Οι σοβαρές καταγγελίες για σκάνδαλα, η διαχείριση των κονδυλίων, η «ανταρσία» των εργαζομένων και η παραλία-φιλέτο που μένει αναξιοποίητη
Του Πάνου Κατσαχνιά
Με διακηρυγμένο στρατηγικό της στόχο η Ελλάδα -ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης- να κινηθεί τα επόμενα χρόνια σε μια πιο «πράσινη» κατεύθυνση από αυτή που κατείχε έως χθες, εγκαταλείποντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τη χρήση λιγνίτη για την κάλυψη των ενεργειακών της αναγκών, έχει καταφέρει σύμφωνα και με την τελευταία έκθεση της Ember (η οποία αφορά στην παγκόσμια αγορά ενέργειας για το 2022), να καταλάβει μια από τις υψηλότερες θέσεις αναφορικά με το ποσοστό διείσδυσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό της μείγμα.
Με το 20,7% της ηλεκτρικής ενέργειας να προέρχεται από ανεμογεννήτριες και το 12,6% από φωτοβολταϊκά, η συνολική συνεισφορά των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Ελλάδας ανήλθε στο 33,3%. Ένα ποσοστό που την κατατάσσει στην 7η θέση παγκοσμίως, αναφορικά με τη διείσδυση των ΑΠΕ στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Από αυτή τη μεγάλη εικόνα λοιπόν, μέχρι τις εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών πάνελ σε ταράτσες και στέγες σπιτιών για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, και τη χρήση λαμπτήρων LED για την εξοικονόμησή της, φαίνεται ότι συνολικά ως κοινωνία έχουμε επιλέξει να διανύσουμε μια εποχή μετάβασης προς οικολογικότερους τρόπους παραγωγής, αλλά και εξοικονόμησης αυτού του τόσο πολύτιμου για τη ζωή και την οικονομία -όσο και πανάκριβου πλέον- αγαθού.
Το πρόβλημα ξεκινάει όταν τα τελευταία χρόνια, εν μέσω αυτής της προσπάθειας, ένα από τα βασικά εργαλεία της χώρας για την επίτευξη του στόχου της «Πράσινης Μετάβασης», αντί να ενισχύεται προκειμένου να συνδράμει αποφασιστικά στην προσπάθεια αυτή, αποδυναμώνεται συστηματικά. Το παράδοξο αυτό γεγονός, είναι σε κάθε περίπτωση, μια επιλογή που έρχεται σε αντίθεση με την εξέλιξη μιας προσπάθειας που διακηρυγμένα αποτελεί στρατηγικό στόχο της χώρας για τα επόμενα χρόνια.
Το Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΚΑΠΕ) είναι ο επίσημος σύμβουλος της Πολιτείας σε θέματα εθνικής πολιτικής, στρατηγικής και προγραμματισμού των Aνανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (AΠE), της Oρθολογικής Xρήσης Eνέργειας (OXE) και της Eξοικονόμηση Eνέργειας (EΞE).
Από το 1987 που ιδρύθηκε έως σήμερα έχει διαμορφώσει μια δυναμική παρουσία στον ελληνικό και διεθνή χώρο, έχοντας να παρουσιάσει πρωτότυπο ερευνητικό έργο και μεγάλο αριθμό συμβολαίων που υλοποίησε για την ελληνική κυβέρνηση, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και κυβερνήσεις τρίτων χωρών σε θέματα υποστήριξης της σχεδίασης, αξιολόγησης και υλοποίησης επενδυτικών προγραμμάτων. Αποτελεί τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στη βασική έρευνα και τη βιομηχανία, με κύριο στόχο την ανάπτυξη εγχώριων τεχνολογικών προϊόντων και υπηρεσιών, στηρίζοντας παράλληλα την αγορά ν’ αποδεχθεί και να υιοθετήσει τις νέες ενεργειακές τεχνολογίες. Παραδείγματος χάρη, το ΚΑΠΕ την περίοδο 2000-2004 είχε συμβάλει τα μέγιστα στη δημιουργία και το μεγάλωμα της ΡΑΕ σε σχέση με τις πρώτες άδειες που δόθηκαν για τα πρώτα φωτοβολταϊκά.
