Για ενάμιση χρόνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεσμεύεται στην κοινή γνώμη ότι δεν υπήρχε ύποπτο φορτίο στο εμπορικό τρένο των Τεμπών, ότι δεν υπήρξε έκρηξη και πως δεν έγινε μπάζωμα με εντολή Μαξίμου για να καταστραφούν κρίσιμα στοιχεία. Οτιδήποτε διαφορετικό χαρακτηριζόταν με ευκολία «συνωμοσιολογία».
- Από τον Βασίλη Γαλούπη, εφημερίδα «δημοκρατία»
Όλες οι Αρχές της χώρας υιοθέτησαν πιστά την κυβερνητική «γραμμή». Οι ανακριτικές, πυροσβεστικές, αστυνομικές, σιδηροδρομικές και αυτοδιοικητικές υπηρεσίες της χώρας επέδειξαν προκλητική οκνηρότητα και απροθυμία για δικές τους διερευνήσεις, δυσπιστώντας ακόμα και για τα στοιχεία που έβρισκαν και παρέθεταν οι οικογένειες έτοιμα «στο πιάτο».
Κάποιοι πίστεψαν ότι ίσως ο Μητσοτάκης να έχει δίκιο για να διαβεβαιώνει με τέτοια σιγουριά. Τα ντοκουμέντα, όμως, που έρχονται διαρκώς στο φως, όπως και σήμερα από τη «δημοκρατία», επιβεβαιώνουν ότι ο Έλληνας πρωθυπουργός είχε εξαρχής σκοπό να εξαπατήσει τους πολίτες, και όχι απλά να συσκοτίσει την αλήθεια, αλλά να την εξαφανίσει.
Οι Αρχές της Δικαιοσύνης παρέλαβαν χθες τα νέα στοιχεία για την έκρηξη, που οδήγησε στον θάνατο 30 ανθρώπων στα Τέμπη. Τα κατέθεσε, με υποβλητική αναφορά προς τον ανακριτή της υπόθεσης, ο τεχνικός σύμβουλος οικογενειών θυμάτων Βασίλης Κοκοτσάκης.
Ο ειδικός πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιών συμπεριέλαβε στον φάκελο την κρίσιμη τελική έκθεση του καθηγητή πανεπιστημίου του Τέξας, Φαϊζάλ Καν, καταλήγοντας:
- «Η εκδηλωθείσα πυρκαγιά και οι συνέπειές της οφείλονται σε παρουσία, διαρροή και ανάφλεξη υδρογονανθράκων, αφού μόνο αυτά τα καύσιμα υλικά μπορούν να προκαλέσουν αυτά τα φαινόμενα και ταυτόχρονα τις θανατηφόρες βλάβες».
- «Οι 30 εκ των επιβατών είχαν άμεσο θάνατο από τη φωτιά, τη θερμοκρασία κ.λπ., που εάν δεν υπήρχε, θα είχαν διασωθεί».
Ταυτόχρονα, δόθηκε από την ομάδα Κοκοτσάκη στον ανακριτή και η ανατριχιαστική, όσο και αποκαλυπτική υπεύθυνη δήλωση επιβάτιδας τη μοιραία βραδιά. Γνωστοποιεί ότι έχει τεθεί στη διάθεση των Αρχών, αλλά κανείς δεν την έχει καλέσει έως σήμερα να καταθέσει.
Ένα τρίτο στοιχείο, που επίσης αποκαλύπτει σήμερα η «δημοκρατία», είναι ότι εντοπίστηκε στις αρχές Αυγούστου, έπειτα από 18 μήνες και μόλις 100 μέτρα από τον τόπο της τραγωδίας, παραπεταμένο τμήμα από τις κατεστραμμένες ράγες, συντρίμμια που θα έπρεπε να βρίσκονται από το πρώτο διάστημα στο Κουλούρι με ευθύνη του ΟΣΕ.
