Κατέρρευσαν το αφήγημα ότι η φονική έκρηξη που ακολούθησε μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, προκλήθηκε από το έλαιο σιλικόνης των μετασχηματισμών, ένας ισχυρισμός που ειπώθηκε για να αντικρούσει τις καταγγελίες για παράνομο φορτίο εύφλεκτων υλικών στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Ο ειδικός εφέτης ανακριτής Σωτήρης Μπακαϊμης, είχε ζητήσει να γίνει χημική ανάλυση στη Χημική Υπηρεσία Πειραιά, προκειμένου να διαπιστωθεί αν το έλαιο σιλικόνης ήταν εκείνο που προκάλεσε τη φωτιά, από την οποία βρήκαν τραγικό θάνατο επιβάτες που είχαν καταφέρει να σωθούν από τη σύγκρουση.
Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του Documento, σύμφωνα με το πρωτόκολλο της έκθεσης ανάλυσης δειγμάτων, «δεν κατέστη εφικτός ο προσδιορισμός σημείου ανάφλεξης καθώς πρόκειται για υδατικό δείγμα και δεν διαχωρίζεται οργανική στιβάδα».
Παράλληλα, εκτιμάται ότι το έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών δεν ευθυνόταν για την έκρηξη και όπως προέκυψε από τις αναλύσεις, δεν υπήρχε κανένα στοιχείο που να αποδεικνύει μετάλλαξη ή αποδόμηση του ελαίου.
Υπενθυμίζεται ότι ο καθηγητής χημικού-μηχανικού του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου είχε λάβει εντολή από τον εφέτη ανακριτή να απαντήσει στο ερώτημα αν τα έλαια σιλικόνης των μετασχηματιστών των ηλεκτραμαξών των αμαξοστοιχιών ευθύνονταν για το μανιτάρι φωτιάς που δημιουργήθηκε.
Το πόρισμα του ΕΜΠ διαψεύδει την κυβερνητική θεωρία για «αθώα» φονική έκρηξη στα Τέμπη
Επίσης το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ) ανατρέπει βασικές υποθέσεις σχετικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Η έκρηξη μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη δεν οφείλεται στην διάχυση των ελαίων σιλικόνης που μετέφεραν οι μετασχηματιστές της επιβατικής αμαξοστοιχίας, διαβεβαιώνει κατηγορηματικά το πόρισμα που συνέταξε ο καθηγητής της Σχολής Χημικών Μηχανικών ΕΜΠ με γνωστικό αντικείμενο Τεχνολογία Καυσίμων και Λιπαντικών κ. Δημήτρης Καρώνης και το οποίο αποκαλύπτει το in.gr.
Σύμφωνα με το πόρισμα καταρρίπτεται με τον πλέον ηχηρό τρόπο το αφήγημα κυβερνητικών και υπηρεσιακών παραγόντων, για «έκρηξη από τα λάδια των μετασχηματιστών των τρένων».
Το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο είχε αναλάβει κατ’ εντολή των δικαστικών αρχών να διερευνήσει τα αίτια της φονικής έκρηξης που προκλήθηκε στην διάρκεια της σύγκρουσης των δύο τραίνων –την 28η Φεβρουαρίου 2023- κι οδήγησε στον θάνατο τουλάχιστον 6 – 8 από τους επιβάτες τoυ «Intercity 62» που εγκλωβίστηκαν στα βαγόνια και κάηκαν ζωντανοί.
Όπως επισημαίνει το δημοσίευμα, με την τελική απόρριψη από την έρευνα του ΕΜΠ αυτής της θεωρίας, οδηγεί μονοσήμαντα στο τελικό συμπέρασμα ότι «το φονικό μανιτάρι» την στιγμής της σύγκρουσης των δύο τραίνων οφείλεται σε ύποπτο παράνομο φορτίο που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία.
Πρόκειται για το ίδιο συμπέρασμα στο οποίο είχε καταλήξει και η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) θυμάτων των Τεμπών. Την ίδια ώρα τα ερωτήματα γιατί ο ΟΣΕ παραπλάνησε τις δικαστικές αρχές που ερευνούν την τραγωδία των Τεμπών κι απέφυγε να στείλει το οπτικό υλικό από τις κάμερες που δείχνουν στον εμπορικό σταθμό της Θεσσαλονίκης την φόρτωση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, παραμένουν αναπάντητα.
Το δημοσίευμα επίσης υπενθυμίζει τις προσπάθειες που έγιναν αυτά τα δύο χρόνια, να «χτιστεί» το αφήγημα περί σεναρίων συνωμοσιολογίας:
Για παράδειγμα, την απορριφθείσα επισήμως πλέον θεωρία για τα αίτια της έκρηξης στα Τέμπη είχαν διατυπώσει αρχικά δύο πραγματογνώμονες που είχαν διορισθεί από την Τροχαία κι είχαν σπεύσει να υιοθετήσουν κυβερνητικά κι υπηρεσιακά στελέχη.
Οι συγκεκριμένοι σημείωναν σε συνεντεύξεις τους ή τις τοποθετήσεις τους στην Βουλή ότι «η έκρηξη δεν υποκρύπτει κανένα μυστήριο και τα σενάρια συνωμοσιολογίας για τυχόν μεταφορά υπόπτου φορτίου θα διαψευσθούν».
Επιπλέον, ανάμεσα σε αυτούς που είχαν αποδώσει και συνδέσει την «πυρόσφαιρα» την στιγμή της έκρηξης με τα έλαια των μετασχηματιστών ήταν και κορυφαία στελέχη του ΟΣΕ, αλλά και της Hellenic Train οι οποίοι σε ομιλίες τους στην Βουλή την 1η Φεβρουαρίου 2024 ή σε απαντήσεις προς τον ανακριτή στις 28 Μαρτίου 2023 μιλούσαν για αυτόν τον συσχετισμό που απορρίπτεται τώρα.
Μάλιστα τότε το κορυφαίο στέλεχος της Hellenic Train είχε αναφέρει ότι «το ρεύμα βραχυκυκλώματος που προέρχεται από την εναέρια γραμμή ηλεκτρικού ρεύματος 25 kVac δημιούργησε ένα τόξο με θερμοκρασίες πολύ υψηλότερες από το «σημείο ανάφλεξης» του λαδιού, με αποτέλεσμα την πυρκαγιά και την έκρηξη του λαδιού».
Ο υπεύθυνος του αρμοδίου Εργαστηρίου του ΕΜΠ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα έλαια σιλικόνης δεν είχαν καμιά συμμετοχή στην εν λόγω έκρηξη, είναι βραδυφλεγή, δεν υπήρξε «πολυμερισμός» τους κλπ. Επίσης ο κ. Καρώνης φέρεται να ζήτησε προσφάτως και ειδικά πειράματα με την εξέταση των παλαιών ελαίων του μετασχηματιστή από την καταστραφείσα εμπορική αμαξοστοιχία μήπως αυτά είχαν διαφορετική «χημική συμπεριφορά», χωρίς όμως να διαπιστωθεί και πάλι κάτι τέτοιο.