- Αποδείξεις – «βόμβα» ότι οι Αρχές διαθέτουν όλα τα βίντεο της Εμπορικής από την πρώτη στιγμή, όπως και οι αναλύσεις ότι το «εκρηκτικό» ξυλόλιο βρισκόταν σε όλα τα δείγματα της Εμπορικής, αλλά αγνοήθηκαν από τους κρατικούς εμπειρογνώμονες.
- Επίσημη κρατική πραγματογνωμοσύνη 19.6.23: «Τις επόμενες ημέρες, Πέμπτη 2.3.2023 και Παρασκευή 3.3.2023 πέραν της ολοήμερης παρουσίας μας στο χώρο του δυστυχήματος για την συλλογή ευρημάτων και την παρακολούθηση των εργασιών απομάκρυνσης των συντριμμιών, προβήκαμε επίσης στην ανάληψη του βιντεοσκοπικού υλικού από τις εταιρείες “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ” και “MCK ΑΕ” και στην σύνταξη και αποστολή των αιτήσεων μας προς: Hellenic Train Α.Ε., ΟΣΕ Α.Ε., ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε. για την απόκτηση του απαραίτητου για την έρευνά μας υλικού».
- «Η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και η επιβατική IC62 συναντήθηκαν σε μετωπική σύγκρουση επί της γραμμής καθόδου στην χιλιομετρική θέση 371+600 της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιώς – Πλατέως. Για την διερεύνηση του συμβάντος συλλέχθηκε βιντεοσκοπικό υλικό από κάμερες της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ από κεντρική οδική αρτηρία (ΠΑΘΕ) και της εταιρείας MCK ΑΕ από τις εγκαταστάσεις της στον οικισμό Ιτέα».
- «Η ταχύτητα της Εμπορικής αμαξοστοιχίας επιβεβαιώνεται και από την ανάλυση του συλλεχθέντος βιντεοσκοπικού υλικού της εταιρείας MCK ΑΕ».
- Σε κανένα σημείο δεν αναφέρεται ότι δεν παρελήφθησαν βίντεο από τον ΟΣΕ κ.α.
Του Βασίλη Γαλούπη
Ακριβώς στις 23.18, της 28ης Φεβρουαρίου 2023, γράφτηκε στα Τέμπη η μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία στην ιστορία της Ελλάδας. Με 57 νεκρούς, δεκάδες τραυματίες, πολλές οικογένειες βυθισμένες στο πένθος και μια δίκη που δεν έχει αρχίσει ακόμα. Πολλές κρίσιμες πτυχές του πολύνεκρου δυστυχήματος παραμένουν, μέχρι και τώρα, στο σκοτάδι.
Με αφορμή την δεύτερη επέτειο, οι Data Journalists φέρνουν σήμερα στο φως νέα συγκλονιστικά ντοκουμέντα. Δημοσιεύουμε αυτούσιο ένα βίντεο συνολικής διάρκειας 3,5 λεπτών που δείχνει καρέ – καρέ την έκρηξη και την εξάπλωση της φωτιάς από την κάμερα Ευαγγελισμού της Εθνικής Οδού. Αφορά τρία διαφορετικά πλάνα – αποσπάσματα από τις 23.24 έως και τις 23.41, δηλαδή στο πιο κρίσιμο διάστημα μετά την μετωπική σύγκρουση.
Στο βίντεο αυτό είναι ενδεικτική η συμπεριφορά της καύσης που, κατά τους ειδικούς εμπειρογνώμονες, δεν συνάδει με το έως τώρα επίσημο αφήγημα για έλαια σιλικόνης, αλλά με αυτό της ύπαρξης πτητικών υδρογονανθράκων:
Όπως διακρίνεται, και παρά το γεγονός ότι το «μανιτάρι» πυρκαγιάς εκδηλώθηκε αμέσως μετά την σύγκρουση, η φωτιά εξακολουθεί να καίει από 6’ έως και 23’ μετά την μετωπική. Προκύπτουν συχνές και αλλεπάλληλες αναζωπυρώσεις που ενώ έχουν μεγάλη ένταση, παρουσιάζουν περιοδικότητα ως προς την ένταση και διάρκεια. Αυτή η συμπεριφορά, κατά τους ειδικούς πραγματογνώμονες οικογενειών, «προϋποθέτει και αποδεικνύει την παρουσία εύφλεκτων υγρών καυσίμων και της περιοδικής διαρροής αυτών».
