Ενημερωτικό Portal του Ράδιο Γάμμα 94 FM, Πάτρα
 

Πυρκαγιές: Πυροσβέστες δεν έχουμε αλλά αγοράζουν πανάκριβα αεροσκάφη για επιτήρηση

  • Χωρίς όριο η «ανάθεση έργου» σε ιδιώτες για την εναέρια πυρόσβεση.
  • Ποια είναι η Diamond Aircraft που πήρε την δουλειά με τα τρία αεροσκάφη εναέριας επιτήρησης DA62 MPP.
  • Ο Έλληνας εκπρόσωπος της Diamond Aircraft NATER TECHNION LTD, Σωκράτης Γεωργαντέας και η διαρροή των Wikileaks με e-mails του 2013.
  • Περισσότερα από 3.600 τα οργανικά κενά στην Πυροσβεστική, καταγγελίες από εθελοντές και προβληματικά επίγεια μέσα.
  • Καμπανάκι ειδικών μετά την πυρκαγιά Βαρνάβα – Χαλάνδρι: Ο προσανατολισμός της κυβέρνησης είναι μόνο η αεροπυρόσβεση με ταυτόχρονη αποδυνάμωση των επίγειων δυνάμεων και για αυτό περνούν ώρες χωρίς να δίνεται μάχη με τις φωτιές.

Των Βασίλη Γαλούπη και Πάρι Καρβουνόπουλου

Οι φωτιές στην Ελλάδα φαίνεται ότι έχουν δημιουργήσει τεράστια αγορά και ευκαιρίες για ιδιώτες που έχουν σπεύσει να εκμεταλλευθούν την βούληση της ελληνικής κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει ακόμη και κρίσιμους για τη χώρα τομείς, όπως η αεροπυρόσβεση αλλά και οι αεροδιακομιδές.

Η χωρίς όριο «ανάθεση έργου» σε ιδιώτες για την εναέρια πυρόσβεση αποκαλύφθηκε και από την επίσημη ανακοίνωση της Πυροσβεστικής για την πρόσφατη καταστροφική πυρκαγιά στην Αττική.

Από τα 20 εναέρια μέσα που ανακοινώθηκαν, μόλις πέντε (τρία Canadair, ένα Chinook και ένα Super Puma), ανήκουν στον κρατικό μηχανισμό. Όλα τα υπόλοιπα ήταν μισθωμένα ελικόπτερα και μικρά αεροσκάφη Air Tractor για τα οποία οι Data Journalists πρόσφατα έγραψαν

Διαβάστε εδώ την έρευνα για το Καρτέλ της φωτιάς

Η κυβέρνηση δίνει την εντύπωση ότι δεν έχει κανένα απολύτως μέτρο στην ιδιωτικοποίηση αεροπυρόσβεσης αλλά  και των αεροδιακομιδών.

Λίγες εβδομάδες πριν ξεσπάσει η φωτιά στην Αττική, που κατέκαψε 100.000 στρέμματα, κι ενώ σε όλη την Ελλάδα μαίνονταν πυρκαγιές, η ελληνική κυβέρνηση υπέγραφε την αγορά τριών αεροσκαφών για… αποστολές επιτήρησης από αέρος. Αν έχουμε φθάσει στο σημείο να μη διαθέτουμε αεροσκάφη για απλή επιτήρηση τότε η κατάσταση είναι άκρως επικίνδυνη.

Πώς και πότε επελέγησαν τα αεροσκάφη; Ποιες ήταν οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί; Είναι αλήθεια ότι αυτές ήταν «φωτογραφικές» για την εταιρεία που επελέγη;

 Η ανακοίνωση της Diamond Aircraft στις 4 Ιουλίου 2024, μετά από την υπογραφή που έβαλε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης Βασίλης Κικίλιας

Ποια είναι η εταιρεία

Η εταιρεία που πήρε τη δουλειά για την εναέρια επιτήρηση είναι η Diamond Aircraft. Σε ανακοίνωσή της, στις 4 Ιουλίου, μετά από την υπογραφή που έβαλε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης Βασίλης Κικίλιας, αναφέρει:

«Η Diamond Aircraft υπέγραψε πρόσφατα σημαντική σύμβαση για την προμήθεια τριών αεροσκαφών εναέριας επιτήρησης DA62 MPP για το ελληνικό υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Προστασίας του Πολίτη. Αυτά τα αεροσκάφη θα χρησιμοποιηθούν για επιχειρήσεις πυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης, ως κέντρα αεροπορικών επιχειρήσεων και για εναέρια επιτήρηση, χρησιμοποιώντας σύγχρονα ηλεκτροοπτικά συστήματα, σύστημα εντοπισμού κινητών τηλεφώνων και διάφορους συνδέσμους δεδομένων, ενισχύοντας την ικανότητα της Ελλάδας να διαχειρίζεται και να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.

Η συνολική σύμβαση περιλαμβάνει όχι μόνο τρία αεροσκάφη ειδικής αποστολής DA62 MPP αλλά και επίγειους σταθμούς, εκπαίδευση, ανταλλακτικά και υποστήριξη παρακολούθησης. Κάθε αεροσκάφος θα είναι εξοπλισμένο με τεχνολογία αιχμής προσαρμοσμένης στις ανάγκες εναέριας επιτήρησης και αποστολών αντιμετώπισης καταστάσεων έκτακτης ανάγκης.

Η διαμόρφωση θα περιλαμβάνει:

  • Κάμερα Trakka TC-375 EO/IR: Παρέχει απεικόνιση υψηλής ανάλυσης για αποτελεσματική παρακολούθηση και αναγνώριση.
  • Σύστημα εντοπισμού κινητών τηλεφώνων Smith & Myers ARTEMIS: Βελτίωση των επιχειρήσεων αναζήτησης και διάσωσης εντοπίζοντας με ακρίβεια τη θέση των κινητών συσκευών.
  • Σύστημα Διαχείρισης Αποστολών CarteNav AIMS-ISR: Διευκόλυνση αποτελεσματικού σχεδιασμού και εκτέλεσης αποστολών.
  • Beyond Line-of-Sight Datalink για μετάδοση δεδομένων σχεδόν σε πραγματικό χρόνο από και προς το αεροσκάφος.
  • 4G/5G Data Link: Διασφάλιση επικοινωνίας και μεταφοράς δεδομένων σε πραγματικό χρόνο.
  • Maritime VHF Radio: Υποστήριξη θαλάσσιας επικοινωνίας για ολοκληρωμένη κάλυψη κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων.

«Αυτή η σύμβαση σηματοδοτεί ένα σημαντικό ορόσημο στο τμήμα αεροσκαφών ειδικών αποστολών», δήλωσε ο Mario Spiegel, Διευθυντής Πωλήσεων Diamond Special Misson Aircraft. «Το DA62 MPP έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει εξαιρετικές επιδόσεις σε απαιτητικά περιβάλλοντα και είμαστε βέβαιοι ότι αυτά τα αεροσκάφη θα ενισχύσουν σημαντικά τις δυνατότητες πυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης της Ελλάδας. Δεσμευόμαστε να παρέχουμε ολοκληρωμένη υποστήριξη για να διασφαλίσουμε την επιτυχία των κρίσιμων αποστολών τους».

Η Diamond Aircraft ανυπομονεί να παραδώσει αυτά τα προηγμένα αεροσκάφη και να στηρίξει την Ελλάδα στις προσπάθειές της να προστατεύσει τους πολίτες και τους φυσικούς πόρους της. Η παράδοση των τριών αεροσκαφών ειδικής αποστολής DA62 MPP έχει προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί έως το τέλος του τρίτου τριμήνου του 2025.

Ο εκπρόσωπος της Diamond Aircraft NATER TECHNION LTD, Σωκράτης Γεωργαντέας και η ATESE SA, κύριος ανάδοχος, κατέβαλαν μεγάλη προσπάθεια να υλοποιήσουν αυτό το έργο από τις αρχικές πτήσεις επίδειξης τον Νοέμβριο του 2022 έως την υλοποίηση τον Απρίλιο του 2024.