Σε διεθνές επίπεδο, το ΚΑΠΕ προωθεί τα συμφέροντα της Ελλάδας στον ενεργειακό τομέα σε περιοχές ενδιαφέροντος για την χώρα όπως η Ευρώπη, η Μεσόγειος, τα Βαλκάνια και η Μαύρη Θάλασσα, αναπτύσσοντας δίκτυο επικοινωνίας και συνεργασίας με τους ενεργειακούς φορείς στις συγκεκριμένες περιοχές και συμμετέχοντας σε έργα, διεθνή fora και workshops.
Το ΚΑΠΕ διαθέτει ένα επιστημονικό επιτελείο 120 και πλέον έμπειρων και εξειδικευμένων στελεχών, στους τομείς που δραστηριοποιούνται. Οι υπάλληλοι του ΚΑΠΕ δεν είναι Δημόσιοι υπάλληλοι, δεν ορκίζονται, δεν είναι κρατικοί λειτουργοί, είναι υπάλληλοι Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου (ΙΔΑΧ). Σε αυτό εργάζονται 78 ΙΔΑΧ (76 +2 με άδεια άνευ αποδοχών) και 40 με συμβάσεις Έργου (νεότερα στελέχη με μεγάλη εξειδίκευση και καλύτερες αποδοχές).
Το ΚΑΠΕ από την ίδρυσή του και μετά, κατάφερε να διακρίνεται για το έργο του, κατέχοντας σταθερά μια από τις πρώτες θέσεις ανάμεσα στους αντίστοιχους Φορείς των υπόλοιπων Κρατών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα προγράμματα που διεκπεραιώνει είναι ευρωπαϊκά, τα οποία κερδίζει μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες. Διεκδικούνται μέσα από συνεργασίες μαζί με πανεπιστημιακά ιδρύματα και άλλα ερευνητικά κέντρα και ενίοτε και με ιδιωτικές εταιρίες. Ως σχήμα κατεβαίνει 3 με 4 περίπου φορές το χρόνο σε call της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με τα calls της ΕΕ να πριμοδοτούν τη συνεργασία ανάμεσα σε πολλά Κράτη-Μέλη. Έτσι, όποια πρόταση λάβει τη μεγαλύτερη βαθμολογία παίρνει και το Έργο (εκπόνηση μελετών βάσει αποτελεσμάτων που βοηθάνε στην υλοποίηση ενός έργου, εγκαταστάσεων, τεχνολογιών).
Η Ράνια Σούρα στους data journalists
Διοίκηση
Το ΚΑΠΕ διοικείται από 5μελές Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο περιλαμβάνει εκπροσώπους της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας, της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού, καθώς και του ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών ή του ΕΒΕΑ (Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών).
Πρόεδρος, Γενικός Διευθυντής και Διευθυντής Λογιστηρίου διορίζονται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ, με τριετή θητεία. Στις 30 Ιουνίου έληξε η θητεία του κ. Σπύρου Οικονόμου, από τη θέση του προέδρου -οπότε και δεν συνεδριάζει το ΔΣ- και το Φθινόπωρο θα λήξει και η θητεία του Γενικού Διευθυντή, Λάμπρου Πυργιώτη. Στο 5μελές ΔΣ του ΚΑΠΕ δεν συμμετέχει εκπρόσωπος των εργαζομένων, παρά τις υποσχέσεις κατά καιρούς για το αντίθετο από τις πολιτικές Ηγεσίες του ΥΠΕΝ. Περιστασιακά μόνο παρακολουθούν τις συνεδριάσεις του ως παρατηρητές, αν και εφόσον το επιτρέπουν οι Διοικήσεις.
