Ενημερωτικό Portal του Ράδιο Γάμμα 94 FM, Πάτρα
 

Περάστε κόσμε για το καλάθι του νοικοκυριού…

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού εγκρίνει με πολλές επιφυλάξεις και θέτοντας όρους για την εφαρμογή του το περιβόητο «καλάθι του νοικοκυριού», προειδοποιώντας ότι θα παρακολουθεί την αγορά, ώστε το μέτρο, το οποίο η κυβέρνηση έχει παρουσιάσει ως πανάκεια στην έκρηξη του πληθωρισμού, να μην προκαλέσει στρεβλώσεις και να μην χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία καρτέλ.

Γνωμοδοτώντας για την τροπολογία, που κατατέθηκε την Πέμπτη στη Βουλή, καθώς η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι το «καλάθι του νοικοκυριού» θα εφαρμοστεί από τις 2 Νοεμβρίου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού επισημαίνει ότι η πρωτοβουλία του καλαθιού του νοικοκυριού δεν θα πρέπει να συνιστά με κανένα τρόπο εργαλείο συνεννόησης μεταξύ των επιχειρήσεων για τα προϊόντα και τις τιμές που προσφέρουν στο καλάθι (δημιουργία καρτέλ).

Όπως σημειώνει, θα παρακολουθεί συστηματικά τη συμπεριφορά των επιχειρήσεων στην εφαρμογή του μέτρου και θα επεμβαίνει άμεσα σε περίπτωση ανίχνευσης πρακτικών που δύναται να αντίκεινται στον ελεύθερο ανταγωνισμό, όπως ενδεικτικά συμπράξεων μεταξύ ανταγωνιστών ή κάθετων συμπράξεων μεταξύ προμηθευτών και λιανοπωλητών για την επιβολή τιμών μεταπώλησης.

Η Επιτροπή τονίζει ότι από την πρωτοβουλία αυτή δεν θα πρέπει να αποκλειστούν μικροί λιανοπωλητές, καθώς θα πρέπει να υπάρχει δυνατότητα να συμμετέχει κάθε είδους επιχείρηση που δραστηριοποιείται στη λιανική αγορά, τόσο σε εθνικό όσο και σε τοπικό επίπεδο, ή/και με οποιοδήποτε τρόπο (π.χ. πώληση μέσω e-shop), ακόμα και εάν δεν εμπορεύεται το σύνολο των κατηγοριών των προϊόντων που απαριθμούνται στη λίστα (π.χ. κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία κ.λπ).

Όπως εξηγεί, οι επιχειρήσεις αυτές θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα, εφόσον το επιθυμούν, να εντάσσουν στο καλάθι του νοικοκυριού εκείνες τις κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση. Σε διαφορετική περίπτωση είναι δυνατό να εξαιρεθούν επιχειρήσεις οι οποίες θα μπορούσαν να ασκήσουν ανταγωνιστική πίεση σε συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων (ακόμα και σε τοπικό επίπεδο) ή/και να δημιουργηθούν στρεβλώσεις ανταγωνισμού σε τοπικές αγορές όπου δραστηριοποιούνται περιφερειακές επιχειρήσεις ή προμηθευτές.

Επίσης, χαρακτηρίζει σημαντικό να δημοσιεύονται στο e-katanalotis και στην ιστοσελίδα του υπουργείου ή άλλων εξουσιοδοτημένων φορέων οι σχετικές πληροφορίες, και να διευκρινιστεί εκ των προτέρων, το είδος και ο βαθμός λεπτομέρειάς τους. Για παράδειγμα, η δημοσίευση μόνο μέσων τιμών λιανικής πώλησης πανελλαδικά ανά προϊόν δεν θα ασκήσει την επιδιωκόμενη πίεση στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία. Αντιθέτως, το εργαλείο ενημέρωσης θα πρέπει να είναι αρκετά ευέλικτο ώστε να δίνει στον καταναλωτή ανά πάσα στιγμή ή σε κάθε περίπτωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα πληροφορίες για την πραγματική τιμή ενός προϊόντος ανά κατάστημα (συμπεριλαμβανομένων τυχόν εκπτώσεων ή πρακτικών δεσμοποίησης που αφορούν άμεσα ή έμμεσα τα συγκεκριμένα προϊόντα).

