Πλοία που φαίνονται να ταξιδεύουν μέσα σε αεροδρόμια. Dating apps τα οποία ταιριάζουν ανθρώπους από δυο εντελώς διαφορετικά κράτη, που θεωρούν ότι ζουν στο ίδιο μέρος, πτήσεις που εξαναγκάζονται να γυρίσουν πίσω με προβλήματα πλοήγησης.
Όλα αυτά είναι οι αιτίες του manipulation των σημάτων GPS, του σύγχρονου ηλεκτρονικού πολέμου όπως αποκαλείται, το οποίο όπως είναι φυσικό επηρεάζει και τα smartphones των απλών χρηστών, τα αεροπλάνα και τα πλοία σε τρεις ηπείρους.
Αυτή την εικόνα περιγράφει σε άρθρο της η εφημερίδα Financial Times επισημαίνοντας ότι το GPS jamming όπως αποκαλείται ή spoofing πάντοτε εφαρμοζόταν από το στρατό για να προστατέψει ευαίσθητες στρατιωτικές εγκαταστάσεις από επιθέσεις drones ή πυραύλων ή απλά για να κρύψουν τις δραστηριότητές τους.
Ωστόσο η συστηματική παρέμβαση από τις ένοπλες δυνάμεις, ιδιαίτερα μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και στο Ισραήλ, έχει προκαλέσει πλήθος προβλημάτων και στη ζωή των απλών πολιτών.
Κυρίως συμβαίνει από την επιθυμία τους να προστατέψουν ευαίσθητους στρατιωτικούς στόχους, ανέφερε ο Thomas Withington, από το λονδρέζικο thnk-tank Rusi. Drones και τηλεκατευθυνόμενα όπλα βασίζονται στο GNSS. Μέσω των σημάτων παρεμβολών, περιορίζεται η ικανότητά τους να γνωρίζουν τη θέση τους και να κατευθύνονται σωστά, επισημαίνει. Αξίζει σε αυτό το σημείο να αναφέρουμε ότι το GNSS είναι ο όρος για όλα τα συστήματα πλοήγησης παγκοσμίως, στο οποίο ανήκει και το αμερικανικό GPS.
Σχεδόν όλα τα αεροπλάνα έχουν εναλλακτικά συστήματα πλοήγησης, αλλά η μετάβαση σε αυτά ενέχει το ρίσκο του λάθους. Παράλληλα η εφημερίδα επισημαίνει ότι η συχνότητα παρεμβολών πάνω από μεγάλες πόλεις έχει αυξηθεί δραματικά, όπως η Πάφος στη Κύπρο, στο Tel Aviv, στη Βηρυτό, στην Ankara της Τουρκίας και στην Ιορδανία. Πρόκειται για μια άκρως επικίνδυνη κατάσταση που πλήθος ειδικών έχουν κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου.
Στη πιο βασική του μορφή, συστήματα που χρησιμοποιούνται από πλοία, απλά μεταδίδουν λανθασμένη τοποθεσία για να αποφύγουν κυρώσεις ή περιορισμούς. Ωστόσο, οι πιο εξελιγμένοι spoofers, που βρίσκονται στο έδαφος ή σε πολεμικά πλοία, φαίνεται αδιακρίτως να μπλοκάρουν σήματα του GNSS πλοίων και αεροπλάνων μεταδίδοντας fake τοποθεσίες.
Αυτή τη στιγμή γίνεται προσπάθεια να βρεθούν εναλλακτικές στο GNSS, το οποίο περιλαμβάνει το αμερικανικό GPS, το Ευρωπαϊκό Gallileo και το Ρωσικό Glonass, τα σήματα των οποίων βρίσκονται σε κοινές ζώνες συχνοτήτων και είναι ιδιαίτερα ευάλωτα.
Μια πρόταση είναι το eLoran, ένα ground based σύστημα πλοήγησης, με άδειες χρήσης του να γίνονται διαθέσιμες στο Ηνωμένο Βασίλειο από τον περασμένο Οκτώβριο. Έχουν υπάρξει και προτάσεις χρήσης του μαγνητικού πεδίου της γης. Ακόμη και τα σύγχρονα αεροπλάνα δεν έχουν ικανή προστασία απέναντι στα spoofing και jamming, τη στιγμή που η τεχνολογία του GNSS συνεχίζει να είναι παρούσα στη ζωή των πολιτών, με τράπεζες, σιδηροδρόμους, υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να βασίζονται σε αυτό για δεδομένα χρόνου και τοποθεσίας.
Πηγή: Techmaniacs