Ο Κυρανάκης προκαλεί χάος με την κενή πολιτική του στάση, ενώ δεν δίστασε να ακυρώσει τον Β. Οικονόμου, κάνοντας λόγο για «συναλλαγή» με τους οδηγούς ταξί
Του Βασίλη Γαλούπη
Ο Κυρανάκης κινείται με τη σιγουριά πως αρκεί να εκπέμπει έστω λίγη παραπανίσια αυτοπεποίθηση για να πείσει τους πάντες πως ξέρει τι κάνει. Είναι αυτή η αποφασιστικότητα, στα λόγια, που τον σπρώχνει να αισθάνεται ατρόμητος και αποτελεσματικός. Με ένα ταξιδάκι του στα τρένα πιστεύει ότι μπορεί να κατανοήσει όλα τα προβλήματα. Με δυο ανακοινώσεις να βάλει σε σειρά όλους τους ταξιτζήδες.
Με μερικές παρεμβάσεις του να λύσει τα θέματα στις λεωφορειολωρίδες. Με μια παραδοχή στο πόδι να ξεγλιστρήσει, ως κάποτε εργαζόμενος, από τις περίεργες συνδέσεις της Blue Skies.
Άλλοι θα ονόμαζαν τη «δυναμική» Κυρανάκη ως άγνοια κινδύνου, άλλοι ως σκέτο θράσος, κάποιοι ως… άδειο μύδι. Το σίγουρο είναι πως μέχρι τώρα αυτή η ορμητική αποφασιστικότητά του σκοντάφτει πάνω στο κενό.
Χθες αποφάσισε να επιτεθεί ακόμα και στον προκάτοχό του στο υπουργείο Μεταφορών, τον συνάδελφό του στη Βουλή Βασίλη Οικονόμου: «Η κυβέρνηση έβγαλε σε διαβούλευση ένα νομοσχέδιο το οποίο δεν είχε μέσα αυτό το μέτρο. Ο Βασίλης Οικονόμου ήθελε να το αλλάξει, μου παρέδωσε ένα κείμενο το οποίο δεν έλεγε ότι “το αλλάζω”, έλεγε “αν έχω συγκοινωνιακή μελέτη θα το αλλάξω”. Συγκοινωνιακή μελέτη δεν υπάρχει, άρα ποιον κοροϊδεύουμε εδώ; Δεύτερον, ο Βασίλης Οικονόμου, για κάποιους λόγους που γνωρίζει ο ίδιος, θέλησε να συνδιαλλαγεί με τον κ. Λυμπερόπουλο. Εγώ δεν λαμβάνω αποφάσεις στη θέση αυτή με βάση ποιος θα μου υποσχεθεί ψήφους, παρότι μου υπόσχονται ψήφους».
Το χάος που έχει προκαλέσει ο Κυρανάκης στους δρόμους, με την απεργία των οδηγών ταξί και τις σκληρές αντιδράσεις τους, οδήγησε τον αναπληρωτή υπουργό σε ένα αγχωτικό unfair: να κατηγορήσει για συνδιαλλαγή με τους οδηγούς τον προκάτοχό του.
Ακόμα και φερέφωνα δημοσιογράφοι του Μητσοτάκη, που κάποτε έβριζαν τους ταξιτζήδες και τους συγκέντρωναν διαμαρτυρόμενους έξω από τους μιντιακούς τους ομίλους, συνιστούν τις τελευταίες μέρες στον νέο αναπληρωτή υπουργό να βρει μια άλλη λύση, πιο κοντά στην προηγούμενη του Οικονόμου. Ίσως αυτό τελικά να εκνευρίζει τον Κυρανάκη: ότι τον συγκρίνουν αρνητικά συγκριτικά με τον Οικονόμου, έναν από τους πιο αποτυχημένους και προκλητικούς υφυπουργούς του Μητσοτάκη.
Αν και νέος άνθρωπος, ο Κυρανάκης δείχνει αρτηριοσκληρωτικός στις ιδέες του. Οι αντιλήψεις του μοιάζουν «στενές» και αραχνιασμένες. Μιλά με καφενειακή ευκολία για ζητήματα σύνθετα, δείχνοντας ότι ο ίδιος ξέρει πώς να τα καταφέρει εκεί που αποτυγχάνουν οι άλλοι. Τα αποτελέσματά του έως τώρα δεν συμμερίζονται την άποψη πως διαθέτει κάποια μαγική συνταγή…
Σε μια συγκυρία όπου η κυβέρνηση ψάχνει έπειτα από καιρό να βρει μερικές ανάσες ηρεμίας, ο Κυρανάκης ανοίγει από το πουθενά ένα κλειστό -από τον προκάτοχό του Βασίλη Οικονόμου- ζήτημα, ξεσηκώνοντας τους δεκάδες χιλιάδες οδηγούς, ταξί που μόλις πριν από λίγους μήνες είχαν ηρεμήσει, αισθανόμενοι ότι τα προβλήματα λύθηκαν.