Η «ομάδα Κοκοτσάκη» αναφέρει πως: «Διαπιστώνεται η χωρίς καμία αμφιβολία ροή φλεγόμενων αυτών υγρών καυσίμων στα πρανή (λόγω κλήσης) της σιδηροδρομικής γραμμής, στο σημείο που κατέληξαν και εντοπίστηκαν τα συντρίμμια της επιβατικής αμαξοστοιχίας μετά την σύγκρουση, διαπίστωση η οποία δεν αφήνει καμία αμφιβολία για το είδος της καύσης αλλά και της ταυτότητας του καιόμενου υλικού».
Η διάμετρος της φωτιάς ξεπερνάει κατά πολύ τα 100 μέτρα, κατά τους ειδικούς, ενώ σταδιακά διασπείρεται και σε άλλα σημεία.
Ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο είναι το «ζουμ» που έχει επιτευχθεί, με συνέπεια σε στιγμές του βίντεο να υπάρχουν για πρώτη φορά τόσο κοντινές εικόνες από την στιγμή της πυρκαγιάς.
Για να υπάρχει μια πιο σφαιρική εικόνα για όσα συνέβησαν την μοιραία βραδιά, αλλά και η δυνατότητα αξιολόγησης του προηγούμενου ντοκουμέντου, δημοσιεύουμε κι ένα ακόμα βίντεο, αυτό με τους ανατριχιαστικούς διαλόγους στο 112 αμέσως μετά την έκρηξη στις 23.18. Το βίντεο αποτελεί μια την σύνθεση δεδομένων των τηλεφωνημάτων προς το 112 και του βίντεο τα πρώτα λεπτά καταγραφής της σύγκρουσης, σε ένα αρχείο και σε «πραγματικό χρόνο»:
23.18.48: Μετά από παρέλευση 20 δευτερολέπτων από την σύγκρουση, η συσκευή κινητού τηλεφώνου μέσω της ενεργοποίησης της εφαρμογής ανίχνευσης σύγκρουσης αρχίζει την αποστολή μηνύματος γεω-εντοπισμού και ταυτόχρονα καταγράφει και αποστέλλει όλους τους ήχους γύρω και σχετικά κοντά της συσκευής. Εμφανίζονται εκτινάξεις αντικειμένων από την εστία αριστερά στο πλάνο της οθόνης (αριστερά ως προς την γραμμή ανόδου προς Θεσσαλονίκη και αριστερά του τούνελ προς την ίδια κατεύθυνση, θέση στην οποία κατέληξε μετά την σύγκρουση τμήμα της επιβατικής αμαξοστοιχίας».
23.19.13: Πρώτη μεγάλη αναζωπύρωση στην εστία της επιβατικής με φλόγες και πίδακες φωτιάς. Τότε στο καταγεγραμμένο ηχητικό ακούγεται η φράση: “Δημήτρη κάνει κάτι.”
23.19.21: Οι φλόγες μεγαλώνουν και τότε ακούγεται η καταγεγραμμένη φράση: “Δεν μπορώ αναπνεύσω.”
23.19.32: Η πυρκαγιά μεγαλώνει με γλώσσες φωτιάς που ανέρχονται σε ύψος περίπου 15 μέτρων (προσομοίωση με το παρακείμενο ύψος του τούνελ).
23.19.43: Ύφεση της πυρκαγιάς η οποία είναι σταθερή στο ίδιο σχετικά σημείο. Τότε ακούγεται η καταγεγραμμένη φράση: “Ναι; Βοήθεια, βοήθεια.”