Συρρίκνωση
Μιλώντας στο πλαίσιο της έρευνας με στελέχη και υπαλλήλους του Κέντρου, τα προβλήματα για το ΚΑΠΕ αρχίσανε από το ξεκίνημα της κρίσης χρέους στην Ελλάδα και την εφαρμογή των Μνημονίων που ακολούθησε.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου Εργαζομένων Κέντρου Ανανεώσιμων Πηγών & Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΣΕΚΑΠΕ), Κώστα Σολωμό, από το 2010 το πρώτο μνημόνιο και στη συνέχεια το δεύτερο, χτύπησαν και την πόρτα του Κέντρου. Το 2012 θεσπίστηκε το Ενιαίο Μισθολόγιο. Από την 1 Ιανουαρίου του 2013 όλοι οι φορείς του Δημοσίου συμπεριλήφθηκαν σε αυτό. Έχοντας δώσει αγώνα οι εργαζόμενοι να μην μπει το ΚΑΠΕ στους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, η ΕΛ.ΣΤΑΤ. θεωρώντας ότι τα έσοδα από τα Έργα και τα Προγράμματα που αναλάμβανε να διεκπεραιώσει ήταν κρατική επιχορήγηση προς το Κέντρο, το ενέταξε στο μητρώο των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Μπαίνοντας το ΚΑΠΕ στο μητρώο, άρχισε η καθοδική του πορεία. Καταρχήν μειώθηκαν οι τζίροι στο 50%. Κι αυτό επήλθε από τη μείωση των μισθών των εργαζομένων. Γιατί στα 1.000 ευρώ μισθού ενός εργαζομένου παραδείγματος χάρη, προστίθενταν ένα overhead για τα λειτουργικά έξοδα. Με τον τρόπο αυτό λοιπόν, μειώθηκαν τα έξοδα, που κάλυπταν τα λειτουργικά έξοδα. Σ’ ένα έργο π.χ. της τάξης του 1 εκατ. ευρώ το overhead για τα λειτουργικά έξοδα θα μπορούσε να φτάνει το 50%. Ή σ’ ένα έργο των 700.000 ευρώ το ΚΑΠΕ θα πληρωνόταν 1.050.000 ευρώ για την κάλυψη των λειτουργικών του εξόδων.
Έτσι, το 2013 στον Κρατικό Προϋπολογισμό που κατατέθηκε στη Βουλή για το 2014, καταγραφόταν μείωση των εσόδων του ΚΑΠΕ κατά 1,5 εκατ. ευρώ. Με αποτέλεσμα, οι μισθολογικές μειώσεις εκτός από πτώση του τζίρου, έφεραν και αποχωρήσεις εργαζομένων.
Μια παράπλευρη συνέπεια της ένταξης του ΚΑΠΕ στο μητρώο των Φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, ήταν η προσαρμογή του Κέντρου στα γραφειοκρατικά προαπαιτούμενα του Δημοσίου: «ΔΙΑΥΓΕΙΑ», Αναλήψεις κλπ. στα οποία ακόμη δεν έχει καταφέρει να προσαρμοστεί. Με την αύξηση της γραφειοκρατίας, αφ’ ενός το διοικητικό κομμάτι έχει υπερφορτωθεί λόγω των πολλών και ανούσιων εργασιών που καλείται να διεκπεραιώσει, αφ’ ετέρου το επιστημονικό κομμάτι πρέπει να καταβάλλει υπερπροσπάθεια προκειμένου να επιτύχει το ίδιο καλό αποτέλεσμα που πετύχαινε πάντα έως τώρα.
Η κυρία Ράνια Σούρα, του Τμήματος Συστημάτων Υποστήριξης Ενεργειακού Σχεδιασμού, το εξηγεί: «Αυτό συνέβη γιατί το Κέντρο λειτουργούσε με πολύ συγκεκριμένους κανόνες, μ’ αποτέλεσμα στη συνέχεια να είναι πάρα πολύ δύσκολο να εναρμονιστούν λειτουργικά οι ευρωπαϊκοί κανόνες με τους εθνικούς. Δηλαδή, να υλοποιεί έργα με εγγενείς ιδιαιτερότητες, μέσα από ένα πλαίσιο όπως είναι αυτό του ελληνικού δημοσίου που είναι εξαιρετικά δυσκίνητο και ασφυκτικό. Σε προμήθειες, σε ταξίδια, σε διαδικασίες… Συνυπολογίζοντας και τις αλλαγές της εθνικής Νομοθεσίας, το Κέντρο έχει μπει από τότε σε μια διαρκή περιδίνηση και με την επιπλέον δυσχέρεια και δυστυχία, να έχουμε εντελώς ανίκανες διοικήσεις». Κι αυτό γιατί από το 2014 -που μπήκε το Κέντρο στο Ενιαίο Μισθολόγιο- έως σήμερα, σύμφωνα με τον κ. Σολωμό, «οι διοικούντες πειραματίζονται, μιας και δεν τους ελέγχει και κανείς».
