«Τι’ χες Γιάννη, τι’ χα πάντα». Μόλις μυρίστηκαν… ψητό κάποιοι επιτήδειοι, έσπευσαν να ρουφήξουν το αίμα των καταναλωτών.
Για τη διαδικασία πιστοποίησης, συντήρησης και αναβάθμισης των ασανσέρ, έχουν χυθεί τόνοι μελάνης και έχουν γίνει ατελείωτες συζητήσεις. Τα συναρμόδια υπουργεία, κρίνοντας ορθώς ότι η διαδικασία έχει «πεπονόφλουδες», άνοιξαν ειδική πλατφόρμα κι έδωσαν αβάντα χρόνου ως τον Νοέμβριο για να δηλωθούν κατ’ αρχάς όλοι οι ανελκυστήρες, «σπρώχνοντας» προς τα πίσω τις προθεσμίες για τις αναγκαίες εργασίες αναβάθμισης. Μέχρις εδώ καλά.
Αυτό που υποτίμησαν τα συναρμόδια υπουργεία είναι η διάθεση κάποιων επιτήδειων να θησαυρίσουν στις πλάτες των καταναλωτών. Έχουν γνώση, όμως, οι φύλακες κι εν προκειμένω η Επιτροπή Ανταγωνισμού, που ετοιμάζει χοντρό χουνέρι σε όσους νομίζουν ότι θα στήσουν πάρτι σε βάρος των κορόιδων.
Υπερχρεώσεις και καρτέλ
Για καρτέλ σε «ευαίσθητους» κλάδους έχουμε ακούσει κι έχουν πέσει και «καμπάνες». Για καρτέλ στα ασανσέρ ομολογουμένως δεν είχαμε ακούσει, αλλά όπως φαίνεται για όλα τα πράγματα υπάρχει η πρώτη φορά.
Στα χέρια της Επιτροπής Ανταγωνισμού έφτασαν, λοιπόν, πληροφορίες περί προσπάθειας εκμετάλλευσης του καταναλωτικού κοινού, σύμφωνα με τις οποίες αφενός παρατηρούνται φαινόμενα αυξημένων χρεώσεων (δηλαδή αισχροκέρδεια), αφετέρου αφήνονται υπόνοιες εναρμονισμένης πρακτικής στις προσφορές για την αναβάθμιση και συντήρηση ανελκυστήρων σε ορισμένες περιοχές της ελληνικής επικράτειας, δηλαδή καρτέλ. Το πιο εξοργιστικό είναι ότι σε κάποιες περιπτώσεις, φέρεται να ασκούνται πιέσεις στους ιδιοκτήτες ακινήτων για αποδοχή των όρων συναλλαγής, με επίκληση της επικείμενης λήξης της προθεσμίας συμμόρφωσης και υπό την απειλή επιβολής προστίμου!
Σε πρώτη φάση, η Επιτροπή απευθύνει συστάσεις, ζητώντας, όμως, παράλληλα ανώνυμες ή επώνυμες καταγγελίες, υπενθυμίζοντας ότι ακόμα και επιχειρήσεις που έχουν συμμετάσχει σε τέτοια καρτέλ μπορούν να πέσουν στα “μαλακά”, εφόσον ενταχθούν στο Πρόγραμμα Επιείκειας και παράσχουν πληροφορίες. Όσον αφορά στα θεσμικά όργανα των εγκαταστατών- συντηρητών ανελκυστήρων, η Επιτροπή ζητά ενημέρωση για τα μέτρα που έχουν λάβει, υπενθυμίζοντας ότι οποιαδήποτε συμφωνία ή εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου καθώς και οποιαδήποτε παρέμβαση από επαγγελματικούς φορείς/ενώσεις, με οποιοδήποτε τρόπο και σε οποιαδήποτε έκταση και βαθμό, οι οποίες έχουν ως αντικείμενο ή αποτέλεσμα την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού στην Ελληνική Επικράτεια και ιδίως εκείνες, οι οποίες συνίστανται στον άμεσο ή έμμεσο καθορισμό των τιμών παροχής υπηρεσιών ή άλλων όρων συναλλαγής, ή στην συντονισμένη αύξηση των τιμών ή στη διατήρηση κερδών ή στη μετακύλιση οικονομικών βαρών σε βάρος καταναλωτή, επιφέρει βαρύτατες κυρώσεις.
Τα κόστη
Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν μιλάμε για απλά κόστη συντήρησης, που φτάνουν περί τα 200 ευρώ. Με δεδομένο ότι στο μικροσκόπιο των συναρμόδιων υπουργείων θα μπουν όλα τα ασανσέρ, ακόμα και αυτά σε παλιές και κακοσυντηρημένες πολυκατοικίες, το αναγκαίο κόστος αναβάθμισης μπορεί να φτάσει ή να ξεπεράσει τις 8.000 ευρώ. Εξ ου και το… πάρτι που επιδιώκουν να στήσουν κάποιοι.
Επί του παρόντος, μένει ανοικτό ως τις 30 Νοεμβρίου το ηλεκτρονικό Μητρώο Απογραφής Ανελκυστήρων. Στη συνέχεια -και με βάση τα δεδομένα που θα έχουν συγκεντρωθεί- θα αποφασιστεί το χρονοδιάγραμμα για τα επόμενα βήματα, ώστε να διασφαλιστεί ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των ανελκυστήρων, για τους οποίους θα κριθεί απαραίτητη αυτή η διαδικασία με σκοπό να πιστοποιηθούν για την ασφαλή λειτουργία τους. Τότε θα ξεκινήσουν και οι… μονομαχίες στις πολυκατοικίες, για το ποιος και πώς θα πρέπει να επιβαρυνθεί από αυτά τα κόστη.