Στην αναφορά Κοκοτσάκη σημειώνεται πως «σας υποβάλουμε τη με αριθμό 137/24 διάταξη κ. εισαγγελέα Εφετών Λάρισας, στην οποία αναλύεται λεπτομερώς η αιτία θανάτου 30 εκ των επιβατών της επιβατικής αμαξοστοιχίας. Από τα παραπάνω συνάγεται το συμπέρασμα ότι 30 εκ των επιβατών και συγκεκριμένα όλοι όσοι έφεραν καθολικά εγκαύματα είχαν άμεσο θάνατο από την εκδηλωθείσα πυρκαγιά (fire ball), περιγράφεται δε λεπτομερώς ο μηχανισμός θανάτου αυτών».
Και προσθέτει: «Κατ’ ουδένα τρόπο τέτοια φαινόμενα και τέτοιες συνθήκες έναρξης, επέκτασης, διατήρησης καύσης αλλά και ανάπτυξης τόσο μεγάλης θερμοκρασίας, για να προκαλέσει τέτοιες βλάβες, δεν έχει το ισχυριζόμενο και χωρίς ΚΑΜΙΑ απόδειξη από τους δικαστικούς πραγματογνώμονες, συμπέρασμα (σ.σ.: για φωτιά από έλαια σιλικόνης)».
Ο δρ Φαϊζάλ Καν είναι καθηγητής στο πανεπιστήμιο Τέξας A&M και κατέχει την έδρα του Τμήματος Χημικής Μηχανικής, ενώ το βιογραφικό του καταλαμβάνει 17 σελίδες! Δίνει διαλέξεις σε θέματα που σχετίζονται με τη μηχανική ασφάλειας, κινδύνου και αξιοπιστίας. Είναι διευθυντής του Κέντρου Ασφαλείας Διαδικασιών Mary Kay O’ Connor, που θεωρείται το κορυφαίο κέντρο ασφάλειας στον κόσμο, με εκπαίδευση στελεχών, ερευνητικό έργο και συνεργασίες με κράτη, βιομηχανίες, διεθνή ακαδημαϊκή κοινότητα κ.ά.
Αφού εξέτασε όλα τα διαθέσιμα στοιχεία και το οπτικοακουστικό υλικό από την υπόθεση, η γνωμοδότησή του είναι:
- Η πύρινη σφαίρα έχει διαπιστωμένη σχέση με ατυχήματα που συμβαίνουν σε οδικές αρτηρίες αλλά και σιδηροδρομικά ατυχήματα που υπεισέρχονται υδρογονάνθρακες.
- Η θερμοκρασία στην πύρινη σφαίρα ξεπερνάει εύκολα τους 1000° C.
- Ο,τι περικλείεται από την πύρινη σφαίρα είναι πιθανό να υποστεί σοβαρές βλάβες, η δε έκθεση ανθρώπων σε αυτήν θα προκαλέσει τον θάνατό τους.
- Λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα του ατυχήματος (σ.σ.: στα Τέμπη) και το βιντεοσκοπημένο υλικό καθίσταται εμφανές ότι η αμαξοστοιχία μετέφερε πιθανότατα πτητικούς υδρογονάνθρακες.
- Η χημική ανάλυση σε δείγματα που ελήφθησαν στην περιοχή του ατυχήματος, των υπολειμμάτων στα θύματα καθώς και στα κατεστραμμένα υλικά από υποδομές της περιοχής δείχνουν την παρουσία των χημικών ενώσεων βενζολίου, τολουολίου και ξυλολίου (ή ξυλενίου).
- Το βενζόλιο, το τολουόλιο και το ξυλόλιο είναι πτητικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες και χρησιμοποιούνται σε ένα μεγάλο εύρος εφαρμογών, συμπεριλαμβανομένων των προσθετικών καυσίμων, βαφών, καλλυντικών και άλλων.
- Είναι πολύ πιθανό ότι η εμπορική αμαξοστοιχία μετέφερε βενζόλιο, τολουόλιο και ξυλόλιο. Λόγω της πρόσκρουσης που προκλήθηκε από τη σύγκρουση, αυτές οι ουσίες εκλύθηκαν από τα κοντέινερ που τα περιείχαν και έτσι σχηματίστηκε το νέφος ατμών, που αναμείχθηκε αποτελεσματικά με τον αέρα και δημιούργησε την πύρινη σφαίρα.
