Και στις ευρωεκλογές ο δρόμος για την εκλογική επιτυχία αφήνει έξω την πολιτική
Του Πάνου Σώκου
Είτε μας αρέσει είτε δεν μας αρέσει, ένα μεγάλο κομμάτι του εκλογικού σώματος επηρεάζεται και αποφασίζει για το πού θα ρίξει την ψήφο του από τα social media και, κυρίως, από το TikTok! Δηλαδή από την εικόνα που εκπέμπουν οι πολιτικοί αρχηγοί και τις χαριτωμένες ατάκες που λένε στα βιντεάκια που αναρτούν, και όχι από τον πολιτικό λόγο που διατυπώνουν. Όσο πιο ευπαρουσίαστος είναι και όσο πιο χαλαρός δείχνει στον φακό του TikTok τόσο μεγαλύτερη διείσδυση έχει σε εκείνο το εκλογικό κοινό που έχει κάνει καθημερινότητά του αυτά τα νέα μέσα επικοινωνίας!
Όσο και αν ο Αλέξης Τσίπρας φωνάζει ότι «πολιτική δεν είναι μόνο το TikTok», για να καρφώσει τον διάδοχό του, που στις πολιτικές του θέσεις τα έχει κάνει μπάχαλο και άλλα λέει τη μια μέρα κι άλλα λέει την άλλη, η νέα πραγματικότητα τον διαψεύδει, δυστυχώς, πανηγυρικά!
Ναι, σήμερα πολιτική είναι και το TikTok! Είναι η «νέα πολιτική», της επιφάνειας, της εμφάνισης, της εικόνας, της εξυπνακίστικης ατάκας, που θα αναπαραχθεί σε όλες τις ιστοσελίδες και σε όλα τα τηλεοπτικά δελτία ειδήσεων, επηρεάζοντας και εκείνους που δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτά τα μέσα πολιτικής προβολής και επικοινωνίας. Η καθημερινή χρήση του, δε, λειτουργεί ως πλύση εγκεφάλου στους ψηφοφόρους, οι οποίοι από ένα σημείο και μετά και αφού δεν ακούνε πολιτικές προτάσεις, εγκλωβίζονται και αποφασίζουν με κριτήρια εμφάνισης και εικόνας. Στην πραγματικότητα, οι πολιτικοί ηγέτες και τα κόμματά τους, μετατοπίζοντας την πολιτική αντιπαράθεση και το ενδιαφέρον των ψηφοφόρων από τις πολιτικές θέσεις και προτάσεις στη δύναμη της εικόνας του ηγέτη και των υποψηφίων, μετατρέπουν την εκλογική σύγκρουση σε μια απολιτικοποίητη διαδικασία, την -εκάστοτε- προεκλογική περίοδο σε ένα reality show και τον πολιτικό διάλογο σε πολιτικό gossip…
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ως μετρ της επικοινωνίας, είχε πιάσει πρώτος τη δυναμική του μέσου αυτού και στήριξε το μεγαλύτερο μέρος της περσινής προεκλογικής του εκστρατείας στα βιντεάκια του TikTok, που, σύμφωνα με τις μετρήσεις της εποχής, προσέλκυσαν τους περισσότερους νέους σε ηλικία ψηφοφόρους. Βιντεάκια σκηνοθετημένα με τέτοιο τρόπο, ώστε να τον παρουσιάζουν προσιτό στον κόσμο, να αυτοσαρκάζεται, να αστειεύεται, να προβάλλει στιγμές της προσωπικής του ζωής. Βιντεάκια μελετημένα για να δίνουν την (ψευδή) εντύπωση ενός ανθρώπου που είναι «ένας από εμάς». Και αυτό λειτούργησε τόσο αποτελεσματικά, που η ομάδα του Κυριάκου Μητσοτάκη πριν από δυο μήνες πήρε βραβείο για την περσινή προεκλογική καμπάνια του στο TikTok (το βραβείο ERMIS, που δίνεται σε διαφημιστικές καμπάνιες).
Το ίδιο -πιο βελτιωμένα- κάνει φέτος ο Στέφανος Κασσελάκης. Καθημερινά ανεβάζει βιντεάκια απ’ όλες τις δραστηριότητές του, πολιτικές (π.χ., δηλώσεις, περιοδείες, επαφή με ανθρώπους), ιδιωτικές (π.χ., γενέθλια του… Φάρλι, γυμναστήριο, αθλητικούς αγώνες δρόμου), «καταδρομικές» (π.χ., με ιστιοπλοϊκό ή φουσκωτό σε νησιά του Αιγαίου) και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κανείς. Κερδίζει έτσι ανέξοδη προβολή, χωρίς να χρειάζεται να δαπανά φαιά ουσία για να διατυπώνει πολιτικές προτάσεις, και με αυτόν τον τρόπο κατορθώνει να περνάνε σε δεύτερη μοίρα και απόψεις που δεν έχουν σχέση με την Αριστερά, όπως ότι το ΝΑΤΟ είναι «ιερή συμμαχία»… Και ό,τι δεν μπορεί να κάνει το TikTok το κάνει η κάμερα του Λιάγκα ή του Ευαγγελάτου (π.χ., το διαμέρισμα- μεζονέτα των 1.800.000 ευρώ στο Κολωνάκι….), στις εκπομπές των οποίων πιάνει στασίδι κάθε λίγο και λιγάκι.
Στο μεταξύ φέτος περισσότερο η μάχη των κομμάτων για την εικόνα -και όχι την ουσία- μεταφέρθηκε και στα ψηφοδέλτια, με υποψήφιους ανθρώπους της τηλεοπτικής ψυχαγωγίας, δημοσιογράφους, αθλητές και παρουσιαστές. Είναι μία επικοινωνιακή τακτική, που υποβαθμίζει την πολιτική και στην οποία επιδίδεται η Ν.Δ και δευτερευόντως ο ΣΥΡΙΖΑ. Δεν υποστηρίζουμε, βέβαια, ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν έχουν πολιτικό κριτήριο ή δεν έχουν δικαίωμα να είναι υποψήφιοι. Το αντίθετο. Ωστόσο δεν μπορεί σε ένα ευρωψηφοδέλτιο να υπερεκπροσωπούνται αυτές οι επαγγελματικές κατηγορίες, απλώς και μόνο επειδή έχουν αναγνωρίσιμους ανθρώπους, εις βάρος άλλων επαγγελματικών κατηγοριών και ικανών ανθρώπων…
Σε κάθε περίπτωση και στις ευρωεκλογές ο δρόμος για την εκλογική επιτυχία αφήνει έξω την πολιτική και περνάει μέσα από ανάλαφρα βιντεάκια και χαλαρούς ηγέτες και υποψηφίους… Κι έτσι «είμαστε όλοι μια ωραία ατμόσφαιρα» που θα ‘λεγε και ο Ντίνος Ηλιόπουλος!