- Στις 5 Αυγούστου αναρτήθηκε η απόφαση στη Διαύγεια, μόλις στις 29 Ιουλίου είχε
γίνει η σχετική εισήγηση από τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΕΟΑΝ, Αλεξάνδρα
Τόγια. - Πως κατανέμονται τα κονδύλια.
- Πρόβλεψη – πρόκληση για αύξηση κατά 50% ή και 100% του προγράμματος μέσω
προαίρεσης.
Του Άρη Χατζηγεωργίου
Εδώ ο κόσμος καίγεται αλλά ο νους της κυβέρνησης, εκεί, στα προγράμματα επικοινωνίας και προβολής. Δέκα εκατομμύρια ευρώ ετοιμάζεται να δώσει ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) σε μέσα ενημέρωσης κάθε μορφής, με απόφαση που έλαβε στις αρχές Αυγούστου την ώρα που οι φωτιές κατάκαιγαν για μια ακόμη φορά την Εύβοια και οι αρμόδιοι προειδοποιούσαν για έναν δύσκολο μήνα λόγω των ανέμων που αναμένονταν.
Το πλέον εντυπωσιακό είναι ότι με το «επικοινωνιακό πρόγραμμα» των 10 εκατομμυρίων που μπορεί, μέσω προαίρεσης, να αυξηθεί κατά 50% ή και 100%, τίθεται ως στόχος να προβληθεί η αξία της ανακύκλωσης, την στιγμή που η Ελλάδα συνεχίζει να θάβει το 80% των απορριμμάτων της καταγράφοντας ένα από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Η ανακύκλωση και οι άλλες μορφές (διαλογή στην πηγή, επαναχρησιμοποίηση) αποτροπής της ταφής των σκουπιδιών παραμένουν εδώ και χρόνια κολλημένα στο 20% παρά την πληθώρα έργων που εξαγγέλλει από το 2019 το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας χωρίς να υλοποιούνται.
Χαρακτηριστική του αδιεξόδου που έχει προκύψει ήταν και η δυσκολία πολλών δήμων να απομακρύνουν χιλιάδες τόνους βιοαποβλήτων που δημιουργήθηκαν από τους – υπό απειλή προστίμου – καθαρισμούς οικοπέδων ανά την επικράτεια. Τα απόβλητα αυτά, κλαδέματα και ξερόχορτα έπρεπε κανονικά να καταλήξουν σε ειδικές μονάδες διαχείρισης που δεν υπάρχουν, πολλοί δήμοι δήλωσαν αδυναμία να τα στείλουν για θάψιμο και υπάρχουν ενδείξεις ότι πολλά από αυτά μπορεί να κατέληξαν σε δάση και ρεματιές μετατρεπόμενα σε προσάναμμα με τα πρώτα μελτέμια.
Παρά ταύτα, στις 5 Αυγούστου 2024, λίγο πριν ο Βασίλης Κικίλιας σημάνει «κόκκινο συναγερμό» για την περίοδο μέχρι τον Δεκαπενταύγουστο και επιβεβαιωθεί από την φωτιά που ξέσπασε στον Βαρνάβα την περασμένη Κυριακή 11/8, ο ΕΟΑΝ ανάρτησε στην Διαύγεια, την απόφαση με τίτλο: «Έγκριση Επικοινωνιακού Προγράμματος του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση για την πρόληψη, την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση, και εν γένει την κυκλική οικονομία για τα έτη 2024-2026 ».
(pdf ΕΔΩ)
Είναι προφανές ότι πρόκειται για μια διαδικασία εξπρές καθώς, όπως διαβάζουμε, η σχετική εισήγηση της Διευθύνουσας Συμβούλου του ΕΟΑΝ, Αλεξάνδρας Τόγια, παλαιάς συνεργάτιδας της Ντόρας Μπακογιάννη, είχε κατατεθεί μόλις λίγο νωρίτερα, στις 29 Ιουλίου 2024. Με βάση την εισήγηση, λοιπόν το Διοικητικό Συμβούλιο αποφάσισε «ομόφωνα»:
- Την προετοιμασία του τεύχους ενός ανοιχτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού άνω των ορίων (τεχνικές προδιαγραφές, φυσικό αντικείμενο και χρονοδιάγραμμα) για τις δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, ο οποίος θα καλύψει τις ανάγκες του Οργανισμού για τα επόμενα έτη.
- Την έγκριση του επικοινωνιακού προγράμματος για τα έτη 2024-2026, συνολικού προϋπολογισμού 8.000.000€ πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, ήτοι 9.920.000€ – Την υποβολή του επικοινωνιακού προγράμματος 2024-2026 προς έγκριση στην Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (ΓΓΕΕ) της Προεδρίας της Κυβερνήσεως, Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης, Τμήμα Εποπτευόμενων Φορέων και Επικοινωνιακών Δράσεων της ΓΓΕΕ και την καταχώρηση των ποσών της διαφημιστικής δαπάνης στην εφαρμογή «ΠΑΣΙΘΕΑ» του Ιστότοπου της ΓΓΕΕ από την αρμόδια Δ/νση.
Περιλαμβάνεται αναλυτικά η κατανομή των εξόδων τα οποία σχεδόν μοιράζονται ανάμεσα σε εκείνα του σχεδιασμού-παραγωγής τα οποία κατευθύνονται στις αντίστοιχες εταιρείες και σε εκείνα που θα λάβουν τα μέσα ενημέρωσης για να καταχωρίσουν αυτό το υλικό.
Οπως αναφέρεται:
- Θα δοθούν 3.844.000 ευρώ για ενέργειες υποστήριξης του ΕΟΑΝ, «σχεδιασμού και υλοποίησης όλων των προτεινόμενων Δράσεων (δημιουργικές εργασίες, ανανέωση και διαχείριση ιστοσελίδας, εκδηλώσεις, έρευνες κοινού, πλάνο ΜΜΕ, ψηφιακό πλάνο). Μέσα από αυτά τα χρήματα θα αμοιφθεί και η «ομάδα έργου διαχείρισης και υλοποίησης δράσεων επικοινωνίας».
- Προβλέπεται όμως και ξεχωριστό κονδύλι 124.000 ευρώ για «Σχεδιασμό Επικοινωνιακής Στρατηγικής και Σχέδιο Δράσεων»
- Στα παραπάνω, όμως, δεν περιλαμβάνονται οι παραγωγές έντυπου, ηλεκτρονικού, οπτικοακουστικού και λοιπού ενημερωτικού υλικού – διαφημιστικών υλικών για τα οποία προβλέπεται ξεχωριστό ποσόν 620.000 ευρώ
- Για την προβολή «σε Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης & διαδίκτυο (όπως YouTube, google)» το κονδύλι είναι 992.000 ευρώ
- Για την «υλοποίηση εκδηλώσεων πληροφόρησης, ενημέρωσης και προβολής» άλλα 620.000 ευρώ
Το συνολικό κονδύλι που μένει για «Προβολή σε Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης» είναι 3.720.000 ευρώ το οποίο κατανέμεται ως εξής:
- Προβολή σε Τηλεοπτικούς Σταθμούς Πανελλαδικής Εμβέλειας, 954.800 ευρώ
- Προβολή σε Τηλεοπτικούς Σταθμούς Περιφερειακής Εμβέλειας, 409.200 ευρώ
- Προβολή σε Ραδιοφωνικούς Σταθμούς Πανελλαδικής Εμβέλειας, 434.000 ευρώ
- Προβολή σε Ραδιοφωνικούς Σταθμούς Περιφερειακής Εμβέλειας, 186.000 ευρώ
- Προβολή σε έντυπα Πανελλαδικής Εμβέλειας, 520.800 ευρώ
- Προβολή σε έντυπα Πανελλαδικής (ενδεχομένως είναι λάθος και εννοεί Περιφερειακής)
Εμβέλειας, 223.200 ευρώ - Προβολή σε ιστοσελίδες, 992.000 ευρώ
Η ανακύκλωση, λοιπόν, ετοιμάζεται να ζήσει «μέρες δόξας» έστω και σε επικοινωνιακό επίπεδο και αυτό θα συμβεί χάρη στο ταμείο του ΕΟΑΝ που γεμίζει με έσοδα ασχέτως του αν δεν έχει να επιδείξει κάποιο χειροπιαστό έργο. Τα έσοδα προέρχονται κυρίως:
- Από το τέλος που πληρώνουμε κάθε φορά που αγοράζουμε μια πλαστική σακούλα και χρεωνόμαστε με 9 λεπτά του ευρώ. Υπολογίζεται ότι μόνο από τις πλαστικές σακούλες συγκεντρώνονται ετησίως 10 εκατομμύρια τουλάχιστον.
- Από τα τέλη που χρεωνόμαστε, όταν χρησιμοποιούμε συσκευασίες μιας χρήσης για τον καφέ ή το φαγητό (πλαστικά ποτηράκια, περιέκτες μιας χρήσεως) αν και δεν είναι δεδομένο ότι τα έσοδα αυτά όντως καταλήγουν στον ΕΟΑΝ λόγω έλλειψης ελέγχων
- Από την «ένεση» των 129 εκατομμυρίων ευρώ στον ΕΟΑΝ που δόθηκε από την κυβέρνηση τον περασμένο Δεκέμβριο, έναντι του τέλους ταφής που χρεώνεται στους δήμους επειδή θάβουν τα σκουπίδια τους και δεν τα ανακυκλώνουν όπως έγραψαν πρόσφατα οι Data
Journalists.