 1.000 τ.μ., προσθέτοντας ότι η συνεργασία μπορεί να δημιουργήσει 200 νέες θέσεις εργασίας.
Η ανακοίνωση προκάλεσε έντονες αντιδράσεις. Ο Νικολά Μπονέ Ουλαλτζ, αναπληρωτής δήμαρχος Παρισιού, κάλεσε το BHV να επανεξετάσει την κίνηση, υποστηρίζοντας ότι «νομιμοποιεί ένα μοντέλο βασισμένο στην κοινωνική εκμετάλλευση, την αδιαφάνεια των αλυσίδων εφοδιασμού και τη μαζική ρύπανση».
Επιπλέον, η γαλλική μάρκα καλλυντικών Aime — που δραστηριοποιείται στο BHV — ανακοίνωσε πως θα μποϊκοτάρει το πολυκατάστημα και κάλεσε άλλες μάρκες να πράξουν το ίδιο .
Η Shein απάντησε ότι επιδιώκει «ουδετερότητα άνθρακα έως το 2050», σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ντόναλντ Τανγκ, και πραγματοποιεί ανεξάρτητους ελέγχους στους συνεργάτες της.
Στη Γαλλία, εγκρίθηκε πρόσφατα, νομοσχέδιο που προβλέπει περιορισμούς στη διαφήμιση εξαιρετικά γρήγορης μόδας, καθώς και ένα σύστημα μπόνους-μαλούς για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των προϊόντων.
Ο στόχος είναι η ρύθμιση ενός εμπορικού μοντέλου που πολλοί θεωρούν οικονομικά επιτυχημένο αλλά κοινωνικά και οικολογικά προβληματικό.
Η τρέχουσα αντιπαράθεση γύρω από την είσοδο της Shein στα πολυκαταστήματα της Γαλλίας αποτελεί κρίσιμη στιγμή για τη βιομηχανία μόδας. Από τη μία, οι συνεχείς προσφορές και οι χαμηλές τιμές προσελκύουν εκατομμύρια καταναλωτές.
Από την άλλη, η πολιτική και κοινωνική πίεση για βιώσιμες, δίκαιες πρακτικές αυξάνεται δραματικά.
Στο βάθος, σε γεωπολιτικό επίπεδο, διαγράφεται η απέλπιδα προσπάθεια της Δύσης να αντισταθεί στη ασταμάτητη κινεζική άνοδο. «Αισθάνθηκα πρώτα τρόμο, μετά θυμό, γιατί δεν καταλαβαίνω πώς μια γαλλική αλυσίδα μπορεί να συνεργαστεί με μια εταιρεία που αποτελεί οικονομική και οικολογική παραφροσύνη», δήλωσε σε συνέντευξη της στη Liberation, η βουλευτής Anne-Cécile Violland, εισηγήτρια του νόμου κατά της γρήγορης μόδας στη Βουλή.
«Κάθε χρόνο χάνουμε θέσεις εργασίας στη βιομηχανία κλωστοϋφαντουργίας και τώρα ανοίγουμε το δρόμο στη Shein για να εγκατασταθεί στη Γαλλία».