«Είναι μεγάλη τιμή και σημαντικό προνόμιο για την εταιρεία μας ATESE S.A. ως κύριος ανάδοχος του έργου να συνεργάζεται με τη διεθνούς φήμης εταιρεία Diamond Aircraft Industries. Η ανάληψη ενός έργου που στοχεύει στην προστασία της χώρας μας την Ελλάδα από τις επιπτώσεις της πυρκαγιάς, μας γεμίζει περηφάνια και υπευθυνότητα. Η ATESE S.A. δεσμεύεται να δώσει τον καλύτερό της εαυτό για ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα», δήλωσε ο Τάσος Κοτρώνης, Αντιπρόεδρος του Ομίλου Επιχειρηματικής Ανάπτυξης».

Τα Wikileaks και η ισραηλινή πλατφόρμα μόλυνσης υπολογιστών και τηλεφώνων

Ο Έλληνας εκπρόσωπος της Diamond Aircraft NATER TECHNION LTD, Σωκράτης Γεωργαντέας έχει εμπλακεί και σε άλλες συμβάσεις με το ελληνικό δημόσιο.

Το όνομα «Σωκράτης Γεωργαντέας» είχε αναφερθεί παλαιότερα σε αποκαλύψεις των Wikileaks. (https://wikileaks.org/hackingteam/emails/emailid/442544). Από τα έγγραφα που βγήκαν στο φως, δίχως να έχει επιβεβαιωθεί η γνησιότητά τους, το συγκεκριμένο όνομα εμφανίζεται ως εκπρόσωπος της INTERSO LLC και μεσάζοντας για λογαριασμό της Ελληνικής Αστυνομίας. Φέρεται να είχε αλληλογραφία το 2013 με εταιρεία ισραηλινών συμφερόντων σχετικά με πλατφόρμες λογισμικών παραβίασης κινητών τηλεφώνων, υπολογιστών κ.α. Το συγκεκριμένο deal δεν φαίνεται να προχώρησε λόγω των οικονομικών δυσκολιών που αντιμετώπιζε η τότε κυβέρνηση εν μέσω μνημονίων.

Ο κρίσιμος τομέας έρευνας και διάσωσης

Από την επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας Diamond Aircraft προκύπτει ότι τα αεροσκάφη θα χρησιμοποιηθούν και σε επιχειρήσεις έρευνας διάσωσης, ένας τομέας ιδιαίτερα κρίσιμος για την Ελλάδα, ειδικά στο χώρο του Αιγαίου, όπου η Τουρκία καιροφυλακτεί και όχι με …ιδιωτικές εταιρείες.

Δεν είναι μυστικό ότι για πολλά χρόνια η Τουρκία επιχειρούσε μέσω της έρευνας και διάσωσης για να πείσει ότι ο έλεγχος του Αιγαίου έπρεπε να μοιραστεί στα δύο για να «σώζονται ανθρώπινες ζωές».

Μέχρι πριν από μερικά χρόνια η Ελλάδα φρόντιζε να είναι εγκαίρως εκεί που έπρεπε, όταν έπρεπε για έρευνα και διάσωση. Θα φθάσουμε στο σημείο να εμπιστευθούμε την έρευνα και διάσωση στους ιδιώτες;

Τα μαύρα χάλια στις αεροδιακομιδές

Τεράστια αγορά για ιδιώτες έχει αρχίσει να δημιουργεί η κυβέρνηση και στον επίσης κρίσιμο τομέα των αεροδιακομιδών. Η απαξίωση των κρατικών δομών είναι συγκλονιστική και άκρως επικίνδυνη. Στην καρδιά του καλοκαιριού η Ελλάδα έχει ξεμείνει από εναέρια μέσα, με τις πυρκαγιές να μαίνονται για μια ακόμα χρονιά.

Τα δυο ελικόπτερα AW-109S που είναι αποκλειστικά για αεροδιακομιδές λόγω κακής κλιμάκωσης στον προγραμματισμό συντήρησής τους είναι εκτός. Τα ελικόπτερα SUPER PUMA βρίσκονται σε ακόμα χειρότερη κατάσταση. Ενδεικτικό είναι ότι οι καθημερινές απαιτήσεις για αεροδιακομιδές με ελικόπτερο είναι 8-10.