23.19.49: Νέα μεγάλη αναζωπύρωση στο ίδιο σχετικά (σε σχέση με την κάμερα) σημείο. Ακούγεται η ηχογραφημένη φράση: “Έχω ελάχιστο οξυγόνο.”
23.20.00: Η αναζωπύρωση στο μέγιστο ύψος φλογών. Τότε ακούγεται η καταγεγραμμένη στο ηχητικό φράση: “Και εγώ σε αγαπώ.”
23.20.08: Νέα ανάφλεξη-αναζωπύρωση. Τότε ακούγεται η φράση: “Με πονάτε-με πονάτε”
Στο βίντεο απεικονίζεται πίδακας φωτιάς με πλευρικό άνεμο και κατεύθυνση αριστερά (δυτικά)-Ύφεση της καύσης.
23.20.31: Νέα μεγάλη αναζωπύρωση. Ακούγονται αγωνιώδεις κραυγές και η φράση: “Βρε Δημήτρη.”
23.20.54: Ενώ η ένταση της καύσης είναι αμείωτη ακούγονται κραυγές και η φράση “Βοήθεια-Βοήθεια.”
23.21: Ύφεση φωτιάς.
23.21.08: Μεγάλη ανάφλεξη και ακούγονται αγωνιώδεις κραυγές.
23.21.12: Ενώ η καύση και οι φλόγες μεγαλώνουν ακούγεται η φράση απογοήτευσης: “Θα πεθάνουμε.”
23.21.14. Ενώ η πυρκαγιά συνεχίζει με αυξανόμενη ένταση ακούγεται η φράση: “Μάρθη σ αγαπώ.”
23.21.17: Ακούγεται η φράση “Με ακούς;”
23.21.22: Νέα μεγάλη επ-ανάφλεξη με μεγάλες γλώσσες φωτιάς.
23.21.33: Παύση μηνύματος γεωεντοπισμού μέσω του κινητού τηλεφώνου προς το 112.
Οι αναφορές που κάνουν στο βιντεοσκοπικό υλικό οι δυο πραγματογνώμονες. Όπως αποδεικνύεται οι Αρχές διέθεταν από τα πρώτα 24ωρο σχετικά βίντεο, ενώ εγκαίρως ζητήθηκαν κι απ’ όλες τις αρμόδιες εταιρείες και Οργανισμούς. Σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς ότι τα κρατικά αιτήματα έγιναν μετά από εβδομάδες ή και μήνες, άρα τα βίντεο είχαν σβηστεί
Στα χέρια των Αρχών όλα τα βίντεο της Εμπορικής εξ’ αρχής, ζητήθηκαν εγκαίρως από τις πρώτες μέρες από ΟΣΕ, Hellenic Train κ.α.
Σήμερα, όμως, καταρρίπτεται και το αφήγημα που υπήρχε εξ’ αρχής, ότι δεν υπήρχε κανένα πλάνο βίντεο ή φωτογραφίας από την εμπορική αμαξοστοιχία. Τα τρία πρόσφατα βίντεο που παραδόθηκαν στον ανακριτή στις 5 Φεβρουαρίου από την εταιρεία «Ίντερ Σταρ», ανάδοχο του ΟΣΕ για ζητήματα ασφαλείας, είναι και τα μοναδικά «επίσημα» που εντοπίστηκαν, σχεδόν δύο χρόνια μετά. Ακόμα δεν έχει διαπιστωθεί η γνησιότητά τους από το Εγκληματολογικό της ΕΛ.ΑΣ.
Σύμφωνα με όσα γνωρίζουμε έως τώρα, ελάχιστα είναι τα πλάνα από την διαδρομή των δύο τρένων που συγκρούστηκαν κι έχουν δει το φως της δημοσιότητας.
Όμως, στην μοναδική επίσημη «Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης» που έχει δοθεί έως τώρα για όσα συνέβησαν την 28η Φεβρουαρίου 2023, υπάρχουν αναφορές που επιβεβαιώνουν ότι οι Αρχές διέθεταν βιντεοληπτικό υλικό εξ’ αρχής.