- Η πυρόσφαιρα εξερράγη πλησίον της θέσεως των χημικών στην εμπορική αμαξοστοιχία και, όπως φαίνεται, στα βίντεο εξελίχθηκε από την πηγή της προς τα έξω.
- Η πυρόσφαιρα κάλυψε την περιοχή της επιβατικής αμαξοστοιχίας, προκαλώντας σοβαρές βλάβες και θανατηφόρα ατυχήματα.
- Οι βλάβες στο σιδηροδρομικό υλικό και στην υποδομή (αποχρωματισμός βαγονιών αμαξοστοιχιών) και στα θανατηφόρα κρούσματα επιβεβαιώνουν την παρουσία της πύρινης σφαίρας και τις καταστροφές που προκάλεσε.
Οι 30 από τους επιβάτες κάηκαν ζωντανοί
Σημαντικά στοιχεία προέκυψαν από την κλήση για εξέταση ως υπόπτων των τριών ιατροδικαστών στην Λάρισα στα μέσα Ιουλίου, έπειτα από μήνυση συγγενών για τυχόν παραλείψεις και παράβαση καθήκοντος. Οι τρεις ιατροδικαστές ήταν οι Ρουμπίνη Λεονταρή, Χρυσαυγή Κούση και Χρήστος Κραββαρίτης.
«Στις σορούς που αναγράφεται ως αιτία θανάτου η απανθράκωση ο θάνατος επήλθε άμεσα από την προκαλούμενη πήξη των λευκωματοειδών και του “ψησίματος” των αγγείων με αποτέλεσμα την απότομη παύση όλων των λειτουργιών του οργανισμού» ανέφερε ενδεικτικά ο Κραββαρίτης στο υπόμνημά του.
Το γεγονός ότι οι συγκεκριμένοι θάνατοι επήλθαν από τη φωτιά προκύπτει από τα νεκροτομικά ευρήματα, που «δεν άφηναν κανένα περιθώριο αμφισβήτησης της αιτίας θανάτου στους επιβάτες που απανθρακώθηκαν και δεν υπήρχε πεδίο επιστημονικής αναζήτησης άλλης αιτίας θανάτου στους ίδιους επιβάτες».
Αντίθετα, για τους 27, που πέθαναν λόγω της σύγκρουσης, «αιτία του θανάτου ήταν οι διαπιστωθείσες βαρύτατες θανατηφόρες κακώσεις».
Παρόμοια είναι και η κατάθεση της Λεονταρή, που κατέθεσε ότι «στις απανθρακωμένες σορούς ο θάνατος επήλθε λόγω της άμεσης επίδρασης της φωτιάς».
Η εισαγγελία Εφετών Λάρισας αρχειοθέτησε την υπόθεση, αφού δεν προέκυψαν αξιόποινες πράξεις. Ο εισαγγελέας Εφετών στη με αριθμό 137/2024 διάταξή του αναφέρει με τη σειρά του ότι «στις απανθρακωμένες σωρούς ο θάνατος επήλθε λόγω της ΑΜΕΣΗΣ επίδρασης της φωτιάς (…) Γι’ αυτούς τους επιβάτες ο θάνατος στις απανθρακωμένες σορούς επήλθε ΑΜΕΣΩΣ».
Μετέφερε επικίνδυνα υλικά η εμπορική αμαξοστοιχία
Η επίσημη εκδοχή έως τώρα για τα 57 θύματα ήταν ότι 30 άνθρωποι βρέθηκαν απανθρακωμένοι, ενώ 27 πέθαναν από κακώσεις εξαιτίας της σύγκρουσης των δύο τρένων τη μοιραία βραδιά της 28ης Φεβρουαρίου.