Η κυρία Σούρα συμπληρώνει: «Αγνωσία, ανικανότητα, σκοπιμότητα, αλαζονεία, αυταρχισμός στον τρόπο διοίκησης, ακόμη και μιας μορφής bulling, που όμως συναντούν σθεναρή αντίσταση από μεριάς εργαζομένων του ΚΑΠΕ, ισορροπώντας έτσι λίγο την κατάσταση, απαιτώντας όμως ταυτόχρονα μεγάλο μέρος της ενέργειας και προσοχής τους, τις οποίες όμως στερούν από τομείς στους οποίους θα έπρεπε να αφιερώνονται στον μέγιστο δυνατό βαθμό».
Ζητώντας στο πλαίσιο της έρευνας από την υπεύθυνη του Γραφείου Τύπου & Επικοινωνίας του ΚΑΠΕ, Αθηνά Παραλίκα, να μιλήσουμε κατά την επίσκεψή μας εκεί, με τον Γενικό Διευθυντή, Λάμπρο Πυργιώτη, μας μετέφερε έπειτα από τη μεταφορά του αιτήματος ότι «δήλωσε αναρμόδιος».
Πρόγραμμα «ΗΛΙΟΣ»
Αν μη τι άλλο, είναι εντυπωσιακό, ότι την ίδια περίοδο που ξεκίνησε η συρρίκνωση του ΚΑΠΕ εξαιτίας της οριζόντιας εφαρμογής των μνημονιακών Νόμων, οδηγώντας το Κέντρο στο νέο καθεστώς (όπου όλα τα ΝΠΙΔ που ανήκουν στους Φορείς της Γενικής Κυβέρνησης μπήκαν στο Ενιαίο Μισθολόγιο), ταυτόχρονα, το 2012, από επίσημα κυβερνητικά χείλη και συγκεκριμένα από τον τότε υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Παπακωνσταντίνου, ανακοινώθηκε το φιλόδοξο Πρόγραμμα «Ήλιος» που προέβλεπε την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα από φωτοβολταϊκά πάρκα και την εξαγωγή της στις χώρες της Βόρειας Ευρώπης και κυρίως στη Γερμανία. Πρόγραμμα που είχε συμπεριληφθεί στις αποφάσεις του Συμβουλίου Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ως έργο αντιστάθμισης της υφεσιακής πορείας της χώρας, ως εργαλείο δηλαδή, προσέλκυσης επενδύσεων, ανάπτυξης και μείωσης του δημόσιου χρέους. Στηρίζονταν στην Ευρωπαϊκή οδηγία 2009/28 για την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ΑΠΕ και συγκεκριμένα στους προβλεπόμενους μηχανισμούς συνεργασίας μεταξύ των Κρατών-Μελών. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε την εγκατάσταση σε πρώτη φάση φωτοβολταϊκών ισχύος 2.000 MW σε διάφορα σημεία της χώρας και σε δεύτερη φάση -μετά το 2017- επιπλέον 8.000 MW. Στην πορεία το έργο υποβαθμίστηκε σε «πιλοτικό», δυναμικότητας κάτω από 500 MW, για να παγώσει τελείως στη συνέχεια σιωπηρά, καθώς όλοι οι πιθανοί εμπλεκόμενοι απέσυραν το ενδιαφέρον και τη στήριξή τους.
Οι μετέπειτα θεσμοί (τρόικα), αποδέχθηκαν χωρίς τυμπανοκρουσίες το πάγωμα του «Ήλιου», παρά το γεγονός ότι είχε συμπεριληφθεί στις υποχρεώσεις του 2ου Μνημονίου, με ψηφισμένο μάλιστα από τη Βουλή το Νομοσχέδιο για την ίδρυση της εταιρείας «Πρόγραμμα Ήλιος».