Η… αγορά για τους ιδιώτες είναι τεράστια αφού υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο γίνονται στην Ελλάδα, τουλάχιστον 3.500 αεροδιακομιδές με κόστος περίπου 70.000.000 ευρώ.

Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση σπαταλά αφειδώς εκατομμύρια για αμφιλεγόμενες λύσεις σε αεροπυρόσβεση-αεροδιακομιδές – έρευνα διάσωση, υπάρχει πρόταση για συντήρηση -αναβάθμιση 10 ελικoπτέρων Super Puma με κόστος 120 εκατομμύρια ευρώ. Άγνωστο γιατί η κυβέρνηση δεν επιλέγει να χρησιμοποιεί η χώρα 10 δικά της αποτελεσματικά ελικόπτερα και σκορπά εκατομμύρια σε ιδιώτες.

H διακήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ τον Οκτώβριο 2023

Ο διαγωνισμός για τα τρία αεροσκάφη και το κόστος

Η συμφωνία για την προμήθεια των τροών δικινητήριων αεροσκαφών της Diamond Aircraft φιξαρίστηκε από τις 4 Απριλίου 2024, μέσω διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ.

Όπως είχε ανακοινωθεί τότε, η προμήθεια των αεροσκαφών αποτελεί μέρος της υλοποίησης του προγράμματος Αιγίς, για την ενίσχυση των μέσων της Πολιτικής Προστασίας, συνολικού ύψους 2,1 δισ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός δαπάνης ήταν 23.336.000 ευρώ.

Η διακήρυξη του «Ηλεκτρονικού Ανοικτού Διαγωνισμού Άνω των Ορίων για την προμήθεια με τίτλο «Προμήθεια τριών (3) Αεροσκαφών ως Εναέρια Κέντρα Επιχειρήσεων, παρακολούθησης και καταγραφής δεδομένων (air-surveillance)», έγινε από το ΤΑΙΠΕΔ στις 23 Οκτωβρίου 2023.

Με πεδίο δράσης, όπως αναφέρεται, την «Προσαρμογή στα μέτρα κλιματικής αλλαγής και πρόληψη και διαχείριση των κινδύνων που σχετίζονται με το κλίμα: πυρκαγιές» κι εκτιμώμενη αξία σύμβασης, όπως ήδη αναφέραμε, στα 23,3 εκατ. ευρώ (δεν εφαρμόζεται ΦΠΑ).

Παραμένουν οι χιλιάδες κενές θέσεις πυροσβεστών, σε β’ πλάνο οι αποδυναμωμένες επίγειες δυνάμεις

Στην πυρόσβεση της χώρας εκτιμάται ότι υπάρχουν σήμερα τουλάχιστον 3.600 οργανικά κενά σε κρίσιμους τομείς. Συχνά σε σοβαρά συμβάντα «επιστρατεύεται» προσωπικό από άλλες περιοχές, που επεμβαίνει σε πυρκαγιές μετά από πολύωρο ταξίδι, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την αποτελεσματικότητα του έργου πυρόσβεσης και την ασφάλεια των πυροσβεστών.

Είναι συχνά, εξάλλου, τα περιστατικά που τα επιχειρησιακά οχήματα του Πυροσβεστικού Σώματος εφοδιάζονταν μόνο από υδροφόρες, αφού οι περισσότερες περιοχές δεν διαθέτουν πυροσβεστικούς κρουνούς.

Στις 13 Αυγούστου υπήρξαν καταγγελίες από Εθελοντές Πυροσβέστες στα κοινωνικά δίκτυα ότι δεν είχαν τροφή και νερό για δυο μέρες, ενώ έδιναν μάχη με τις φλόγες:

«Για δεύτερη ημέρα οι υπεύθυνοι στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στο Αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος έχουν αφήσει τους Πυροσβέστες χωρίς τροφή και πόσιμο νερό. Αμέτρητες καταγγελίες πως από χθες το απόγευμα. Δεν τους έχει δοθεί ούτε ένα μπουκαλάκι νερό και αυτά που τους έδωσαν εχθές ηταν ζεστά που ούτε καν μπορούσαν να καταναλωθούν. Είναι ντροπή για τον Κρατικό μηχανισμό να μαγειρεύουν κάτοικοι και να βγαίνουν με τα ποδήλατα τους να μοιράζουν τροφή στους Πυροσβέστες».