«Από τα παραπάνω αδιαμφισβήτητα και οριστικά προκύπτει ότι από τη φωτιά και τις συνέπειές της έχασαν τη ζωή τους 30 επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας τη νύχτα της 28 Φεβρουαρίου 2023 και ότι η φωτιά αυτή προκλήθηκε από την καύση υδρογονανθράκων, οι οποίοι μεταφέρονταν με την εμπορική αμαξοστοιχία» καταλήγει στον φάκελο που παρέδωσε στη Δικαιοσύνη ο εμπειρογνώμονας.
Ήδη από τον Μάιο σε συμπληρωματική του έκθεση ο κ. Κοκοτσάκης σημείωνε: «Από τις νεκροψίες – νεκροτομές που διενήργησε η Ιατροδικαστική Υπηρεσία Λάρισας διαπιστώνεται ως αιτία θανάτου η καθολική απανθράκωση σε 16 επιβάτες, η προχωρημένη απανθράκωση σε 12 επιβάτες, ενώ σε μία επιβάτιδα, ενώ αναφέρεται στη νεκροψία καθολική απανθράκωση χωρίς άλλες παρατηρήσεις, στην αιτία αναφέρεται σύνθλιψη (!)»
Το σενάριο περί μεταφοράς επικίνδυνων υλικών στην εμπορική αμαξοστοιχία, που διακινεί από τον Μάρτιο του 2023 ο Μητσοτάκης, δεν μπορεί να σταθεί άλλο. Το ένα σκέλος της υπόθεσης των Τεμπών αφορά πλέον τη μεταφορά επικίνδυνων υλικών.
Εντοπίστηκε δισκόπλακα του τρένου 100 μ. από τον τόπο της τραγωδίας
Το επιτηδευμένο χάος που δημιούργησαν οι κρατικές Αρχές από την πρώτη μέρα της τραγωδίας επιβεβαιώνεται έως σήμερα. Το εύρημα της ομάδας Κοκοτσάκη τον περασμένο μήνα είναι εκτός κάθε λογικής.
Στις αρχές Αυγούστου μέλη από την ομάδα Κοκοτσάκη επισκέφθηκαν για έρευνα το πεδίο, δηλαδή την περιοχή της σύγκρουσης στα Τέμπη, για το σχεδόν απίθανο ενδεχόμενο να εντοπίσουν κάποιο στοιχείο ακόμα. Προς έκπληξή τους βρήκαν μόλις μερικές δεκάδες μέτρα από την είσοδο του τούνελ μεγάλα κομμάτια από τη δισκόπλακα των γραμμών του τρένου.
Στα 100 μ. από εκεί που υπήρξε η εκτροπή του τρένου έσπασε η δισκόπλακα κι απλά οι Αρχές την… ξέχασαν. Το σημείο είναι αφύλακτο και αμέσως ενημερώθηκαν με φαξ ο ανακριτής και η Αστυνομική Διεύθυνση Λάρισας. Αντ’ αυτών, πήγαν οι δύο πραγματογνώμονες που είχε ορίσει ο ανακριτής και που, για κάποιον αδιευκρίνιστο λόγο, εμφανίζονται σε κάθε επιτόπιο έλεγχο των εκπροσώπων οικογενειών.
Το ερώτημα είναι γιατί τα συγκεκριμένα πειστήρια ήταν παραπεταμένα και δεν περισυνελλέγησαν επί 1,5 χρόνο από τον ΟΣΕ, που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος, για να μεταφερθούν στο Κουλούρι;
Είναι, όμως, παγκόσμια πρωτοτυπία να μην έχει εκδοθεί έως τώρα από καμία Αρχή αίτηση κατάσχεσης πειστηρίων από τον τόπο του εγκλήματος, με εξαίρεση τα ρούχα και τα προσωπικά αντικείμενα των θυμάτων.
Ανατριχιαστική κατάθεση μέσω… υπεύθυνης δήλωσης
Ο ανακριτής δεν την κάλεσε ποτέ αν και δήλωσε εξ αρχής διαθεσιμότητα να καταθέσει, οι δικηγόροι της την απέτρεψαν να ασχοληθεί με κάτι άλλο, πέραν της αποζημίωσης. Έτσι, η επιβάτιδα της μοιραίας αμαξοστοιχίας έμεινε στην υποχρεωτική σιωπή για τόσους μήνες αντιμετωπίζοντας σοβαρά προβλήματα υγείας.
