Η επικράτηση του κιτς στο Ευρω-μπανανιστάν είναι μεγαλύτερη και εντυπωσιακότερη από τη συνολική έκταση των ακινήτων του Κυριάκου Μητσοτάκη
Του Παναγιώτη Λιάκου
Την Κυριακή έγινε κάτι που θυμίζει κωμωδία του Μελ Μπρουκς, των Μόντι Πάιθον ή βιντεοκωμωδία Τσάκωνα. Έγιναν τα αποκαλυπτήρια, παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας Κώστα Τασούλα, αγάλματος του «Προμηθέα», που είναι αφιερωμένο στους μικρομεσαίους επιχειρηματίες. Η μορφή του τλήμονος Προμηθέως, που αλυσοδέθηκε στον Καύκασο και θυσίασε για την ανθρωπότητα τμήματα από το συκώτι του, που το σιγότρωγε αετός του Ζηνός, εγκλωβίστηκε σε μια αξιοθρήνητη μαρμάρινη χοντροκοπιά. Η τεχνοτροπία του «αγάλματος» που καμάρωναν Τασούλας, Δούκας και άλλοι κομματίζοντες παραπέμπει στα επιτηδευμένα κιτς έργα τέχνης και έθνικ διακοσμήσεις, που χαζεύαμε στο Bowling Center του Πειραιά καθώς και στις παιδαριώδεις απομιμήσεις αρχαιοελληνικών γλυπτών των καζίνων του Λας Βέγκας.
Το θέαμα ήταν αστείο, ίσως και γελοίο, επειδή άπαντες το αντιμετώπιζαν σαν κάτι απόλυτα σοβαρό! Ο τραγικωμικός χαρακτήρας της κιτς εγκατάστασης συμπληρώνεται από το υπερμέγεθες «φωτοστέφανο» που πλαισιώνει τον «Προμηθέα». Εκεί διακρίνονται λέξεις όπως: «Catering, εστίαση, καφέ-μπαρ, κυλικεία, μεσίτες, περίπτερα, εκδότες, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία, δημοσιογράφοι κ.ά». Στις φωτογραφίες βλέπουμε τον κ. Τασούλα να στέκεται προσοχή δίπλα στο άγαλμα (Νο 1) και να το χειροκροτεί (Νο 2).


Δείτε το κι εσείς στην κοντινή φωτό (Νο 3) να το καμαρώσετε. Αν είχε περισσότερες λεπτομέρειες, θα μπορούσε, ίσως, να στηθεί σε είσοδο βίλας στο Ζεφύρι ή σε αυλή ημικυριλέ σουβλατζίδικου.

Θυμάστε πώς περιέγραφε την Ελλάδα ο Παλαμάς στο ποίημα «Γύριζε;». Αν όχι, διαβάστε μια στροφή του:
«Δεν έχεις, Όλυμπε, θεούς, μηδέ λεβέντες η Όσσα / ραγιάδες έχεις, μάνα γη, σκυφτούς για το χαράτσι / κούφιοι και οκνοί καταφρονούν τη θεία τραχιά σου γλώσσα / των Ευρωπαίων περίγελα και των αρχαίων παλιάτσοι…».