Στις 19 Ιουνίου 2023 οι Απόστολος Βασιλάκος (Μηχανολόγος Μηχανικός) και Σταύρος Μπατζόπουλος (Ηλεκτρολόγος Μηχανικός) παρέδωσαν στις ανακριτικές Αρχές το πόρισμά τους για το δυστύχημα των Τεμπών. Οι περισσότεροι περιορίστηκαν στο πόρισμά τους για τα αίτια της έκρηξης. Οι πραγματογνώμονες απέδωσαν την πυρκαγιά στα έλαια σιλικόνης, μια θεωρία που αμφισβητείται εντόνως, αν δεν έχει ήδη καταρριφθεί.
Η «Πραγματογνωμοσύνη» αυτή ανατέθηκε στους δυο επιστήμονες την 1η Μαρτίου 2023 με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 1019/21/1-α’/01-03-2023 έγγραφο του Τμήματος Τροχαίας Λάρισας «προς εξακρίβωση των συνθηκών και των αιτιών του θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος», μετά από αίτημα «με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 656/23/2-3-2023 έγγραφο του Διευθύνοντα την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας. Πρόκειται, δηλαδή, για διορισμό των πραγματογνωμόνων από τις αστυνομικές και ανακριτικές Αρχές.
Στο πόρισμα 252 σελίδων οι κρατικά διορισθέντες πραγματογνώμονες περιγράφουν ότι ήταν από το ξημέρωμα της 1ης Μαρτίου, δηλαδή λίγες ώρες μετά το δυστύχημα, στον τόπο της τραγωδίας:
«Πρώτες Ενέργειες
Ως πραγματογνώμονες, μετά τον προφορικό αρχικά διορισμό μας, μεταβήκαμε στο σημείο του συμβάντος περί τις 4:00 πρωινή της 1/3/2023 όπου ήταν σε πλήρη εξέλιξη η διαδικασία απεγκλωβισμού των θυμάτων και των τραυματιών του δυστυχήματος, ώστε να αποκτήσουμε ιδίαν εντύπωση του συμβάντος.
Περί τις 6:30 – 7:00 μεταβήκαμε στο Τ.Τ. Λάρισας όπου παρελήφθη ο διορισμός μας και στη συνέχεια μεταβήκαμε στο σταθμαρχείο Λάρισας, όπου πραγματοποιήθηκε αυτοψία επί του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών του σταθμαρχείου και επί των γραμμών για την διαπίστωση της σωστής λειτουργίας του Πίνακα και της ανταπόκρισης του κλειδιού διακλάδωσης σιδηροτροχιών Νο118 στους χειρισμούς του Τοπικού Πίνακα Χειρισμών.
Περί τις 11:00 – 14:00 πραγματοποιήθηκε αυτοψία εκ νέου στον τόπο του συμβάντος όπου ελέγχθηκε το σιδηροδρομικό δίκτυο σε κοντινή απόσταση από το δυστύχημα και προς τις δύο κατευθύνσεις (Αθήνα – Θεσσαλονίκη), όπου διαπιστώθηκε η ύπαρξη ραδιοφάρων (balise) του συστήματος ETCS επί της γραμμής καθόδου».
Στη συνέχεια, όμως, επισημαίνουν ότι ήδη είχαν βιντεοληπτικό υλικό για τις δυο αμαξοστοιχίες από την δεύτερη κιόλας ημέρα, ενώ ζήτησαν και από όλους τους αρμόδιους Οργανισμούς και Φορείς:
«Τις επόμενες ημέρες, Πέμπτη 2.3.2023 και Παρασκευή 3.3.2023 πέραν της ολοήμερης παρουσίας μας στον χώρο του δυστυχήματος για τη συλλογή ευρημάτων και την παρακολούθηση των εργασιών απομάκρυνσης των συντριμμιών, προβήκαμε επίσης στην ανάληψη του βιντεοσκοπικού υλικού από τις εταιρείες “Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ” και “MCK ΑΕ” και στη σύνταξη και αποστολή των αιτήσεών μας προς:
● Hellenic Train Α.Ε.