Αποφάσισε, όμως, να κάνει μια υπεύθυνη δήλωση, η οποία βρίσκεται από χθες στα χέρια των ανακριτικών Αρχών. Το όνομά της δεν θα αναφερθεί λόγω προσωπικών δεδομένων.
Όπως καταθέτει η αυτόπτης μάρτυρας: «Απευθύνθηκα σε κάποιους δικηγόρους για ποινική δίωξη κατά παντός υπευθύνου, αλλά μου είπανε ότι εμένα με αφορά μόνο το κομμάτι των αποζημιώσεων, και όχι οτιδήποτε άλλο. Εμένα, όμως, δεν με ενδιαφέρουν οι αποζημιώσεις, αλλά να τιμωρηθούν οι υπεύθυνοι. Δεν κλήθηκα ποτέ από τον ανακριτή, παρότι ρωτήθηκα το βράδυ του δυστυχήματος στο αστυνομικό τμήμα εάν επιθυμώ να καταθέσω. Οτιδήποτε εμπεριέχει η συγκεκριμένη δήλωση είναι ακριβές και αληθές, και αφορά το δυστύχημα των Τεμπών, στο οποίο ήμουν παρούσα».
Η επιβάτιδα σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι υπήρξαν φρεναρίσματα πριν από τη σύγκρουση, ότι έμεινε εγκλωβισμένη για 45-50’ στο βαγόνι και πως υπήρχε «έντονη μυρωδιά κάποιου χημικού, εμένα μου θύμισε τη μυρωδιά των παλιών καθαριστηρίων, σε εκατό φορές μεγαλύτερη ένταση. Έκαιγε ο λαιμός μου και δυσκολευόμουν να αναπνεύσω». Όταν πήγε σπίτι της, αναγκάστηκε να πετάξει το παλτό της, επειδή η μυρωδιά ήταν πολύ έντονη.
«Θυμάμαι την (σ.σ.: όνομα), η οποία ήταν εγκλωβισμένη λίγα καθίσματα μπροστά από εμένα και καλούσε σε βοήθεια. Ηταν σε χειρότερη κατάσταση από εμένα και δεν καταφέρανε να την απεγκλωβίσουν» αναφέρει και προσθέτει: «Βοήθεια δεν υπήρχε. Βρέθηκε, απ’ όσο έμαθα, δύο μέρες μετά».
Στη συνέχεια μιλάει και για άλλο συνταρακτικό περιστατικό: «Κατεβαίνοντας από το βαγόνι, από την πλευρά των χωραφιών, είδα ένα παλικάρι να τρέχει πανικόβλητο και να ζητάει βοήθεια για την κοπέλα του, η οποία από όσο έλεγε ήταν σοβαρά τραυματισμένη. Τον θυμάμαι ακόμα και τώρα, γιατί είχε χαρακτηριστική φυσιογνωμία. Δεν βρήκε ανταπόκριση και έφυγε τρέχοντας προς την μπροστινή πλευρά του τρένου. Λίγες μέρες μετά, που είδα στις ειδήσεις ότι ήταν νεκρός, είπα ότι δεν είναι δυνατόν και ότι κάπου βρίσκεται και θα πρέπει να επικοινωνήσω, να τον ψάξω. Τελικά ο (σ.σ.: όνομα) βρέθηκε νεκρός».
Το θύμα στο οποίο αναφέρεται η αυτόπτης μάρτυρας θεωρείται ότι ανήκει στις απανθρακωμένες σορούς. Εφόσον όμως ισχύουν όσα αναφέρει η επιβάτιδα, δεν πέθανε από το «μανιτάρι» στα πρώτα δευτερόλεπτα μετά τη σύγκρουση. Υπάρχει το ενδεχόμενο να ακολούθησαν κι άλλες εκρήξεις, εντός ή εκτός βαγονιών, από τις χυμένες εύφλεκτες ύλες της εμπορικής αμαξοστοιχίας που είχαν διασκορπιστεί παντού.