Ο νέος υπουργός όχι μόνο δεν διαθέτει κάποιο σχέδιο για να βρει αποδεκτή λύση για όλες τις πλευρές, αλλά φέρνει στα όριά τους, επιδεικτικά πλέον, τους επαγγελματίες. Πέρα από τα πρακτικά ζητήματα που ζητούν απαντήσεις, ακόμα και τα μικρά παιδιά γνωρίζουν πως οι οδηγοί ταξί έχουν τη δύναμη να επηρεάζουν καθημερινά μεγάλη μερίδα της κοινής γνώμης και για σημαντικό εύρος χρόνου. Είναι η επαφή με τους μέσους πολίτες μέσα στο ταξί που δίνει στους επαγγελματίες ένα σημαντικό πλεονέκτημα για να μεταδοθούν όσα αισθάνονται για κάθε κυβέρνηση, άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά.
Παλαιότερα, στα πρώτα Μνημόνια, η στάση μιντιακών ομίλων είχαν οδηγήσει σε «μαύρο» των σταθμών στα ταξί τους, με συνέπεια να γκρεμοτσακιστούν από τις υψηλές θέσεις των ακροάσεων με μεγάλες απώλειες εσόδων. Τώρα, οι ίδιοι μιντιακοί όμιλοι έχουν πιο μετριοπαθή στάση στα αιτήματα των οδηγών ταξί.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, πέρα από την ακρίβεια που αφορά όλα τα μεσαία και χαμηλά στρώματα, έχει προκαλέσει και εξειδικευμένα σοβαρά παράπονα στους οδηγούς. Πέρυσι επιβλήθηκε και σ’ αυτόν τον κλάδο το «χαράτσι» της οριζόντιας φορολόγησης θεωρητικών εσόδων. Τώρα ανοίγει ξανά το θέμα με τις λωρίδες και τα λεωφορεία για την αιώνια δύσκολη συμβίωση όλων των μέσων στη ζούγκλα της καθημερινής κίνησης.
Όπως ο Κυρανάκης αποφάσισε με το που μπήκε στην κυβέρνηση να κάνει ένα ταξίδι με τρένο για να δει τις αδυναμίες, έτσι μπορεί από αύριο να κυκλοφορεί για μερικές μέρες με ταξί. Αν, μάλιστα, καταφέρει να μην τον αναγνωρίσουν, τότε θα ακούσει από πρώτο χέρι όσα μεταφέρουν καθημερινά οι επαγγελματίες οδηγοί στους επιβάτες πολίτες.
Λύση που να βγάζει εκτός λεωφορειοδρόμων το ταξί δεν μπορεί να λειτουργήσει πρακτικά σε ένα Λεκανοπέδιο ασφυξίας. Αυτό που μπορεί να δουλέψει είναι να μπουν κανόνες, τους οποίους όλοι θα πεισθούν να ακολουθήσουν για το καλό κάθε πλευράς. Όμως, ο Κυρανάκης επιλέγει την πολεμική στάση με στόχο την επίδειξη ισχύος, για να συντρίψει τα αιτήματα και τη στάση ενός κρίσιμου κλάδου της καθημερινότητας και της οικονομίας. Δεν δίστασε να βάλει στο στόχαστρο ακόμα κι έναν συνάδελφό του στο κόμμα – η μεγαλύτερη ένδειξη ότι το έχει χάσει το παιχνίδι…
Βιογραφικό
Γεννήθηκε το 1987 στο Λουξεμβούργο και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε στη Νομική Αθηνών με μεταπτυχιακό στο Αμερικανικό Κολέγιο. Υπήρξε συνιδρυτής της πλατφόρμας BrainGain για την επιστροφή των νέων επί μνημονιακής κρίσης. Το 2017, το περιοδικό «Forbes» τον επέλεξε στους 30 νέους με τη μεγαλύτερη επιρροή στην Ευρώπη στην κατηγορία «Law and Policy».
Δραστηριοποιήθηκε από νεαρός στη ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, λαμβάνοντας μέρος, δίχως επιτυχία, στις ευρωεκλογές του 2014 και τις βουλευτικές του Σεπτεμβρίου 2015 με τη Ν.Δ. Από τον Μάρτιο του 2016 ως τον Ιούλιο του 2019, ενώ ήταν αναπληρωτής εκπρόσωπος Τύπου της Ν.Δ., απασχολούνταν από την εταιρία Blue Skies, όπως δεκάδες άλλα στελέχη της Ν.Δ., μεταξύ των οποίων και οι διαχειριστές της «Ομάδας Αλήθειας».
Το 2019 εξελέγη βουλευτής, όπως και το 2023, ενώ την ίδια χρόνια διορίστηκε υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Τον Μάρτιο του 2025 τοποθετήθηκε αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών.