Το James Webb βρήκε ένα σπάνιο και τεράστιο κόσμο!

Το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb πέτυχε κάτι πολύ σπάνιο, τραβώντας μιας εικόνα ενός πλανήτη πέρα από το ηλιακό μας σύστημα. Ο λόγος για τον εξωπλανήτη Epsilon Indi Ab, που βρίσκεται μόλις 12 έτη φωτός μακριά μας. Η απόσταση μπορεί να είναι τεράστια, όμως σε κοσμικά μεγέθη είναι δίπλα μας.

Ο εν λόγω κόσμος, μοιάζει κάπως με έναν αέριο γίγαντα σαν το Δία, όμως έχει δύο φορές τον όγκο του. Για αναφορά, “Εάν η Γη είχε το μέγεθος ενός σταφυλιού, ο Δίας θα ήταν περίπου όσο μια μπάλα μπάσκετ”, σημειώνει η NASA .

«Αυτή η ανακάλυψη είναι συναρπαστική γιατί ο πλανήτης είναι αρκετά παρόμοιος με τον Δία – είναι λίγο θερμότερος και έχει μεγαλύτερη μάζα, αλλά μοιάζει περισσότερο με τον Δία από οποιονδήποτε άλλο πλανήτη που έχει απεικονιστεί μέχρι στιγμής», δήλωσε η Elisabeth Matthews, επιστήμονας στο Ινστιτούτο Αστρονομίας Max Planck που ηγήθηκε της έρευνας, σε μια δήλωση.

Το James Webb είναι το ισχυρότερο τηλεσκόπιο της ανθρωπότητας αυτή τη στιγμή. Χρησιμοποιεί έναν στεφανογράφο, ώστε να συλλαμβάνει το αχνό φως από τους μακρινούς πλανήτες. Ένας στεφανογράφος μπλοκάρει το φως από ένα συγκεκριμένο αστέρι, κατά τη λήψη μιας εικόνας, επιτρέποντάς έτσι στο φως από τους κοντινούς του εξωπλανήτες να φτάσουν στους αισθητήρες του.

“Η άμεση ανίχνευση πλανητών γύρω από άλλα αστέρια δεν είναι εύκολο κατόρθωμα”, εξηγεί η NASA . “Ακόμη και τα πλησιέστερα αστέρια είναι ακόμα τόσο μακριά που οι πλανήτες τους φαίνεται να χωρίζονται από ένα κλάσμα του πλάτους μιας ανθρώπινης τρίχας που κρατιέται στο μήκος του βραχίονα. Σε αυτές τις μικροσκοπικές γωνιακές κλίμακες, το αχνό φως του πλανήτη χάνεται στη λάμψη του μητρικού του αστεριού όταν προσπαθείς να το παρατηρήσεις».

Στην παρακάτω εικόνα, μπορείτε να δείτε τον στεφανογράφο του Webb σε δράση. «Ένα σύμβολο αστεριού σηματοδοτεί τη θέση του ξενιστή αστέρα Έψιλον Ιντι Α, του οποίου το φως έχει μπλοκαριστεί από τον στεφανογράφο, με αποτέλεσμα ο σκοτεινός κύκλος να σημειώνεται με μια διακεκομμένη λευκή γραμμή», ανέφερε η διαστημική υπηρεσία. Το πορτοκαλί αντικείμενο είναι ο γίγαντας αερίων Epsilon Indi Ab. Μόνο «λίγες δεκάδες εξωπλανήτες» έχουν απεικονιστεί απευθείας στο παρελθόν.

Epsilon Indi Ab
Το Epsilon Indi Ab είναι το πορτοκαλί αντικείμενο σε αυτήν την εικόνα του διαστημικού τηλεσκοπίου James Webb. Πιστώσεις: NASA / ESA / CSA / STScI / E. Matthews (Ινστιτούτο Αστρονομίας Max Planck)

Ο Epsilon Indi Ab έχει θερμοκρασία περίπου 2 βαθμών Κελσίου και είναι ένας από τους ψυχρότερους πλανήτες που έχουν απεικονιστεί ποτέ απευθείας. Σε αντίθεση με άλλους γίγαντες αερίου που βρίσκονται στο Σύμπαν, αυτός ο πλανήτης είναι 100 βαθμούς Κελσίου θερμότερος. Ο Δίας του ηλιακού μας συστήματος είναι στους -110 βαθμούς Κελσίου. Αυτή η μικρή διαφορά στη θερμοκρασία όμως, επιτρέπει στους αστρονόμους να μελετήσουν αυτό τον γίγαντα αερίων. Μπορεί να έχει πολλά σύννεφα και να περιέχει γνωστά αέρια, όπως μεθάνιο, μονοξείδιο του άνθρακα και διοξείδιο του άνθρακα.

«Οι αστρονόμοι φαντάζονται πλανήτες σε αυτό το σύστημα εδώ και δεκαετίες· οι φανταστικοί πλανήτες που περιφέρονται γύρω από το Epsilon Indi ήταν τοποθεσίες επεισοδίων Star Trek , μυθιστορημάτων και βιντεοπαιχνιδιών όπως το Halo », είπε η Caroline Morley, ερευνήτρια εξωπλανητών στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στο Όστιν, σχετικά με τη νέα μελέτη . «Είναι συναρπαστικό να βλέπουμε πραγματικά έναν πλανήτη εκεί οι ίδιοι και να αρχίζουμε να μετράμε τις ιδιότητές του».