Ταυτόχρονα ο κ. Σολωμός επισημαίνει ότι: «Επί υπουργίας Γιώργου Παπακωνσταντίνου, στο ΥΠΕΝ (2011-2012), θελήσανε να συγχωνεύσουν το ΙΓΜΕ με το ΚΑΠΕ με Φορέα υποδοχής το ΕΚΠΑΑ (Εθνικό Κέντρο Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης). Θα συγχωνεύονταν έτσι οι δύο Οργανισμοί, όλοι οι Δ.Ε. θα απολύονταν και θα υπήρχε ένα μόνο Διοικητικό Συμβούλιο. Όταν όμως εξηγήσαμε στον υπουργό ότι το ΚΑΠΕ δεν πληρώνεται από τον κρατικό προϋπολογισμό, άρα δεν θα εξοικονομούσε τίποτα το Κράτος από την συγχώνευση αυτή, η συγχώνευση δεν προχώρησε, διατηρώντας έτσι το Κέντρο την αυτονομία του».
Αιμορραγία
Όλα αυτά είχαν ως αποτέλεσμα τα τελευταία κυρίως τέσσερα χρόνια, το ΚΑΠΕ να έχει απωλέσει πολλούς εργαζόμενους μέσω «Κινητικότητας» οι οποίοι έχουν πάει σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου. Στη φυγή -εκτός των άλλων- συμβάλλει και η μη ύπαρξη Οργανογράμματος που δεν επιτρέπει στο Κέντρο να προσλαμβάνει, να ανταλλάσσει ή ακόμη και να μην αφήνει προσωπικό να φεύγει, αφού όλοι πέφτουν μέσα σε μια γενική «χοάνη». Κι έτσι από τους 120 αορίστου χρόνου, έχουν φύγει περί τους 40. Προς τον ιδιωτικό τομέα και προς το εξωτερικό, χωρίς να συνυπολογίζονται σε αυτούς και οι υπάλληλοι του Κέντρου με συμβάσεις Έργου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα για παράδειγμα να αδειάσουν ολόκληρα τμήματα, όπως αυτό του λογιστηρίου, στο οποίο έχει απομείνει ένας άνθρωπος.
Η κα. Παραλίκα, μιλώντας στο πλαίσιο της έρευνας των Data Journalists, επισήμανε ότι: «Από τα πρώτα Νομοσχέδια της νέας κυβέρνησης, όπως είχε εξαγγελθεί προεκλογικά, θα είναι για τους διορισμούς Διοικήσεων σε Οργανισμούς εκτός ΑΣΕΠ, ώστε να μην είναι χρονοβόρα ως διαδικασία. Είχε προηγηθεί το «Μητρώο Στελεχών Δημόσιας Διοίκησης» που έφτιαξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και δεν εφαρμόστηκε ποτέ, όπως και μέσω του ΑΣΕΠ που το έκανε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ και δεν το εφάρμοσε ποτέ, αφού οι διορισμοί των Διοικήσεων γίνονται απευθείας από τον εκάστοτε υπουργό».
Οργανόγραμμα και Κανονισμός Λειτουργίας
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΚΑΠΕ, αλλά και σχετικές ανακοινώσεις του Σωματείου που έχουν δοθεί στη δημοσιότητα, «έχει εγκριθεί από τους υπουργούς Οικονομικών και Περιβάλλοντος, ένας Κανονισμός Λειτουργίας όπως τον έχουν ονομάσει, ενώ στην ουσία είναι Κανονισμός Εργασίας. Το 2009 υπήρξε Νόμος που εξουσιοδοτούσε το ΔΣ να φτιάξει ένα Οργανόγραμμα που μετά από έγκριση των υπουργείων Οικονομικών και Περιβάλλοντος θα εφαρμοζόταν. Η κανονικότητα θα συμπεριλάμβανε έναν Κανονισμό Λειτουργίας, καθώς και έναν Κανονισμό Εργασίας που θα συναποφασιζόταν με το Σωματείο. Τον Δεκέμβριο του 2022 με απόφαση του ΔΣ πέρασε ένας Κανονισμός Λειτουργίας -που στην ουσία είναι Κανονισμός Εργασίας- για τον οποίο ουδείς ενημερώθηκε. Ένα κανονικό ποινολόγιο επτά σελίδων, με προβλέψεις για άδειες κ.λπ. Ως Σωματείο ζητήσαμε ακόμα και με Εισαγγελικές Παραγγελίες να μας δώσουν τις σχετικές αποφάσεις του ΔΣ, ώστε να γνωρίζουμε το περιεχόμενό του. Αναγκασμένη λοιπόν η Διοίκηση, προκειμένου να μην συνδιαλλαγεί με το Σωματείο, το έστειλε μέσω e-mail σε όλους τους υπαλλήλους».