● ΟΣΕ Α.Ε.
● ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.
● ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.
● ΡΑΣ
για την απόκτηση του απαραίτητου για την έρευνά μας υλικού».
Οι δυο πραγματογνώμονες είχαν εξασφαλίσει εγκαίρως βιντεοσκοπικό υλικό από δύο πηγές για τη σύγκρουση στα Τέμπη, ενώ απέστειλαν από τις 2 και 3 Μαρτίου 2023 επίσημες αιτήσεις και προς Hellenic Train, ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ κ.α.
Αυτή η αναφορά καταρρίπτει όσα έχουν επικαλεστεί έως τώρα διάφοροι εμπλεκόμενοι με το δυστύχημα Οργανισμοί ή εταιρείες ότι δήθεν τούς ζητήθηκε υλικό από τις κάμερες μεταγενέστερα και σε προθεσμίες μετά των 15 ημερών, που ορίζει ο νόμος, με συνέπεια να έχουν σβηστεί τα στιγμιότυπα. Οι πραγματογνώμονες που ορίζονται από τις αστυνομικές και ανακριτικές Αρχές έχουν την ισχύ κρατικών παραγόντων στα αιτήματά τους.
Σε κανένα σημείο του πορίσματος 252 σελίδων οι πραγματογνώμονες δεν αναφέρουν ότι δεν έλαβαν τα βίντεο που ζήτησαν από ΟΣΕ, Hellenic Train κ.α. στην διάρκεια της έρευνάς τους που διήρκησε μέχρι τον Ιούνιο του 2023. Αν συνέβαινε αυτό θα όφειλαν να το είχαν σημειώσει, για να καταδείξουν ότι οι Οργανισμοί δεν ανταποκρίθηκαν, συνεπώς υπήρξαν εμπόδια στη διερεύνηση. Κάτι τέτοιο δεν αναφέρεται στο πόρισμά τους.
Στην συνέχεια του πορίσματος υπάρχουν συγκεκριμένες αναφορές και για την εμπορική αμαξοστοιχία, σχετικά με το βιντεοσκοπικό υλικό:
«Η εμπορική αμαξοστοιχία 63503 και η επιβατική IC62 συναντήθηκαν σε μετωπική σύγκρουση επί της γραμμής καθόδου στην χιλιομετρική θέση 371+600 της σιδηροδρομικής γραμμής Πειραιώς – Πλατέως. Για τη διερεύνηση του συμβάντος συλλέχθηκε βιντεοσκοπικό υλικό από κάμερες της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ από κεντρική οδική αρτηρία (ΠΑΘΕ) και της εταιρείας MCK ΑΕ από τις εγκαταστάσεις της στον οικισμό Ιτέα».
Και στη συνέχεια: «Ένα άλλο πολύ σημαντικό στοιχείο της διερεύνησης, αποτελεί η στιγμιαία ταχύτητα των εμπλεκόμενων συρμών την οποία και θα προσπαθήσουμε να εξάγουμε από το προαναφερθέν βιντεοσκοπικό υλικό και την εξέταση λοιπών στοιχείων που συλλέχθηκαν κατά την έρευνα και την αυτοψία μας».
Για την εμπορική αμαξοστοιχία, για την οποία δήθεν δεν υπήρχε έως τώρα κανένα βίντεο, σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις, σημειώνεται:
«1. Εμπορική Αμαξοστοιχία
Κατά την αυτοψία και την έρευνα μας στον τόπο του δυστυχήματος καταφέραμε να εντοπίσουμε και να ανασύρουμε με επιτυχία τους “ταχογράφους” των δύο ηλεκτραμαξών. Από την ανάκτηση των δεδομένων τους (βλέπε παρακάτω Κεφ. 11) προκύπτει ότι η στιγμιαία ταχύτητα της εμπορικής αμαξοστοιχίας 34 δευτερόλεπτα πριν την σύγκρουση ήταν περίπου 115 km/h, ενώ η ταχύτητα σύγκρουσης ήταν τα 95km/h περίπου.