Η μπάλα στην εξέδρα από τον Άδ. Γεωργιάδη

Αντιδρώντας στην ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ο υπουργός Ανάπτυξης επιλέγει να κωφεύσει στις προειδοποιήσεις και στους κινδύνους που επισημαίνονται, και επαίρεται για την «ταχύτατη συνεργασία του υπουργείου με την Επιτροπή».

«Μετά την ψήφιση από τη Βουλή της σχετικής τροπολογίας για “το καλάθι του νοικοκυριού”, θέλω να ευχαριστήσω και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, διότι άμεσα εξέδωσαν τη γνωμοδότησή τους, βάσει της οποίας επιτρέπουν τη δημιουργία του “καλαθιού του νοικοκυριού” ως σύμφωνο με τους περί ανταγωνισμού νόμους», δήλωσε.

«Η ταχύτατη συνεργασία του υπουργείου Ανάπτυξης και της Επιτροπής Ανταγωνισμού έφερε αποτέλεσμα για το συμφέρον των Ελλήνων πολιτών. Από την άλλη εβδομάδα ξεκινάμε “το καλάθι του νοικοκυριού” και θα κάνουμε τα πάντα για να πετύχει και να προσφέρει ουσιαστική ανακούφιση στους συμπολίτες μας που την έχουν ανάγκη», πρόσθεσε.

Αλ. Χαρίτσης: Η κυβέρνηση επιμένει σε κινήσεις εντυπωσιασμού

«Μετά τους φορείς της αγοράς και τις καταναλωτικές ενώσεις, σήμερα ήταν η σειρά της Επιτροπής Ανταγωνισμού να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για το περιβόητο “καλάθι του νοικοκυριού”», τονίζει στη δική του δήλωση ο τομεάρχης Ανάπτυξης και Επενδύσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Χαρίτσης.

Και επισημαίνει ότι το υπουργείο Ανάπτυξης αγνοεί πλήρως ότι στη γνωμοδότησή της η Επιτροπή Ανταγωνισμού «υπογραμμίζει όχι μόνον τον κίνδυνο να υπάρξουν μεγαλύτερες αυξήσεις σε προϊόντα εκτός “καλαθιού” αλλά και ενδεχόμενες δυσμενείς επιπτώσεις στους πιο μικρούς προμηθευτές. Ενώ επισημαίνει ότι μια πιθανή πρακτική προτίμησης από τα σουπερμάρκετ σε προϊόντα δικής τους ιδιωτικής ετικέτας, θα λειτουργήσει σε βάρος τόσο των καταναλωτών όσο και των προμηθευτών».

«Επιβεβαιώνεται για μία ακόμη φορά ότι, αντί για αποφασιστικά μέτρα προστασίας των καταναλωτών, με μείωση των έμμεσων φόρων στα τρόφιμα και τα καύσιμα και εντατικοποίηση των ελέγχων για την πάταξη της αισχροκέρδειας, η κυβέρνηση επιμένει σε κινήσεις εντυπωσιασμού που θα οξύνουν ακόμα περισσότερο τις στρεβλώσεις στην αγορά», υπογραμμίζει ο Αλ. Χαρίτσης και σχολιάζει:

«Τη στιγμή που η κοινωνία καταρρέει, η κυβέρνηση Μητσοτάκη κρύβεται πίσω από επικοινωνιακά παιχνίδια, χρησιμοποιώντας την κρίση ως ευκαιρία για να ευνοήσει μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα σε βάρος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας. Δεν υπάρχει άλλος καιρός για χάσιμο. Η χώρα χρειάζεται πολιτική αλλαγή».

Μοιραστείτε το άρθρο
Χωρίς σχόλια

Δυστυχώς, η φόρμα σχολίων είναι ανενεργή αυτή τη στιγμή.