Η κα. Παραλίκα συμπληρώνει: «Το ΚΑΠΕ έως τώρα λειτουργούσε με βάση το Οργανόγραμμα του 2009. Σε αυτό υπήρχε μια Διεύθυνση ΑΠΕ που είχε όλες τις τεχνολογίες και τα εργαστήρια π.χ. αιολικά, ηλιακά κλπ. Μια Διεύθυνση Εξοικονόμησης Ενέργειας με όλες τις αντίστοιχες τεχνολογίες και τα εργαστήρια. Μια Διεύθυνση Αναπτυξιακών Προγραμμάτων που έτρεχε κυρίως προγράμματα προς τρίτες χώρες, εκτός ΕΕ δηλαδή, η Διεύθυνση Ενεργειακής Πολιτικής και Ενεργειακού Σχεδιασμού και η Διεύθυνση Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών. Αναμφισβήτητα και λόγω αντικειμένου και εξέλιξης των σχετικών τεχνολογιών το Οργανόγραμμα οφείλει και πρέπει να επικαιροποιηθεί».
Το Οργανόγραμμα του 2009 απαιτεί ΚΥΑ των υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας για να προχωρήσει η δημοσίευση του σε ΦΕΚ. Είχε πάρει την υπογραφή του τότε ΥΠΕΝ, αλλά εκκρεμούσε η υπογραφή του υπουργού Οικονομικών. Εκκρεμότητα που δεν κυνηγήθηκε ποτέ, ώστε να λήξει από τις Διοικήσεις του ΚΑΠΕ.
«Μετά από μια οδηγία για μείωση των οργανωτικών δομών με μία ποσόστωση, δημιούργησαν ένα νέο Οργανόγραμμα, χωρίς όμως να έχει προηγηθεί η εκπόνηση ενός στρατηγικού σχεδιασμού, ούτε κάποιο business plan για την επόμενη 5ετία-10ετία. Απλά για να συντμήσουν μ’ έναν παράδοξο τρόπο τη λειτουργία, το μέλλον και το αύριο του Κέντρου, που μοιάζει ύποπτος ως προς τη σκοπιμότητά του. Αφού δεν μπορείς παραδείγματος χάρη, να βάζεις τεχνικές υπηρεσίες κάτω από Διευθύνσεις που δεν τις χρειάζονται, να μπερδεύεις το διοικητικό και οικονομικό κομμάτι με το αυστηρά τεχνολογικό, να μειώνεις το προσωπικό και το κυριότερο να προκαλείς μια «αλλαγή φρουράς» που τελικά έχει κόστος σε εμπειρία και γνώσεις για το Κέντρο. Πήραν όλη τη Διεύθυνση ΑΠΕ, με τα επιμέρους τεχνολογικά τμήματα της (αιολικά, ηλιακά κ.λπ.) -δηλαδή, το μισό ΚΑΠΕ- και για να τα κάνουν ένα τμήμα. Το ίδιο κάνουν και για την Εξοικονόμηση», διευκρινίζει η κα. Σούρα.
Ο κ. Σολωμός συμπληρώνει ότι «το Οργανόγραμμα ακόμα δεν έχει περάσει από το Εθνικό Τυπογραφείο σε ΦΕΚ, όντας πρακτικά στον “αέρα”. Αντίθετα, ο Κανονισμός Λειτουργίας (που για το Σωματείο είναι Κανονισμός Εργασίας) έχει ολοκληρώσει τις προβλεπόμενες νομοθετικές διαδικασίες με τις υπογραφές των υπουργών Οικονομίας και Περιβάλλοντος στις 28 Απριλίου και τη δημοσίευση του σε ΦΕΚ στις 4 Μαΐου. Το Σωματείο τον έχει προσβάλει νομικά, καταθέτοντας αίτηση αναίρεσης του στο ΣτΕ.