Η ταχύτητα αυτή επιβεβαιώνεται και από την ανάλυση του συλλεχθέντος βιντεοσκοπικού υλικού της εταιρείας MCK ΑΕ, όπου προ της σύγκρουσης εμφανίζονται δύο διαδοχικοί σπινθήρες, μεταξύ του αγωγού ηλεκτροδότησης της γραμμής και των δύο παντογράφων των ηλεκτραμαξών με διαφορά 21 καρέ (στιγμιοτύπων) του βίντεο. Το εν λόγω βίντεο είναι των 30 καρέ (στιγμιοτύπων) ανά δευτερόλεπτο, συνεπώς, οι δύο σπινθήρες απέχουν χρονικά μεταξύ τους επτακόσια (700) χιλιοστά του δευτερολέπτου. Η απόσταση μεταξύ των δύο παντογράφων είναι ίση με το μήκος μιας ηλεκτράμαξας δηλαδή 19,6μ.».
Για την επιβατική αμαξοστοιχία γράφουν:
«2. Επιβατική Αμαξοστοιχία
Δυστυχώς κατά την αυτοψία και την έρευνα μας στον τόπο του δυστυχήματος δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε τον “ταχογράφο” μέσα στα συντρίμμια της ηλεκτράμαξας που καταστράφηκε ολοκληρωτικά. Για τον λόγο αυτό θα προσπαθήσουμε να την υπολογίσουμε από το βιντεοσκοπικό υλικό της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ. Έχουμε λοιπόν
μεταξύ της εισόδου της αμαξοστοιχίας στο τεχνικό (γέφυρα) της άνω διάβασης της κεντρικής οδικής αρτηρίας (ΠΑΘΕ) (Φώτο 11) και της στιγμής της σύγκρουσης (Φώτο 12) διαφορά 115 καρέ (στιγμιοτύπων) του βίντεο. Το εν λόγω βίντεο είναι των 25 καρέ (στιγμιοτύπων) ανά δευτερόλεπτο, συνεπώς, οι δύο χρονικές στιγμές απέχουν μεταξύ τους 4 sec και 600 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Η απόσταση μεταξύ των δύο σημείων είναι, με επιτόπου μέτρηση, περί τα 190μ.».
Και συνεχίζουν: «Από την ανάλυση του βιντεοσκοπικού υλικού της εταιρείας MCK ΑΕ, προκύπτει ακόμα η ενεργοποίηση της πέδης στην επιβατική αμαξοστοιχία που εμφανίζεται ως μία σειρά από διαδοχικούς σπινθηρισμούς χαμηλά στη γραμμή εντός της άνω διάβασης της οδικής αρτηρίας. Η πέδηση αυτή ίσως και να μείωσε την στιγμιαία ταχύτητα της αμαξοστοιχίας η οποία και είχε προηγούμενα υπολογισθεί σε μεγαλύτερο μέγεθος».
Οι δυο πραγματογνώμονες σε κανένα σημείο δεν τονίζουν ότι δεν έλαβαν βιντεοσκοπικό υλικό, ειδικά από τον ΟΣΕ. Στην περίπτωση που δεν πήραν βίντεο, αν και τα ζήτησαν έγκαιρα κι επίσημα, πρόκειται για ένα συμβάν που άξιζε αναφοράς στην πραγματογνωμοσύνη και άμεσης καταγγελίας στον ανακριτή προκειμένου να προχωρήσει σε κατασχέσεις τότε (κι όχι δυο χρόνια μετά όπως συνέβη πρόσφατα). Ακριβώς επειδή ο ΟΣΕ συνεργαζόταν με την «Ίντερ Σταρ» γι’ αυτό το σκέλος ασφαλείας με γενναίες και πολυετείς συμβάσεις.