Στα μέσα Ιουνίου, η Ένωση Πυροσβεστών Νομού Λάρισας, κατήγγειλαν ελλείψεις σε προσωπικό και οριακές καταστάσεις για την Πυροσβεστική Υπηρεσία Λάρισας:

«Εν μέσω αντιπυρικής περιόδου και με τα προβλήματα σε προσωπικό να είναι τεράστια, ήρθε το τελειωτικό χτύπημα για τις υπηρεσίες του νομού Λάρισας με τις φετινές μεταθέσεις, καθώς ενώ ζητούσαμε ενίσχυση με προσωπικό αντ’ αυτού έγινε τεράστια μείωση προσωπικού και μάλιστα άμεσα (μέσα στο καλοκαίρι) τινάζοντας τον σχεδιασμό όλων των υπηρεσιών του νομού στον αέρα…

Έχουμε την υποχρέωση να ενημερώσουμε τους πολίτες του δοκιμαζόμενου από καταστροφές νομού Λάρισας ότι κάποιοι αποφάσισαν να έχουμε φέτος λιγότερους πυροσβέστες που θα χρειαστούν για κάποιο έκτακτο γεγονός. Οι εναπομείναντες πυροσβέστες θα πρέπει να δουλεύουν ακόμη και 48 ώρες (!!!) για να καλυφθούν οι ανάγκες μιας πόλης 300.000 κατοίκων», αναφερόταν μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση.

Το Πυροσβεστικό Σώμα διαθέτει περίπου 3.500 οχήματα παντός τύπου, από τα οποία τα 2.000 είναι υδροφόρα πυροσβεστικά, τα 500 ειδικά πυροσβεστικά και τα 1.000 βοηθητικά. Από αυτά, όμως, τα 500 είναι άνω των 30 ετών και περίπου τα 1.500 άνω των 20 ετών, κάτι που σημαίνει ότι μεγάλο μέρος του υφιστάμενου εξοπλισμού έχει αρχίσει να καθίσταται ξεπερασμένο και οι ανάγκες συντήρησης και επισκευών συνεχώς αυξάνονται. Τα ανταλλακτικά όλο και σπανίζουν.

Καμπανάκι από ειδικούς

Λίγα 24ωρα μετά την καταστροφικοί πυρκαγιά Βαρνάβα – Χαλάνδρι, ειδικοί επί των δασικών πυρκαγιών, όπως ο Ανδριανός Γκουρμπάτσης (Αντιστράτηγος – Υπαρχηγός ΠΣ, ε.α., τ. Καθηγητής Νομικών μαθημάτων και εξειδικευμένος στα εγκλήματα εμπρησμού) και ο Κοσμήτορας στην σχολή Γεωπονίας, Δασολογίας στο ΑΠΘ, μέλος της Επιτροπής Γκολντάμερ, Αλέξανδρος Δημητρακόπουλος επισήμαναν την μονοδιάστατη προσήλωση της κυβέρνησης στην αεροπυρόσβεση, αλλά και τα τεράστια προβλήματα οργάνωσης και σχεδίου στις επίγειες δυνάμεις. Ο κ. Δημητρακόπουλος δήλωσε ότι χάθηκαν τουλάχιστον 10-12 ώρες μετά την πρώτη επιχείρηση πτητικών μέσων στον Βαρνάβα, με την πυρκαγιά όλη τη νύχτα να εξαπλώνεται ανενόχλητη πια και να φτάνει τελικά το πρωί στην Πεντέλη, στα Βριλήσσια και στο Χαλάνδρι.

Εν ολίγοις, ο προσανατολισμός της κυβέρνησης είναι να αγοράζει πανάκριβα εναέρια συστήματα για επιτήρηση κι ενημέρωση σχετικά με τις πυρκαγιές που ξεσπούν, αλλά δίχως επαρκείς επίγειες δυνάμεις και πλάνο για την κατάσβεσή τους.

Φωτογραφία: diamondaircraft.com

Μοιραστείτε το άρθρο
Χωρίς σχόλια

Δυστυχώς, η φόρμα σχολίων είναι ανενεργή αυτή τη στιγμή.