«Η Ανταρσία του Μπάουντι»
Έχοντας όλα αυτά ως δεδομένα, η κρίση που σοβούσε στο εσωτερικό του ΚΑΠΕ όλα αυτά τα χρόνια, έφτασε να ξεσπάσει πλέον ανοιχτά, με την αποστολή κειμένου προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρο Σκυλακάκη και την υφυπουργό, (αρμόδια για την ενέργεια) Αλεξάνδρα Σδούκου, από την συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων αορίστου χρόνου (σε ποσοστό 95%) που υπογράφουν το κείμενο στο οποίο και εκθέτουν όλα τα ζητήματα του ΚΑΠΕ. Για ευνόητους λόγους, οι 40 εργαζόμενοι με συμβάσεις Έργου έμειναν σκόπιμα εκτός της συγκεκριμένης πρωτοβουλίας.
Με το κείμενο αυτό προς τον αρμόδιο υπουργό, ζητείται άμεσα διορισμός νέου Διοικητικού Συμβουλίου και να υπάρξει θεσμική εκπροσώπηση των εργαζομένων σε αυτό, καθώς πρόκειται για το ανώτερο όργανο λήψης αποφάσεων του ΚΑΠΕ για προγράμματα, έργα, συμβάσεις κλπ. και για τις οποίες πρέπει να πραγματοποιούνται συνεδριάσεις του ΔΣ. Διότι πρέπει να υπάρχουν αποφάσεις ώστε π.χ. να γίνονται προσλήψεις συνεργατών, να τρέξουν διαγωνισμοί, να φτιαχτούν ομάδες έργου, να τρέξουν τα προγράμματα κ.ά.
Σύμφωνα με τον κ. Σολωμό, το κείμενο δεν έχουν υπογράψει μία υπάλληλος, ο Διευθυντής των Οικονομικών υπηρεσιών που υλοποιεί όλα τα μέτρα της Διοίκησης και η Προϊσταμένη Λογιστηρίου και Συμβάσεων κα. Ραχήλ Μακρή, που αποτελεί όπως αναφέρει, μια ειδική περίπτωση, μιας και έχει έρθει στο ΚΑΠΕ με απόσπαση από το ΥΠΕΝ όπου ανήκει, επί υπουργίας Κωστή Χατζηδάκη. Το Σωματείο υποστηρίζει ότι η απόφαση αυτή δεν στηρίζεται σε καμία νομοθεσία. Κι αυτό γιατί η νομοθεσία προβλέπει όταν κάποιος έχει εκλεγεί Δημοτικός Σύμβουλος -όπως στην περίπτωση της κυρίας Μακρή στον Δήμο Παλλήνης- να αποσπάται σε υπηρεσία του ΥΠΕΝ κοντά στον τόπο διαμονής του. Όχι σε ΝΠΙΔ.
Κείμενο Υπογραφών
«Μη Αναστρέψιμος»
Η κα. Σούρα προσπαθεί να βρει μια απάντηση για όλα αυτά, θέτοντας ένα ερώτημα: «Κυβερνητική επιταγή; Πολιτικές σκοπιμότητες; Ικανοποίηση προσωπικών φιλοδοξιών και ανεπάρκεια; Τι είναι αυτό που οδηγεί το ΚΑΠΕ στη σημερινή του απαξίωση;». Και συνεχίζει: «Η κατάσταση αυτή εκτός των άλλων προβλημάτων που έχει δημιουργήσει, δεν ευνοεί τη συνεργασία του ΚΑΠΕ με νέους επιστήμονες και άλλους ειδικούς συνεργάτες -υπό το καθεστώς της σύμβασης Έργου- που πρέπει να έρθουν και να αναλάβουν ad hoc να υλοποιήσουν πράγματα».
«Επί τέσσερα χρόνια η τελευταία Διοίκηση έχει καταστήσει ανύπαρκτους σε φόρουμ, στελέχη και συνεργάτες του ΚΑΠΕ που ήταν χρόνια μπροστά σε συγκεκριμένα πεδία. Εκτός από τα workshops όπου η παρουσία συγκεκριμένων στελεχών/συνεργατών σε αυτά είναι υποχρεωτική, σε όλα τα υπόλοιπα πηγαίνουν αυστηρά τα ένα-δύο άτομα της Διοίκησης», τονίζει, περιγράφοντας ότι: «Διαχρονικά το ΚΑΠΕ λειτουργεί χωρίς ένα μακρόπνοο κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό, αλλά τα τέσσερα τελευταία χρόνια η συρρίκνωση και ως προς το αντικείμενό του και ως προς τις δυνατότητές του, αλλά και ως προς το έμψυχο δυναμικό του, καθιστώντας την όλη κατάσταση όπως αυτή έχει διαμορφωθεί, μη διαχειρίσιμη. Έχουν δηλαδή, δημιουργηθεί πια τέτοιες πληγές, που αν δεν αναστραφεί άμεσα η κατάσταση αυτή, το ΚΑΠΕ πάει για κλείσιμο».