Παρά ταύτα, ακόμα και το όποιο διαθέσιμο υλικό είχαν από την πρώτη μέρα οι δυο πραγματογνώμονες για την εμπορική – «φάντασμα», δεν έχει δοθεί ποτέ στην δημοσιότητα, έστω και μερικών στιγμιοτύπων, παρά την αναζήτηση δυο ετών από συγγενείς και ΜΜΕ, αλλά και τις ρητές αναφορές των Αρχών που δεν υπάρχει βιντεοσκοπικό υλικό.
Αν και ήταν παντού το δυνητικό «εκρηκτικό» ξυλόλιο, όπως και η τολουόλη, αγνοήθηκαν από τους πραγματογνώμονες και υποβαθμίστηκαν από το Γενικό Χημείο
Υποβαθμίστηκε η ύπαρξη ξυλολίου στην Εμπορική, αλλά ήταν σε όλα τα δείγματα
Αναζωπυρώνεται, εξάλλου, το ενδιαφέρον και για τα αποτελέσματα της δειγματοληψίας από το Χημείο του Κράτους. Οι πραγματογνώμονες σημειώνουν πως:
«Στα πλαίσια της διερεύνησης του δυστυχήματος αναζητήθηκαν, επίσης, χημικές αναλύσεις δειγμάτων από διάφορα σημεία του τροχαίου υλικού αλλά και επί του τόπου του ατυχήματος έτσι ώστε να προσδιοριστούν τυχόν επικίνδυνες ουσίες, αλλά και για να προσδιοριστεί η σύσταση του ελαίου ψύξης των μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών που συμμετείχαν στο δυστύχημα.
Στις 29/03/2023 πραγματοποιήθηκε δειγματοληψία τόσο στον τόπο φύλαξης των συντριμμιών του δυστυχήματος όσο και στο τόπο του δυστυχήματος από μικτό κλιμάκιο της Χημικής Υπηρεσίας Λάρισας και της Χημικής Υπηρεσίας Θεσσαλονίκης, από θέσεις που υπεδείχθησαν τόσο από τους πραγματογνώμονες (Βασιλάκος – Μπατζόπουλος) όσο και από αξιωματικούς της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Λάρισας.
Τα δείγματα εστάλησαν στην Β’ Χημική Υπηρεσία Αθηνών του Γενικού Χημείου του Κράτους για ανάλυση και τα αποτελέσματα των παραπάνω αναλύσεων παρουσιάζονται αναλυτικά στο Παράρτημα 5».
Αν και βρέθηκαν ουσίες που μπορούν να προκαλέσουν έκρηξη (ξυλόλιο, τολουόλιο) κλπ. οι πραγματογνώμονες τις αγνοούν, προκειμένου να στηρίξουν την θεωρία για τα έλαια σιλικόνης.
Σε όλα τα δείγματα της Εμπορικής αμαξοστοιχίας που παρατίθενται το Γενικό Χημείο του Κράτους εντόπισε αυτές τις δυνητικά εκρηκτικές ουσίες, δηλαδή τους πτητικούς υδρογονάνθρακες που «ενοχοποιούνται» για το «μανιτάρι» πυρκαγιάς από τους συγγενείς θυμάτων.
Ούτε το Χημείο του Κράτους, ούτε οι πραγματογνώμονες φαίνεται να ασχολούνται περαιτέρω με την ύπαρξη αυτών των ουσιών στην Εμπορική αμαξοστοιχία. Αν κι εντοπίστηκαν παντού και σε υψηλές ποσότητες, αποδίδονται σε… χρώματα και… βερνίκια από τις βαφές του τρένου.
Αν και έχουν περάσει δύο ολόκληρα χρόνια από το πολύνεκρο δυστύχημα, όλα τα μέτωπα διερεύνησης παραμένουν ανοιχτά και με κενά. Ακόμα και στην υπόθεση των βίντεο, που δεν έχει δει κανείς, αλλά υπάρχουν από την πρώτη στιγμή στις Αρχές.