«Πρόστιμα»
Σχετικά με το Οργανόγραμμα και την αμφισβήτηση της οργανωτικής δομής που εφαρμόζεται στο ΚΑΠΕ από το 2001 και την οποία είχαν εγκρίνει όλοι οι υπουργοί του ΥΠΕΝ από τότε, σύμφωνα με τα όσα μας λέει ο κ. Σολωμός «έρχεται πέρσι (Ιούλιος 2022 – Ιανουάριος 2023) κλιμάκιο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να διενεργήσει έλεγχο για το οικονομικό έτος 2021. Το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έρχεται τώρα και λέει ότι αναγνωρίζει μόνο το πρώτο Οργανόγραμμα κατά το έτος ίδρυσης του ΚΑΠΕ (1987, επί υπουργίας Αναστάσιου Πεπονή) που είναι και το μόνο που έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ. Οπότε και θεωρεί ότι 16 υπάλληλοί του που εργάζονται ακόμα στο Κέντρο, έχουν λάβει παράνομα τόσα χρόνια επιδόματα (συνολικού ύψους 30.000 με 40.000 ευρώ) και που τώρα τους ζητά να τα επιστρέψουν! Σε αυτούς κανονικά θα πρέπει να προστεθούν και όσοι έχουν αποχωρήσει από το ΚΑΠΕ όλα αυτά τα χρόνια… Εδώ και 22 χρόνια δηλαδή, υπάλληλοι που έγιναν Διευθυντές και Τμηματάρχες καλούνται σήμερα να επιστρέψουν τις αποζημιώσεις που είχαν πάρει για όσο κατείχαν θέσεις ευθύνης, επειδή οι θέσεις τους αυτές, δεν προβλεπόντουσαν από το ιδρυτικό Οργανόγραμμα που είχε μόνο δύο Διευθύνσεις και μόλις δέκα Τμήματα. Εποχές που ακόμη δεν γνωρίζαμε καλά-καλά τι είναι οι ΑΠΕ».
«Παραλία ΚΑΠΕ»
Η γνωστή «Παραλία ΚΑΠΕ» στα Λεγρενά που πολλοί κατά καιρούς θέλουν να την «αξιοποιήσουν», παραχωρήθηκε στο Κέντρο με την προοπτική το ΚΑΠΕ να μετακομίσει σε ιδιόκτητη έδρα, από το Κορωπί όπου και βρισκόταν πληρώνοντας ενοίκιο. Στη συνέχεια όμως, προτιμήθηκε η αγορά του κτηρίου στο Πικέρμι έναντι της κατασκευής ενός νέου στα Λεγρενά.
Το 2010 η τότε Διοίκηση αποπειράθηκε να την παραχωρήσει σε έναν «επενδυτή» για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. Με επερωτήσεις στη Βουλή και την αλλαγή της κυβέρνησης, τελικά αυτό αποφεύχθηκε.
Την συγκεκριμένη περιοχή χρόνια τώρα λυμαίνεται ένας ιδιώτης που ακολουθώντας την πάγια τακτική ξεκίνησε με καντίνα χωρίς καμία άδεια κι έχει φτάσει σήμερα να υπάρχει εκεί ένα ολόκληρο Beach Bar. Χωρίς καμία Διοίκηση του ΚΑΠΕ τόσα χρόνια να ενδιαφέρεται για την αξιοποίηση της προς όφελός του Κέντρου.
Υπήρξαν κατά καιρούς σκέψεις για την αξιοποίηση του με την κατασκευή Συνεδριακού Κέντρου, Εργαστηρίων, ακόμη και κατασκηνώσεων για τα παιδιά και το προσωπικό, εκπαιδευτικό και επιδεικτικό πάρκο ενεργειακής αγωγής όπως έχει στο Λαύριο, που όμως ποτέ δεν προχώρησαν.